واکنش کارشناس بدون توقف به تبلیغ روابط باز در فیلم‌ها و سریال‌های شبکه خانگی

مدیر مؤسسه مجتمع فرهنگی شاهدان در واکنش به تبلیغ و ترویج روابط باز توسط فیلم‌ها و سریال‌های شبکه خانگی گفت: با ترویج روابط باز در فیلم‌ها نادانسته به حرکت سالم اجتماع آسیب می‌زنیم.
کد خبر: ۴۲۳۷۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵ - 28October 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «حمید حبشی» در برنامه «بدون توقف» با اشاره به کاهش رغبت پسران به ازدواج اظهار داشت: آقایانی هم هستند که با وجود تمکن مالی باز هم ازدواج نمی‌کنند اگر مسئله اقتصاد بود چرا این افراد تمایلی به ازدواج ندارند، من علت را در وجود و گستردگی روابط آزاد می‌دانم، نمی‌توانم ازدواج کنم علت نیست بلکه نمی‌خواهم ازدواج کنم علت است، حتی گاهی برای توجیه آن را در نمی‌توانم شرح می‌دهند چون این موضوع قابل دفاع است.

وی با اشاره به اینکه گاهی وقتی وارد اتفاقات اجتماعی می‌شویم دیگر ما تصمیم‌گیر نبوده و آن اتفاق بر روابط ما تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: یک خانم و آقا احتیاج دارد که سامان پیدا کند، بخشی از این سامان‌یابی به تشکیل زوجیت و خانواده و این طیف از ارتباط احتیاج دارد، حالا برخی دختران می‌گویند تا کی صبرکنم تا خواستگار بیاید، شاید اصلا نیامد، پس به نظرش می‌آید که از طریق این روابط تماس‌هایی بگیرد و مؤانست‌هایی پیدا کند تا با تحریک عواطف و احساسات باعث شود طرف مقابلش تصمیم به ازدواج بگیرد، خوب این خانم قطعا قصد ندارد که به حریم او آسیبی وارد شود، پس چرا وارد این رابطه می‌شود؟ چون امید به ازدواج دارد، اما وقتی که روابط شکل گرفت، دیگر به نیت‌های شما نگاه نمی‌کند اتفاق اجتماعی نمی‌گوید که تو به چه نیتی این اتفاق را دامن زدی، آثارش را روی دوشت می‌گذارد.

این مدرس دوره‌های دانشجویی افزود: یک قاعده‌ای در حوزه روانشناسی داریم که چیزی که در دسترس است مطالبه نمی‌شود این یک قاعده قطعی است، این قاعده باعث می‌شود اتفاق اجتماعی با هر قصد و نیتی که این روابط در اجتماع گسترش پیدا می‌کند که من خیلی از آنها را پاک و درست و به جا می‌دانم، موج را روی همین آدمی که قصد پاک دارد برگرداند، مثل دو نفری که به قصد ازدواج با هم ارتباط برقرار می‌کنند، اما چون در این رابطه پسر بهره‌ای که خواست دریافت می‌کند آن خانمی هم که باید مطالبه می‌شد محروم می‌شود.

حبشی در پاسخ به این سؤال که «برخی هستند که با قصد ازدواج وارد رابطه نشدند اما در طول رابطه نسبت به هم حریص‌تر شدند» خاطرنشان کرد: آنهایی که حریص می‌شوند از سر شناخت نرفتند از سر تأثیر رفتند، اگر روابط تا حد شناخت رفت که هیچ اما اگر در حد تأمین‌ها رفت و بخشی از بهره‌هایی که برای پس از ازدواج است قبل از ازدواج در معرض قرار گرفت، آنجا باید ببینیم که فرد تصمیم‌گیر و تأثیرگذار بوده یا آن انس تأثیرگذار بوده، یعنی عامل مؤثر آمده آن را هدفمند کرده یا هدف منجر به اقدام شده البته اینجا باید به پایداری و دوام آن ازدواج هم فکر کنید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اِعمال‌ها و اجبارهای حاکمیتی و قوانین و مقررات به هیچ عنوان تنظیم‌کننده و مدیریت‌کننده روابط بین دو جنس نیست، گفت: آیا منع حوزه‌های حاکمیتی و اجتماعی باعث محدودیت روابط شده؟ به هیچ وجه، انسان‌ها با اقناع فکری و تصمیم درست است که می‌توانند به سمت راهبرد درست بروند، الان موضوع مورد بحث این است که اجتماع با این روابط برای جنسی که می‌خواهد امکان ازدواج بهتری را پیدا کند شرایط را آماده‌تر و مناسب‌تر می‌کند و یا شرایط ناگوارتری را کلید می‌زند. البته برخی نیز ممکن است به خاطر مقابله و لجبازی با اِعمال محدودیت‌ها وارد رابطه شوند، اگر مقررات قهرآمیز باشد و نتواند از یک مجرای تبیینی وارد شود، قطعا کمک‌کننده که نیست هیچ، روابط را گسترش هم می‌دهد.

این کارشناس مسائل ازدواج با تأکید بر نقش فیلم‌ها و سریال‌های شبکه خانگی در تبلیغ و ترویج روابط آزاد عنوان کرد: باید آگاه باشیم با ترویج این روابط در اجتماع همانند این فیلم‌ها به اجتماع کمک می‌کنیم یا داریم نادانسته به حرکت سالم اجتماع آسیب می‌زنیم؟

مدیر مؤسسه مجتمع فرهنگی شاهدان در پاسخ به این سؤال که نظر شما در خصوص روابط بین دختر و پسر چیست، تصریح کرد: اگر رابطه با نیت و تصمیم شما مطابق باشد فقط باید از مجرای رعایت حریم‌ها پیش برود، خداوند می‌داند که چه چیز خلق کرده پس اگر قانونی گذاشته برای حفاظت است، یعنی آن چیزی که در ترکیب آن باور دینی گذاشته تأمین‌کننده سلامت و حفاظت از روابط است نه مزاحم و مانع آن، دین اصرار و الزام به رابطه دارد اما رابطه‌ای که آسیب‌زننده و تباه کننده نباشد و باعث بهره و تأمین و امنیت شود، ازدواج را که ما از خودمان نساختیم این هورمون را که به بدن‌مان تزریق نکردیم حضرت پروردگار که با بلوغ تحریک نسبت به جنس مخالف را در انسان نهایدنه می‌کند، این مودت و کشش را قرار می‌دهد می‌تواند خودش منع کند و بگوید هم گذاشتم و هم دست نزن؟ او می‌فرماید به شکلی برو که بهره‌هایت را فراهم و دامنت را از هر آسیبی مبرا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که «چرا روابط بین جوانان در ایران هم نباید مثل سایر کشورها باشد» اظهار کرد: ما نباید از این مقیاس استفاده کنیم، بر اساس آمار در کشورهای غربی امید به زندگی بسیار پائین‌تر از جوامع آفریقایی است که در محرومیت زندگی می‌کنند، آن جوامع به لحاظ احساس ارزش وجودی و ارتباط با سایر اجتماع دچار مشکل شدند تا آنجا که حیوانات جای انسان‌ها را می‌گیرند، همین جوامع ملتمسانه برای کسب این مودت به سمت سامان‌یابی خانواده روی آوردند همان‌هایی که خودشان همه این روابط را تجربه کردند. حالا ما برای حل کردن مشکل ازدواج باید بحران ارتباط را جایگزین کنیم؟ جوان باید نمی‌توانم ازدواج کنم را حل کند یا بار دیگری هم روی دوشش بگذارد و یک مصیبت هم اضافه کند، یعنی بار عاطفی این رابطه را هم برای خود اضافه کند.

حبشی در پایان در خصوص ایجاد روابط کاری و علمی بین جوانان در اجتماع نیز بیان کرد: هیچ منعی در رابطه بین دو جنس نداریم فقط باید صاحب آن حریم باشند، نمی‌توانیم بگوئیم خانم‌ها این طرف و آقایان طرف دیگر، دین نه تنها اصلا مانع ارتباط نیست مشوق هم هست، امام حسین(ع) با خانواده به کربلا می‌رود، حضرت امیر(ع) در مسجد نشسته حضرت فاطمه(س) خطبه می‌خواند آن کسی که از فدک حرف می‌زند زهرای مرضیه است، اصلا دین در فعالیت‌های اجتماعی، علمی و سایر کارکردها هیج منعی نگذاشته و فقط حریم تعیین کرده و یادآور شده که خانم و آقا اگر در این ارتباط اجتماعی قصد تبرج، خطا و نفوذ داری حرام است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار