چاپ چهارم «اطلس جنگ ایران و عراق» منتشر شد

چاپ چهارم کتاب «اطلس جنگ ایران و عراق، فشرده نبردهای زمینی 31 شهریور 1359 ـ 29 مرداد 1367» از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.
کد خبر: ۴۲۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵ - 03November 2020

چاپ چهارم «اطلس جنگ ایران و عراق» منتشر شدبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چاپ و انتشار منابع و اسناد دسته اول در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از اولویت‌های مهم در نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. انتشار این اسناد نه تنها در بحث تحقیق و پژوهش که در عرصه تولیدات فرهنگی از جمله، فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، نگارش رمان و تدوین تاریخ شفاهی کارآمد و مهم است.

در همین راستا مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) به عنوان متولی انتشار کتب مرجع دفاع مقدس چاپ چهارم کتاب «اطلس جنگ ایران و عراق، فشرده نبردهای زمینی 31 شهریور 1359 ـ 29 مرداد 1367» را منتشر کرده است.

این کتاب از یک پیشگفتار و مقدمه و هفت فصل شامل «پیروزی انقلاب اسلامی، شروع تجاوزات و هجوم سراسری ارتش عراق»، «بازیابی قوای مسلح ایران»، «آزادسازی سرزمین‌های جنوبی»، «آزادسازی سرزمین‌های شمالی و میانی»، «تعقیب دشمن در جبهه جنوبی»، «تعقیب دشمن در جبهه شمالی» و «پایان جنگ ایران و عراق، حمله عراق به کویت» تشکیل شده است.

در همه بخش‌های این اثر آمارها و تصاویر متعدد و متنوعی از هشت سال دفاع مقدس و دو سال قبل از آغاز رسمی جنگ ارائه شده است. هفت فصل کتاب، مقاطع مختلف جنگ را (از قبل از انقلاب تا پایان جنگ) در برمی‌گیرند. فهرست مندرجات و مقدمه به زبان انگلیسی و فارسی و نمونه‌ی قطعنامه 598 سازمان ملل متّحد به زبان انگلیسی ارائه شده است.

در ابتدای کتاب حاضر خلاصه‌ای درباره‌ انقلاب اسلامی ایران و عکس‌العمل عراق و نظام بین‌الملل نسبت به انقلاب بیان شده است. سپس، تجاوز همه جانبه‌ ارتش عراق، بن‌بست در جنگ، آزادسازی مناطق اشغال شده، عبور از مرز برای تعقیب دشمن، گذر از موانع عبور ناپذیر، پیشروی در شرق بصره و در آخر، پایان جنگ تشریح شده است.

در ادامه‌ کتاب فشرده‌ای درباره‌ نبردهای زمینی همراه با نقشه، نمودار و جزئیات نام مناطق، نام عملیات، تاریخ و هدف و وسعت منطقه‌ آزادشده، همراه شرحی مختصر در زیر هر نقشه ارائه شده است.

در پیشگفتار کتاب «اطلس جنگ ایران و عراق» آمده است:

«تهیه اطلس جنگ ایران و عراق و ارائه آن به شکل کنونی هر چند اندیشه و تجربه جدیدی نیست، اما سابقه این کار در مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ به سال 1368 برمی‌گردد؛ زمانی که جنگ پایان یافته بود و این مرکز فارغ از تحقیقات میدانی بسیار وسیعی که به عمل آورده بود، به چگونگی بهره‌برداری از منابع جمع‌آوری شده می‌اندیشید.

در کتاب حاضر، هشت سال جنگ ایران و عراق و وقایع نوزده ماهه قبل از آغاز رسمی جنگ در 117 صفحه با متن، آمار و تصویر ارائه گردیده و سعی شده است هر صفحه آن یک موضوع کامل را در برگیرد؛ همین محدودیت مانع از آن شده است که است که در واگذاری فضا، بین عملیات‌های بزرگ و سایر نبردها تفاوت قائل شویم، ضمن آنکه فشرده‌سازی  یک عملیات در محدوده یک صفحه امکان ارائه نقشه‌های گوناگون از عملیات را سلب کرده است.»

«اطلس جنگ ایران و عراق، فشرده نبردهای زمینی 31 شهریور 1359 ـ 29 مرداد 1367» در 118 صفحه مصور به کوشش «محسن رشید» و «حسین دری» تدوین شده و در 1000 نسخه از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها