ارتش استرالیا به قتل ۳۹ غیر نظامی افغانستانی اعتراف کرد

رئیس نیرو‌های دفاعی استرالیا امروز (پنجشنبه) گزارشی از جنایات نظامیان این کشور در افغانستان مبنی بر قتل غیرقانونی ۳۹ غیر نظامی افغان را مورد تأیید قرار داد.
کد خبر: ۴۲۷۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ - 19November 2020

ارتش استرالیا به قتل ۳۹ غیرنظامی افغانستانی اعتراف کردبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، طبق یک تحقیقات رسمی در خصوص جنایات جنگی منتسب به نظامیان استرالیا، قتل‌های رقابتی و «خونخواهی» در بین نیرو‌های ویژه استرالیا در افغانستان یک امر عادی بوده است.

شبکه آمریکایی «سی ان ان» در این خصوص گزارش کرد، در این گزارش آمده است که نظامیان استرالیایی در قتل غیرقانونی ۳۹ غیرنظامی یا زندانیان افغانستان نقش داشته‌اند.

ژنرال «آنگس کمپبل» رئیس نیرو‌های دفاعی استرالیا امروز (پنجشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تأیید گزارش‌هایی درباره نقش نظامیان کشورش در قتل غیرنظامیان افغان گفت: «صادقانه و کاملاً» از مردم افغانستان بخاطر رفتار‌هایی که در گزارش به آن اشاره شده، عذرخواهی می‌کند.

وی سپس ادامه داد: «این مسئله زندگی خانواده‌ها و جوامع افغانستان را نابود کرده است و موجب درد و رنج بی‌اندازه آن‌ها شده است».

نیرو‌های دفاعی استرالیا پیشنهاد داده‌اند که پلیس فدرال استرالیا (AFP) می‌بایست درباره ۱۹ نیروی ویژه استرالیا در ارتباط با ۳۶ مورد جرایم جنگی از جمله قتل و رفتار بی‌رحمانه با غیرنظامیان افغانستان در بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تحقیقات انجام گیرد.

کمپبل در کنفرانس خبری خود گفت: «آن‌هایی که گفته شده است به صورت غیرقانونی کشته شده‌اند، شامل زندانیان، کشاورزان و دیگر غیرنظامیان (افغان) می‌شوند. این پرونده شرم‌آور شامل مواردی می‌شود که در آن اعضای جدید گشت استرالیا در پروسه تأسف‌بار موسوم به «خونریزی»، مجبور می‌شد برای آنکه اولین کشتار خود را ثبت کند، به یک زندانی تیراندازی کنند».

در این گزارش اطلاعات موثقی ارائه شده است که نشان می‌دهد نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامی افغان قرار می‌دادند تا اینگونه جلوه دهند که فرد قربانی در عملیات کشته شده است.

طبق گزارش شبکه «سی ان ان» کمپبل سپس اعتراف کرد که تمامی ۱۴۳ اظهارات مورد اشاره در گزارش را می‌پذیرد.

در بخشی از این گزارش همچنین شواهدی ارائه شده مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در برخی موارد برای زخمی کردن غیرنظامیان افغان از سگ استفاده می‌کردند.

در مارس ۲۰۱۶، نیروی دفاعی استرالیا تحقیقاتی را تحت رهبری ژنرال «پل بریتون» در خصوص تخلفات نیرو‌های ویژه استرالیا در افغانستان در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ آغاز کرد.

طبق این گزارش، نقش استرالیا در جنگ افغانستان به دو مرحله مجزا تقسیم می‌شود. عملیات «اسلیپر» (Slipper) در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ که پس از آن نیرو‌های امنیتی افغانستان خودشان مسئولیت بیشتر عملیات‌ها را برعهده گرفتند و بعدی موسوم به «بزرگراهها» (Highroad) دومین سری عملیات استرالیا در افغانستان بود که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد.

طبق این گزارش، بیش از ۲۶ هزار نظامی استرالیایی در طول عملیات اسلیپر در افغانستان مشارکت داشتند و ۴۱ نفر از آن‌ها در طول این مدت فوت کردند.

طبق گزارش وب‌سایت وزارت دفاع استرالیا، همچنان ۸۰ نظامی از نیرو‌های دفاعی استرالیا در افغانستان حضور دارند که اکثر آن‌ها در عملیات پشتیبانی و آموزشی مشارکت دارند.

طبق بیانیه دولت افغانستان، ساعاتی قبل از انتشار این گزارش تکان‌دهند، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا با «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان تماس گرفته بود و در خصوص سوء‌رفتار نظامیان استرالیایی در افغانستان ابراز تأسف شدید کرده است.

دولت افغانستان اعلام کرد: «موریسون به رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی افغانستان اطمینان داد که تحقیقاتی انجام گیرد و عدالت اجرا شود».

چندی پیش در اوایل آبان ماه، گزارش محرمانه‌ای منتشر شد که نشان می‌دهد نیرو‌های ویژه ارتش استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ جنایاتی دلخراش در افغانستان مرتکب شده‌اند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار