روزشمار جنگ ایران و عراق _ 9؛

ادامه تبادل آتش در پی آزادسازی شهرهای ایران

امروز (26 مهر 1360) تبادل آتش بین نیروهای خودی و دشمن در محورهای غرب دزفول و شوش به ویژه در دشت عباس، کرخه، عنکوش، از سندال تا خنگ ادامه داشت.
کد خبر: ۴۲۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۶ - 17October 2020

ادامه تبادل آتش در پی آزادسازی شهرهای ایرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس،  «آزادسازی سرزمین‌های ایران گام دوم: بستان» با عنوان فرعی «اوج‌گیری ترورهای کور؛ تشکیل دولت پس از بحران» شانزدهمین جلد از مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است که وقایع روزهای 15 مهر تا 30 آذر 1360 را دربرمی‌گیرد.

این کتاب به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» در 1208 صفحه مصور تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» منتشر شده است.

مطالعه روزهای جنگ تحمیلی به خصوص برای پژوهشگران و هنرمندانی که قصد ورود به این حوزه را دارند بسیار ضروری است و می‌تواند در خلق آثاری عاری از تحریف به آنها کمک کند.

بخش‌هایی از این کتاب طی روزهای آتی منتشر می‌شود که بخش نهم آن را در ادامه می‌خوانید:

تبادل آتش

«امروز (26 مهر 1360) علاوه بر تبادل آتش توپخانه و ادوات در جبهه‌های جنگ به ویژه در محور غربی مناطق دزفول، شوش، بستان و کارون، شهر آبادان و یکی از روستاهای شهر مریوان زیر آتش توپخانه‌های ارتش عراق قرار گرفت و خسارت‌هایی به مردم و مناطق مسکونی و شهری وارد شد. پناهنده شدن تعدادی از نظامیان ارتش عراق به ایران نیز از دیگر رویدادهای نظامی این روز بود.

امروز نیز تبادل آتش بین نیروهای خودی و دشمن در محورهای غرب دزفول و شوش به ویژه در دشت عباس، کرخه، عنکوش، از سندال تا خنگ ادامه داشت. بر اثر آتش خمپاره انداز نیروهای سپاه یک قبضه خمپاره انداز 82 میلی‌متری و یک سنگر گروهی دشمن منهدم شد. همچنین یک بلاگر عراقی در منطقه سندال با آتش پدافند خودی متواری شد و یک دستگاه نفربر بی.ام.پی. مجهز به موشک_ که از تپه‌های سندال به سمت مواضع نیروهای خودی در حال حرکت بود _ به وسیله موشک‌انداز نیروهای ارتش به کلی منهدم شد.

در منطقه غرب اهواز و به‌طور مشخص در محور الله‌اکبر _ بستان، در نتیجه آتش شدید خمپاره انداز 60 و 120 میلی‌متری دشمن، هفت تن از نیروهای بسیج و یک تن از افراد ستاد جنگ‌های نامنظم زخمی شدند همچنین دو تانکر آب، دو دستگاه خودرو و یک آمبولانس نیز آسیب دید. البته نیروهای خودی هم متقابلا به آتش دشمن پاسخ دادند.از خسارات و تلفات احتمالی اطلاعی در دست نیست.

در این روز، ضمن تداوم تبادل آتش پراکنده بین طرفین در محور حمیدیه، مواضع نیروهای عراقی مستقر در دغاغله نیز زیر آتش شدید خمپاره انداز واحد ستاد جنگ‌های نامنظم قرار گرفت.

در عین حال در محور خونین شهر ضمن اینکه در جبهه‌ کوت شیخ تبادل آتش پراکنده ادامه داشت، نیروهای دشمن در جبهه‌ محرزی مواضع خودی را زیر آتش گرفتند، اما پس از اقدام متقابل نیروهای خودی و انهدام یک سنگر آر.پی.جی. دشمن به همراه خدمه و تجهیزات آن چند سنگر انفرادی، آتش عراق خاموش شد.

از سوی دیگر، در آتشباری رزمندگان روی مناطق، مواضع و محل تجمع نیروهای عراقی در بخش اشغالی خونین شهر و همچنین دهکده ولی‌عصر، یک انبار مهمات در منطقه پل نو آتش گرفت در محور کارون نیز تبادل آتش به‌طور پراکنده با برتری آتش خودی ادامه یافت که با آتش خمپاره انداز رزمندگان اسلام یک جیپ فرماندهی دشمن با نفرات درون آن و یک سنگر و یک دستگاه نفربر عراقی منهدم شد.

این درحالی است که برابر گزارش استراق‌سمع از همین محور با آتش شدید نیروهای ایرانی یک نفر عراقی کشته و هشت نفر به شدت مجروح شدند که حال پنج تن از مجروحین بسیار وخیم است.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها