صنعاء توافق بر سر ایجاد منطقه حائل در مرز عربستان را تکذیب کرد

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن گزارش منتشر شده در خبرگزاری رویترز درباره شرط عربستان سعودی درباره ایجاد منطقه حائل برای برقراری آتش‌بس در یمن را تکذیب کرد.
کد خبر: ۴۲۷۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱ - 18November 2020

صنعاء توافق بر سر ایجاد منطقه حائل در مرز عربستان را تکذیب کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن شرط عربستان برای ایجاد منطقه حائل و توافق بر سر آن را تکذیب کرد.

الحوثی در حساب توئیتری خود نوشت: «رویترز در انتشار گزارش‌های مربوط به مناطق حائل بین جمهوری یمن و عربستان به دفتر خود در امارات اتکا کرده است، این دفتر اخبار نادرست منتشر می‌کند که احتمالا به نفع گروه‌های وابسته به امارات جهت اعمال فشار روانی بر دیگر گروه‌های مزدور در سایه تشدید درگیری‌هاست، رویترز بایستی اعتبار خود را حفظ کند و این خبر غیرحرفه‌ای است».

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه مدعی شد که عربستان سعودی در گفت‌وگو‌هایی سطح بالا به اطلاع دولت نجات ملی یمن رسانده است که می‌خواهد در ازای اعلام آتش‌بس در یمن، یک منطقه حائل بی طرف با این کشور ایجاد کند.

طبق گزارش رسانه‌ها، عربستان سعودی فروردین سال ۱۳۹۴ قصد داشت طی چند هفته جنبش انصارالله یمن را سرکوب کند و کنترل کل کشور یمن را در اختیار بگیرد، اما این کشور با صرف میلیارد‌ها دلار و به جا گذاشتن هزاران کشته از مردم یمن، اصطلاحا در باتلاق این جنگ گرفتار شده و نتوانسته سد مقاومت مردم یمن را بشکند.

این در حالی است که حضور نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرز شمال یمن با عربستان برای مقابله با تجاوز نیرو‌های ارتش عربستان سعودی و مزدوران آن است که تقریبا به شکل روزانه مناطق غیرنظامی در این نوار مرزی را هدف گرفته و از آغاز تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، صد‌ها شهروند یمنی فقط در این منطقه کشته و زخمی شدند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد؛ این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

مقامات سعودی تاکنون چندین بار از تصمیم برای ایجاد آتش‌بس در یمن خبر داده‌اند؛ اما هیچ گاه از شدت حملات خود به یمن نکاسته و اقدامی برای کاهش یا رفع محاصره همه جانبه آن نکردند و در مواردی با بهره‌برداری از تاکتیک آتش‌بس بر حملات خود افزوده‌اند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار