تحرکات بین‌المللی برای نجات عربستان سعودی از جنگ یمن

همزمان با سفر فرستاده سازمان ملل در امور یمن به ریاض، سفرای کشورهای مختلف در یمن نیز با مقامات دولت مستعفی دیدار و رایزنی کردند تا شاید بتوانند راهی جهت نجات عربستان سعودی از جنگ در یمن بیابند.
کد خبر: ۴۲۱۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲ - 14October 2020

تحرکات بین‌المللی برای نجات عربستان سعودی از جنگ یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سفرای کشور‌های مختلف در یمن به تحرکات خود برای فعال کردن روند صلح در یمن شدت داده‌اند و این اقدام همزمان با سفر «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به ریاض برای دیدار با مقامات دولت مستعفی و ارائه «اعلامیه مشترک» درباره صلح پس از اصلاحات جدید است.

بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید»، سفرای انگلیس، چین و رئیس هیأت اروپا در یمن دیدار‌های جداگانه‌ای با «علی محسن صالح» معاون «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی، «سلطان البرکانی» رئیس پارلمان یمن در عدن و «محمد الحضرمی» وزیر خارجه دولت مستعفی برگزار کردند.

در دیدار البرکانی با «مایکل آرون» سفیر انگلیس در یمن درباره تلاش‌های فعلی گریفیتس برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در یمن بر اساس مرجعیات سازمان ملل رایزنی شد.

همچنین بر اهمیت اجرای «توافق ریاض» میان دولت مستعفی و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب/ متحد امارات) به‌عنوان گامی مهم در مسیر راه‌حل سیاسی تأکید شد.

الحضرمی هم دو دیدار جداگانه با سفیر چین و رئیس هیأت اتحادیه اروپا داشت و بر حمایت دولت مستعفی از تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز، اما بر اساس مرجعیات سه‌گانه تأکید کرد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که به عربستان سعودی رفته دیروز (سه‌شنبه) با عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن دیدار کرد. عبد ربه در این دیدار بر مرجعیات سه‌گانه مورد توافق یعنی ابتکار کشور‌های حاشیه خلیج فارس، نتیجه گفتمان ملی یمن و قطعنامه‌ی ۲۲۱۶ به‌عنوان شروط پایان جنگ یمن تأکید کرد.

در همین زمینه یک منبع آگه به العربی‌الجدید گفت، نتایج سفر گریفیتس به ریاض به دیدارهایش با سران سعودی بستگی داد و ائتلاف سعودی - اماراتی حرف آخر را در این باره می‌زنند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار