فراهم شدن تجربه تماشای «مرگ روشن» در اینترنت

مستند «مرگ روشن» به کارگردانی مسعود دهنوی با موضوع موضوع آلودگی نوری در شهر تهران عرضه اینترنتی شد.
کد خبر: ۴۲۷۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ - 24November 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مستند «مرگ روشن» به‌عنوان یک مستند محیط زیستی به موضوع آلودگی نوری در شهر تهران می‌پردازد. آلودگی نوری که موضوعی ناپیدا در مشکلات کلان شهرهایی مانند تهران است، در این مستند مورد بررسی قرار گرفته است و آثار زیانبار آن برای شهروندان و محیط زیست تشریح شده است.

«مرگ روشن» نخستین اثر مستند ایرانی با موضوع آلودگی نوری است که ساخت آن بیش از یکسال به طول انجامید و تلاشی است برای معرفی آلودگی نوری و معضلات و بحران‌هایی که در نتیجه عدم کنترل نور مصنوعی و نورپردازی نامعقول گریبان فضای شهری را می‌گیرد و با روایتی سید حامد میرزا خلیل از کارشناسان این حوزه می‌کوشد تا در مورد بحران نور پردازی غیر علمی و بی رویه در تهران به مسولان این حوزه هشدار دهد.

برخی اوقات در آلودگی نوری، نورهای کنترل نشده به مرحله‌ای می‌رسند که موجب کشته شدن درختان می‌شوند؛ همین اتفاقی که در تهران برای درختان می‌افتد. برای زیبا ساختن درختان به آنها نور مصنوعی می تابانند و موجبات مرگ آنها را فراهم می‌کنند. حتی در شرایطی خاص این نورها موجب مرگ حیوانات و مضراتی برای بدن انسان می‌شود. از این رو عنوان برای این مستند واژه «مرگ روشن» انتخاب شود تا استعاره‌ای باشد از بلایی که انسان‌ها ناداسته دارند برسر خود می‌آورند.

تجربه تماشای «مرگ روشن» را در وی‌اودی‌ها تجربه کنید

مستند «مرگ روشن» سال گذشته در سومین جشنواره مستند تلویزیونی نیز روی آنتن رفت و با استقبال فوق العاده فعالان محیط زیست مواجه و باعث ایجاد پویش‌های مختلفی در خصوص آلودگی زمین در بین فعالان محیط زیستی شد.

مستند «مرگ روشن» به کارگردانی مسعود دهنوی و تهیه‌کنندگی احمد شفیعی تولیده شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که مخاطب می‌توانند برای تماشای این اثر تحسین شده به سایت‌های وی‌اودی‌ نظیر فیلیمو و فیلمگردی مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها