گفت‌وگوی دفاع‌پرس با نویسنده کتاب «به وقت زیارت»؛

وکیل‌زاده: هدفم از چاپ کتاب، انتقال فرهنگ شهدا به جامعه امروزی بود/ خانواده‌های شهدا گنجینه‌ای ارزشمند هستند

«اسماعیل وکیل‌زاده» گفت: هدف من از چاپ کتاب «به وقت زیارت»، نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال فرهنگ شهدا به نسل امروزی بود که با آرمان‌های شهدا آشنا شوند و همانطور که امام‌ خمینی(ره) فرمودند اگر فرهنگ شهدا در جامعه حاکم شود، آن جامعه بیمه می‌شود.
کد خبر: ۴۲۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷ - 17October 2020

«اسماعیل وکیل‌زاده» نویسنده کتاب «به وقت زیارت» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در آذربایجان‌ شرقی، درخصوص انتشار کتاب جدیدش اظهار داشت: از دوران دفاع مقدس رسم بر این بود که وقتی رزمندگان از جبهه به مرخصی می‌آمدند به زیارت خانواده شهدا می‌رفتند و این رسم جا افتاده شد که بعد از اتمام دفاع مقدس نیز ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: بانی این طرح شهید جلال زاهدی بود که رزمندگان به دیدار خانواده شهدا بروند که بعداز شهادت وی راه آن عزیز ادامه یافت و رزمندگان و جانبازان از زیارت خانواده شهدا غافل نبودند. در برخی از محلات گروه‌هایی برای زیارت شکل گرفته و ما هم از سال 1395 با دوستان تصمیم گرفتیم تا به صورت جمعی به دیدار این عزیزان که هستی خودشان را در طبق اخلاص نهادند نائل شویم.

نویسنده کتاب به وقت زیارت افزود: روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه به طور منظم به دیدارها رفته‌ایم و حقیر توفیق داشتم هماهنگ کننده با خانواده‌های شهدا باشم و تلفنی شرط پذیرایی فقط با چای را توافق می‌کردیم اما بیشتر خانواده‌ها ما را شرمنده کرده و در جواب اعتراض ما می‌گفتند شما میهمان فرزند شهید ما هستید.

وکیل‌زاده با بیان اینکه کتاب «به وقت زیارت» به خاطرات خانواده شهدا اختصاص دارد، ابراز داشت: ما حدود 30 نفر از رزمندگان که به دیدار خانواده شهدا می‌رفتیم اصلا به نیت نویسندگی کتاب نمی‌رفتیم و فقط به دنبال آن بودیم که با خانواده معزز شهدا دیداری داشته باشیم تا یاد و خاطره عزیزان‌شان را گرامی بداریم و از آن‌ها درس شجاعت و خدمت به انقلاب اسلامی بگیریم. مادران شهدا خاطرات ویژه‌ای داشتند احساس مادران را نمی‌توان به تصویر کشید. رابطه مادران با فرزندان شهیدشان خیلی عجیب بود.  پس از مدتی دوستان رزمنده‌ام  پیشنهاد دادند تا خاطرات این عزیزان ثبت و به جامعه نشر داده شود که همگی با این پیشنهاد موافق بودیم.

وکیل‌زاده: هدفم از چاپ کتاب، انتقال فرهنگ شهدا به جامعه امروزی بود/ خانواده‌های شهدا گنجینه‌ای ارزشمند هستند

نویسنده کتاب «به وقت زیارت» تصریح کرد: پس از این پیشنهاد، با مساعدت حفظ آثار دفاع مقدس سپاه عاشورا خاطرات خانواده شهدا ضبط و ثبت شد تا اینکه در ادامه دیدارها از سال 96 به این نتیجه رسیدیم که نباید این خاطرات مسکوت بماند بلکه باید انتشار داده شود تا در جامعه، فرزندان ایران اسلامی از صبر و استقامت و بردباری و شجاعت خانواده معزز شهدا درس گرفته و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند.

وکیل‌زاده تاکید کرد: پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها و خاطرات، به مرحله تدوین و بازنویسی رسید و در نهایت در سه جلد توانستیم کتاب‌هایی را با عنوان به وقت زیارت، با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان‌ شرقی و همچنین بنیاد شهید استان به مرحله چاپ برسانیم که فعلا دو جلد این کتاب آماده شده که در جلد اول گزیده دیدار با 66 خانواده شهید و در جلد دوم با 68 خانواده شهید را تقدیم می کنیم تا علاقه‌مندان بهره ببرند.

وی خاطرنشان ساخت: پیام من به مسئولان استانی و فرهنگی این است که خانواده‌های شهدا گنجینه‌های ارزشمندی هستند که در حال از دست دادن آن‌ها هستیم و خیلی از این عزیزان مظلومانه از بین ما رفتند که خبردار نشدیم. از این 134 دیدار حدود 22 والدین شهید با دنیا وداع و به فرزندان شهیدشان ملحق شده‌اند. مسئولان فرهنگی و نهادهای ذی‌ربط از خواب غفلت بیدار شوند و سراغ آن‌هایی که هنوز در بین ما هستند بروند و از احوال‌شان باخبر شوند و خاطرات شان را ثبت نمایند که سرمایه ارزشمندی برای آیندگان است.

وکیل‌زاده: هدفم از چاپ کتاب، انتقال فرهنگ شهدا به جامعه امروزی بود/ خانواده‌های شهدا گنجینه‌ای ارزشمند هستند

این نویسنده تاکید کرد: خانواده های معظم شهدا از مسئولان هیچ چشم داشت مادی ندارند بلکه مسئولان و ما مردم به حمایت معنوی و دعای آنان نیاز داریم. وقتی امام خامنه‌ای عزیز برای زیارت خانواده شهدا برنامه ریزی فرموده‌اند و همیشه عظمت آنان را یادآوری فرموده‌اند باید مسئولان استانی هم ولی امر مسلمین را الگو قرار داده و زیارت خانواده شهدا و جانبازان را جزو برنامه‌های روزمره خود قرار دهند.

وکیل‌زاده در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: خاطرات کتاب مربوط به خانواده‌های شهدایی است که بیشتر به نوعی گمنام بوده و شناخته شده نیستند و هدف من از چاپ این کتاب نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال فرهنگ شهدا به نسل امروزی بود که با آرمان‌های شهدا آشنا شوند و همانطور که امام‌ خمینی(ره) فرمودند اگر فرهنگ شهدا در جامعه حاکم شود، آن جامعه بیمه می‌شود.

وی گفت: از تمامی افرادی که باعث شدند کتاب به وقت زیارت به سرانجام برسد بخصوص از برادران «یدالله زارعی»، «محمدباقر عمیدفر» و «مهدی داشچی» تشکر می‌کنم و همچنین از عنایت سردار «عباسقلی‌زاده» مدیرکل و برادر «قلی‌زاده» معاونت ادبیات و برادر «صمد بیگلو» معاونت روابط عمومی اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان و خبرنگاران دفاع مقدس قدردانی می‌کنم. امیدوارم جلد سوم هم تا اوایل زمستان 99 به چاپ برسد تا مجموعه به وقت زیارت کامل شود.

«کلام عاشورایی»، «حنجره های زخمی»، «علمداران عاشورایی در سه جلد» و «پرستوهای غریب» از دیگر کتاب‌های «اسماعیل وکیل زاده» است که درباره دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها