پژوهشگر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

آثار پژوهشی دفاع مقدس در تربیت نسل‌های آینده انقلاب مؤثر خواهد بود

فاطمه دانشور گفت: پژوهشگران و محققان تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید نگاه خود را به این حوزه روزآمدتر کنند و روش‌های جدیدی را در تولید آثار پژوهشی مورد استفاده قرار دهند تا آثار تولید شده‌، کاربردی شود و همه اقشار، به ویژه قشر نوجوان و جوان ایران اسلامی را برای مطالعه آثار پژوهشی دفاع مقدس ترغیب کند و باعث تربیت نسل‌های آینده شود.
کد خبر: ۴۲۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ - 01November 2020

«فاطمه دانشور» نویسنده کتاب «نقش کمک‌های مردمی در سال‌های دفاع مقدس به روایت اسناد موسسه خیریه انصارالحجه (عج) مشهد» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: در این کتاب پژوهشی که به سفارش مدیرت اسناد و مدارک اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تالیف شده؛ با حاج محمدعلی سمیعی مدیرعامل این مؤسسه خیریه و سایر اعضای آن مصاحبه‌هایی گرفته شد و برای تکمیل اطلاعات؛ از اسنادی که شهادت بر پشتیبانی این خیریه از جبهه‌ها داشت و همچنین اطلاعاتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی این مجموعه منتشر شده بود استفاده کردم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه زمان صرف شده در این کار پژوهشی نزدیک به سه ماه به طول انجامید، درباره چالش‌هایی که در تألیف این کتاب وجود داشت، گفت: سن مدیرعامل این خیریه بالاست، بر همین اساس برای مصاحبه، یک فاصله زمانی نسبتاً طولانی صرف شد و کار به کندی پیش می‌رفت.

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه در خصوص نقش مؤسسه خیریه انصارالحجه (عج) مشهد در دوران دفاع مقدس گفت: این مؤسسه خیریه در آن مقطع در چهار راه خسروی مستقر بود که اعلام فراخوان عمومی برای جذب کمک‌های مردمی به جبهه‌ها تا جمع‌آوری این کمک‌ها توسط مؤسسه خیریه انصارالحجه (عج) انجام می‌گرفت. افرادی که بنیانگذار این مؤسسه بودند با یک تلاش خالصانه کار را پیش می‌بردند و همین امر باعث شده بود تا اقشار مختلف مردم جذب مؤسسه خیریه شوند و بخشی از وقت خود را برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به جبهه‌ها به این کار اختصاص دهند.

دانشور یادآور شد: وسعت این کمک‌ها به قدری زیاد و همه‌گیر بود که برخی اوقات شخصی از طرف این مؤسسه خیریه در یکی از مدارس حضور پیدا می‌کرد و نظر مدیر مدرسه را برای حضور یکی از محصلین که به صورت داوطلب علاقه‌مند به جمع‌آوری کمک‌های مردمی بود، جلب می کرد. از دیگر اقدامات این خیریه؛ می‌توان به کمک‌رسانی به خانواده‌های آسیب دیده از جنگ تحمیلی و نیز کارکنان وظیفه‌ای که نیازمند کمک‌های مردمی بودند اشاره کرد.

وی بیان داشت: مؤسسه خیریه انصارالحجه (عج) مشهد در دوران دفاع مقدس علاوه بر پشتیبانی جنگ در توزیع کمک‌های مردمی در خطوط مقدم نقش تعیین‌کننده‌ای داشت. حاج محمدعلی سمیعی مدیرعامل این مؤسسه خیریه در خاطرات خود چنین نقل می‌کرد که با شهید سپهبد علی صیادشیرازی برای توزیع کمک‌های مردمی در برخی از مناطق عملیاتی بوسیله بالگرد حضور پیدا می‌کردم که شهید صیادشیرازی به من گفت که این اقدام شما کار بزرگی‌ست.

این پژوهشگر دفاع مقدس درباره چالش‌های موجود در عرصه پژوهش و گردآوری تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس تأکید کرد: در فرآیند گردآوری تاریخ شفاهی؛ پژوهشگر با سختی‌هایی از جمله انجام هماهنگی‌های لازم پیش از مصاحبه برای انجام مصاحبه، حضور ذهن مصاحبه شونده و دسته اول بودن منابع و میزان اهمیت آن پیش‌روست؛ به طوری که اگر منابع مورد نیاز پژوهشگر دسته‌بندی شده باشند سریع‌تر به مقصودی که مدنظر است دست پیدا می‌کند.

دانشور با اشاره به اینکه مصاحبه‌گر بایستی به فنون مصاحبه مسلط باشد، افزود: سؤالاتی که برای مصاحبه شونده طرح می‌شود نیز در یک کار پژوهشی مهم است، به عبارت دیگر سئوالات بایستی کارشناسی شده و دقیق‌ باشند. در اولین جلسه مصاحبه با مدیر عامل مؤسسه خیریه انصارالحجه (عج) سئوالات کلی بود، اما در جلسات بعد برای جواب‌های بهتر و دقیق‌تر سئوالات مفصل‌تری را از وی ‌پرسیدم.

وی در پایان گفت: پژوهشگران و محققان تاریخ شفاهی دفاع مقدس باید نگاه خود را به این حوزه روزآمدتر کنند و روش‌های جدیدی را در تولید آثار پژوهشی مورد استفاده قرار دهند تا آثار تولید شده‌، کاربردی شود و همه اقشار، به ویژه قشر نوجوان و جوان ایران اسلامی را برای مطالعه آثار پژوهشی دفاع مقدس ترغیب کند و باعث تربیت نسل‌های آینده شود.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها