توسط اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس گلستان؛

عملیات عاشورای 4 تشریح شد

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت سالروز عملیات عاشورای 4 به تشریح این عملیات پرداخت.
کد خبر: ۴۲۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ - 21October 2020

عملیات عاشورای4، آزادسازی دریاچه «ام‌النعاج» عراق‌ در منطقه‌ هورالهویزه ‌

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از گرگان، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت سالروز عملیات عاشورای 4 به تشریح این عملیات پرداخت.

در تشریح این عملیات آمده است:

در سال 1364 سلسله عملیات محدود و ایذایی تحت عنوان قدس، ظفر و عاشورا انجام گرفت. همچنین در جبهه جنوب (هورالهویزه) در فصل تابستان تحرک زیادی از جانب نیروهای خودی صورت گرفت، امری که هیچ گاه در گذشته به چشم نمی‌خورد. در کنار اقدامات فوق، کار بر روی فاو نیز در جریان بود تا وقتی به پیروزی بزرگ والفجر8 ختم شد.

عملیات‌ عاشورای 4 در تاریخ 30 مهر 1364 در وسعتی‌ به‌ میزان ‌110 کیلومترمربع‌ برای‌ آزادسازی‌ دریاچه‌ «ام‌النعاج» عراق‌ در منطقه‌ هورالهویزه‌، به‌ اجرا درآمد.

زمان‌ حمله‌ یک‌ روز پیش‌ از میلاد حضرت‌ امام‌ موسی‌کاظم(ع) بود و به‌ همین‌ مناسبت‌ رمز عملیات‌ «یا موسی‌الکاظم (ع)» تعیین‌ شد. نیروها در غرب‌ دریاچه‌ به‌ لحاظ‌ استفاده‌ از اصل‌ غافلگیری و پشتیبانی موثر توپخانه، به‌ راحتی به‌ اهداف‌ خود رسیدند و ‌15 کمین‌ دشمن‌ که‌ از نیروهایی «فرسان‌ الهور» به‌ معنی نیروهایی اطلاعاتی هور بودند، سقوط‌ کرده‌ و پیشروی تا سقوط‌ کامل‌ دریاچه‌ ادامه‌ یافت.

در اين عمليات 64 پايگاه و 7 آبراه در غرب درياچه «ام النعاج» آزاد و بيش از صد فروند قايق بزرگ و كوچك و انواع سلاح‌‏های سنگين و نيمه سنگين و چندين انبار مهمات و... از دشمن منهدم شد.

به غنيمت گرفتن 27 فروند قايق، 4 قبضه خمپاره ‏انداز، 2 قبضه توپ ضدهوايی و تعداد زيادی سلاح دوشكا و آرپی‌‏جی هفت از ديگر نتايج اين عمليات بود. در اين عمليات، دشمن بيش از 300 نفر كشته و زخمی به جای گذاشت، 25 پاسگاه منهدم شد، يک فروند هواپيمای دشمن سقوط كرد و 110 كیلومتر مربع از زمين‏‌های منطقه آزاد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار