یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

مهار کرونا در سایه عزم ملی

مقابله با کرونا نیازمند عزم ملی است؛ موضوعی که در پرتو اتخاذ تدابیر صحیح از سوی مسؤولان و همراهی قاطبه جامعه محقق خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۲۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۷ - 18October 2020

مهار کرونا در سایه عزم ملیگروه اجتماعی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ موج سوم کرونا در ایران رکورد‌های تلخی از آمار بالای قربانیان و مبتلایان را در پی داشته است؛ آمار‌هایی که هر انسان عاقلی را به فکر راه چاره می‌اندازد تا به هر شکل ممکن به دنبال مهار ویروس منحوس کرونا و یا حداقل کاستن از تبعات شوم شیوع این ویروس باشد.

از زمان اعلام رسمی خبر شیوع کرونا در ایران، تدابیر سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوعِ بیشتر این ویروس مرگبار، توسط ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ شد؛ تدابیری از قبیل دورکاری برخی مشاغل، تعطیلی برخی اصناف، سختگیری در مسافرت‌های برون‌شهری، ممنوعیت برگزاری نماز جمعه در مناطق قرمز، تعطیلی اماکن مقدسه و... که مجموعه این عوامل باعث شد آمار مبتلایان و به‌ویژه قربانیان کرونا تا حد قابل ملاحظه‌ای کاش یابد و بسیاری از مردم نسبت به سفید شدن وضعیت مناطق مختلف کشور امیدوار شوند.

با توجه به چنین شرایطی، طبیعتاً باید درباره وضعیت اصناف مختلفی که به دلیل شیوع کرونا دچار آسیب شده بودند، تدبیری اتخاذ می‌شد تا هم سلامتی مردم حفظ شود و هم چرخ اقتصاد کشور بچرخد. به این ترتیب سختگیری‌های اولیه در مواجهه با کرونا کنار گذاشته شد؛ البته در این میان وزیر بهداشت بار‌ها در سخنرانی‌ها و نامه‌های گلایه‌آمیز از بی‌توجهی برخی از مردم و همچنین مسؤولان ذی‌ربط نسبت به خطر کرونا انتقاد و خطرات این بی‌توجهی‌ها را گوشزد کرد؛ اما همچنان که شاهد بوده‌ایم، طیفی از مردم و مسؤولان، حتی با وجود رکورد‌های تلخ کرونا، گوش شنوایی نداشته‌اند.

طبق اعلام مراجع رسمی، آمار استفاده از ماسک که در ایام آغازین شیوع کرونا بالغ بر ۸۰ درصد بود، در شرایط حاد کنونی به حدود ۴۰ درصد رسیده است. جدای از مشکلات اقتصادی که می‌توان آن را تا حدودی به‌عنوان عامل این وضعیت به شمار آورد، بی تدبیری برخی از مسؤولان نیز به بخشی از بدنه جامعه منتقل شده است تا وضعیت اسفناکی را در جامعه شاهد باشیم.

وعده امسال مسؤولان مبنی بر «حفظ سلامت مردم و چرخش چرخ اقتصاد در کنار یکدیگر»، همانند وعده سال ۱۳۹۲ مبنی بر «چرخش همزمان سانتریفیوژ‌ها و چرخ اقتصاد»، یک وعده پوچ و توخالی بود که نشانه‌ای از تدبیر در آن دیده نمی‌شد.

در حالی که به‌منظور جلوگیری از گسترش کرونا، بسیاری از مراسم مذهبی از قبیل راهپیمایی اربعین لغو و مساجد، نماز‌های جمعه و زیارتگاه‌ها تعطیل شدند و جامعه مذهبی کشور به نحو مطلوبی نسبت به تدابیر اتخاذشده، تمکین کرده‌اند، طیف‌هایی از مردم با بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت خود و سایرین و رعایت نکردن مسائل بهداشتی، ازجمله عوامل اصلی شیوع بیشتر کرونا در کشور هستند.

استفاده نکردن از ماسک و یا دور انداختن ماسک در معابر، رعایت نکردن فاصله اجتماعی، اصرار بر رفت و آمد‌ها و انجام مسافرت‌های تفریحی و غیرضروری و... حاکی از این نکته است که دل بستن به درک و فهم بالای تنها بخشی از جامعه نسبت به مسائل، برای مقابله با کرونا کافی نیست و نمی‌توان برای مهار این ویروس منحوس، به سطح شعورِ حداقلی طیف هنجارشکن و بی‌تفاوت، امیدوار بود؛ لذا بایستی تدابیر سختگیرانه‌ای اتخاذ شود تا بلکه از این وضعیت اسف‌بار فاصله بگیریم؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سخنرانی اخیر خود بر آن تأکید کرده‌اند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها