فرمانده نداجا در نشست خبری عنوان کرد؛

الحاق «دنا» تا نیمه اول دی به ناوگان نداجا/ ایجاد ظرفیت بزرگ تهاجمی در نیروی دریایی ارتش

دریادار خانزادی گفت: ناوشکن جمهوری اسلامی ایران به نام «دنا» حداکثر در نیمه اول دی ماه به نیروی دریایی ملحق خواهد شد.
کد خبر: ۴۲۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸ - 28November 2020

خانزادیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی در ستاد فرماندهی نداجا برگزار شد، با اشاره به نقش‌آفرینی نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در تاریخ همه ملت‌های روز‌هایی هست که به آن افتخار می‌کنند؛ نیروی دریایی ایران هم از زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا به امروز سرشار از روز‌های پر افتخار بوده است و هفتم آذرماه نیز بر تارک هشت سال دفاع مقدس می‌درخشد.

وی افزود: هفتم آذر کارنامه درخشانی را برای نیروی دریایی ارتش رقم زده است. در دوران دفاع مقدس پس از حمله سراسری دشمن بعثی، ما مقاومت جانانه ۳۴روزه تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر را شاهد بودیم و بلافاصله در دریا عملیات غرورآفرین مروارید را داشتیم که طی آن، نیروی دریایی دشمن به طور کامل از بین رفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش اضافه کرد: این عملیات ظرفیت‌های اقتصادی رژیم بعثی را که شامل پایانه‌های البکر و الامیه بود، منهدم و اقتصاد تک‌محصولی رژیم بعثی را با شکست سنگین مواجه کرد.

امیر خانزادی با بیان اینکه نیروی دریایی در هفتم آذر به طور کامل نیروی دریایی ارتش عراق را از حیّز انتفاع خارج کرد، افزود: این عملیات باعث شد تا اقتصاد جمهوری اسلامی ایران که در آن دوران وابستگی شدیدی به نفت داشت، سالم بماند و نیروی دریایی توانست با اسکورت بیش از ۱۰ هزار کشتی تجاری، کمک شایانی را در حوزه امنیت اقتصادی کشور داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و اقدامات این نیرو در دوران دفاع مقدس گفت: تسلط بر دریا توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا خاک جمهوری اسلامی ایران و مرزهای جمهوری اسلامی ایران از طریق دریا با محاصره مواجه نشود و در واقع کلید و شاکله اصلی شکست حصر آبادان از دریا آغاز شد و باعث شد تا شبه جزیره آبادان به محاصره درنیاید.

فرمانده نداجا تأکید کرد: نیروی دریایی از هفتم آذر سال ۱۳۵۹ تا به امروز این حرکت پیوسته امنیت‌ساز خود را در دریا ادامه داده است. دوران هشت سال دفاع مقدس کارنامه ارزشمندی را برای نداجا به جا گذاشت؛ بعد از آن دوران سازندگی و تثبیت نیروی دریایی آغاز شد و تجهیزات نیروی دریایی با عمردهی انقلابی نوسازی شد و این کارنامه درخشان دیگری برای نیروی دریایی در مقابله با تحریم‌های نظامی دشمن بود.

بومی‌سازی تجهیزات در نیروی دریایی
امیر خانزادی بیان کرد: نیروی دریایی همگام با پیشرفت حرکت انقلابی به سمت جلو تلاش خود را برای ساخت تجهیزات کاملاً بومی و مستقل کردن دفاع و امنیت از هرگونه وابستگی به خارج از کشور آغاز کرد و تا به امروز در حوزه دریا، سطح و زیر سطح در راستای برقراری امنیت ایجاد و بازدارندگی گام‌های بزرگی برداشته است و حتی به ظرفیت بزرگ تهاجمی مورد نیاز خود در مواجهه با تهدیدات دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروز نیروی دریایی به برکت انقلاب اسلامی با اندوخته بزرگی از ظرفیت‌های علمی فناورانه و زیرساخت‌های صنعتی مواجه است و آن قدر دانش دفاعی در حوزه تجهیزات شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی پیشرفت کرده است که هیچ‌گونه وابستگی به بیرون وجود ندارد. شعار «ما می‌توانیم» نمایش ارزشمندی است که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی به‌ویژه جوانان امروز در نداجا به دست آمده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به پیشرفت‌های نداجا در حوزه تأمین تجهیزات دفاعی گفت: امروز نیروی دریایی توانسته است ترکیبی از پیشرفته‌ترین تجهیزات در حوزه موشک‌ها انواع سیستم‌های توپخانه، انواع سامانه‌های کنترل آتش و هدایت تسلیحات، انواع سامانه‌های رانش و ساخت پیشرفته‌ترین شکل از بدنه به خطوط طراحی جدید دست یابد که این پیشرفت‌ها نیروی دریایی را کاملاً مستقل کرده است.

دریادار خانزادی اظهار داشت: نیروی دریایی علاوه بر تجهیزات، تمرکز جدی بر تربیت نیروی انسانی بومی از ابتدای انقلاب تا به امروز داشته است، مراکز آموزش تحصیلات پایه و پیشرفته که در نقاط مختلف کشور دارد، امروز نیروی دریایی را از آموزش‌های خارجی مستقل کرده است و نیروی انسانی تربیت‌شده مراکز آموزشی نداجا امروز در سطح دریاها آنقدر قدرتمند و توانا و حرفه‌ای عمل کردند که همه کشورها و قدرت‌های بزرگ دریایی به آن اذعان دارند.

وی خاطرنشان کرد: امروز مدت ۱۲ سال از مجاهدت‌های خاموش نیروی دریایی در عرصه دریا‌های آزاد می‌گذرد که به‌صورت پیوسته و شبانه‌روزی و در دریا‌های آزاد به‌ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، خلیج عدن، تنگه باب‌المندب، دریای سرخ و شرق منطقه اقیانوس هند حضور معناداری داشته‌ایم و این موضوع باعث شده تا امنیت در دریا‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود و تکیه بر توانایی‌های بومی به شکل برجسته‌ای برقرار باشد.

فرمانده نداجا گفت: نیروی دریایی در عرصه آب‌های بین المللی نیز همواره حضوری مستقل داشته است و هیچ‌گاه زیر پرچم هیچ ائتلافی قرار نگرفته است؛ بلکه به کشتی‌های کشورهای دیگر در دریا و در منطقه اقیانوس هند که در حال حرکت بودند، کمک کرده است تا با امنیت کامل از این منطقه عبور کنند؛ این احترامی است که جمهوری اسلامی ایران برای آزادی کشتیرانی و دریانوردی و برخورداری جمعی از امنیت دریایی قائل است و این موضوع همچنان تداوم خواهد داشت.

«دنا» تا نیمه اول دی به ناوگان نداجا ملحق می‌شود
امیر خانزادی بیان کرد: نیروی دریایی در روز‌های آتی بخش‌های دیگری از خودکفایی و ظرفیت‌های بومی را با ساخت تسلیحات دفاعی به نمایش خواهد گذاشت؛ که در پیشانی آن‌ها ساخت مجموعه‌ای از شناور‌های سطحی است که طی روز‌های آینده شاهد رونمایی از آن خواهیم بود. ناوشکن جمهوری اسلامی ایران به نام «دنا» حداکثر در نیمه اول دی ماه به نیروی دریایی ملحق خواهد شد.

وی افزود: همچنین ناو موشک‌انداز «زره» تمام آزمایش‌های دریایی خود را پشت سر گذاشته و یک شناور بسیار پرسرعت پرقدرت و با قابلیت مانور بسیار بالا است که در همین هفته به نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد؛ دنا ساخت کامل وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که با نظارت و مشارکت نیروی دریایی ساخته شده است. زره به طور کامل در کارخانجات نداجا ساخته شده و فرزند پنجم از شناور‌های موشک‌انداز نداجا است که در سال گذشته چند فروند از آن به نیروی دریایی ملحق شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص موضوع استقرار کامل نیروی دریایی در منطقه شمال اقیانوس هند گفت: حضور ما در شمال اقیانوس هند کم کم از حالت مأموریتی خارج می‌شود.

ضرورت بهره‌گیری از ناوبندر در نیروی دریایی
امیر خانزادی تصریح کرد: وضعیتی که بیماری کرونا ایجاد کرده ما را ملزم می‌کند که برای امنیت دریانوردان و تمرکز بر ظرفیت‌های بومی از حضور مرتب در بنادر کشور‌های همسایه پرهیز کنیم و لازم است که مثل خیلی از قدرت‌های بزرگ دریایی از سیستم ناوبندر استفاده کنیم، ناوبندر همان‌طور که در دریا شناور است، بخشی از امکاناتی را که یک بندر می‌تواند در اختیار شناور‌های نظامی قرار دهد در سطح دریا در اختیار ناوگروه‌های اعزامی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشور‌های دنیا در این رابطه از ظرفیت‌های موجود استفاده کردند و رژیم تروریستی آمریکا نیز از ناوبندر خودش تاکنون رونمایی کرده است و نوع پیشرفته‌تر آن امروز که در منطقه حضور دارد، ساخت کارخانجات جنرال داینامیک است.

فرمانده نداجا با بیان اینکه از سیستم نفتکش‌ها برای ساخت ناوبندر بهره گرفته‌ایم، افزود: نفتکش‌ها شناور‌های دولایه هستند که از امنیت بیشتری برخوردارند و جمهوری اسلامی از این ظرفیت در راستای ساخت ناوبندر استفاده کرده که امروز به آب انداخته شده است. این ناو در شرایط عادی توان حمل پنج بالگرد را دارد و در شرایط خاص می‌تواند هفت فروند از انواع بالگرد را حمل کند؛ همچنین این سامانه دفاعی از پهپاد‌های دریایی پلیکان جهت شناسایی دوردست‌ها و کنترل و فرماندهی در هدایت تسلیحات استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: ناو بندر ظرفیت خوبی برای حمل سوخت، آب و تجهیزات را دارد و می‌تواند با یک بار سوختگیری بین ۷ تا ۱۰ بار دور کره زمین را بپیماید، که البته این به معنای آن نیست که ما بخواهیم در اقیانوس‌ها به مأموریت بپردازیم. مأموریت ما در اقیانوس هند است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: این ناو امکانات بسیار خوبی برای استقرار تیم‌های عملیات‌های ویژه و حمل قایق‌های تندرو دارد؛ همچنین امکانات پدافندی بسیار خوبی در این شناور استفاده شده و در روز‌های آتی به نیروی دریایی ملحق می‌شود. این شناور می‌تواند به توان دفاعی نیروی دریایی ایران کمک کند و معادلات دفاعی را در منطقه به هم بزند.

امیر خانزادی در پاسخ به سوالی مبنی بر تفکیک مأموریت‌های ارتش و سپاه در عرصه خلیج فارس و آب‌های آزاد گفت: نیروی دریایی سپاه و ارتش ید واحد هستند؛ مأموریت‌ها به صورت بسیار خوبی بین این دو نیرو تقسیم شده است و پیوستگی امنیت با اتحاد میان دو نیروی دریایی ارتش و سپاه برقرار می‌شود. در دریایی که نیرو‌های دریایی کشور‌های متخاصم جولان می‌دهند این که بگوییم نیرو‌های دریایی در ایران در آن حوزه چه کار می‌کنند، حرف نادرستی است؛ قطعاً این دو نیرو با حضور در آب‌های آزاد، امنیت و اقتدار را برای کشورمان به ارمغان می‌آورند.

احتمال برگزاری رزمایش مشترک با کشورهای دوست
وی در خصوص برگزاری رزمایش مشترک با سایر کشور‌ها نیز بیان کرد: این رزمایش‌ها نتیجه تعامل‌های گسترده میان کشور‌هاست و بر همین اساس، نیرو‌های دریایی کشور‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته و یک رزمایش را برگزار می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: سال گذشته ما میزبان یک رزمایش مرکب میان ایران، روسیه و چین بودیم، اما با فاصله اندک شاهد شیوع ویروس کرونا بوده‌ایم؛ البته تعامل و دیپلماسی نیرو‌های دریایی همچنان حفظ می‌شود؛ از این رو برنامه‌ریزی‌های ما به این شکل است که رزمایشی در سال جاری برگزار شود؛ البته این بستگی به نوع پیشرفت بیماری کرونا نیز دارد.

انتهای پیام/ 221

پربیننده ها
آخرین اخبار