یادداشت/ علی عبدالصمدی

شهید فخری‌زاده؛ پایه‌ریز زیر‌بنای استقلال انرژی هسته‌ای ایران

یکی از ارکان اصلی و تعیین کننده‌ی موضع جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای پروفسور شهید محسن فخری‌زاده بود.
کد خبر: ۴۲۸۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹ - 29November 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ باز هم دست استکبار و استعمار از آستین بیرون آمد و فخری از مفاخر هسته‌ای ایران زمین را از ما گرفت. پروفسور محسن فخری‌زاده مهابادی ترور شد. خبری کوتاه اما دلخراش که قلب ملتی را به درد آورد.

شهید فخری‌زاده که بود دشمنان این مرز و بوم چشم دیدن وی را نداشتند. او سربازی از سربازان رشید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در دوران دفاع مقدس به این آب و خاک خدمت کرد. شهید محسن فخری‌زاده، که لقب پدر انرژی هسته‌ای ایران به وی داده می‌شد، کرسی دار دانشگاه امام حسین علیه السلام بود.

یکی از ارکان اصلی و تعیین کننده‌ی موضع جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای شهید پروفسور فخری‌زاده بود. از همین رو بسیاری از او به عنوان صندوق اسرار هسته ای ایران یاد می‌کردند. فیزیک‌دان‌ها و عالمان هسته‌ای دنیا از شهید فخری‌زاده به عنوان کسی یاد می‌کردند که تداعی‌گر نام رابرت اوپنهایمر است. شهید فخری‌زاده طراح و مدیر بسیاری از پروژه‌های کلان هسته‌ای و صلح آمیز جمهوری اسلامی بود. بسیاری از ابر قدرت‌ها و در راس آنها آمریکای جهانخوار که دستش در هر شرارتی در این سو و آن سوی جهان هویداست، شهید هسته‌ای ایران را در لیست تحریم‌ها قرار داده بودند.

دکتر محسن فخری‌زاده هم اهل تقوی و هم اهل دانش و بصیرت و آگاهی بود. هم در عرصه‌ی دفاع فیزیکی در دوران دفاع مقدس حضور چشمگیری داشت و هم در عرصه‌ی دفاع نرم در سنگر دانشگاه.

شهید فخری‌زاده به راستی زیر‌بنای استقلال انرژی هسته‌ای ایران را به درستی پایه‌ریزی کرده بود. و سرانجام پدر علم هسته‌ای کشور در آدینه هفتم آذر ماه سال نود و نه، در مقام استاد دانشگاه و معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به خیل فرزندان شهید عرصه‌ی اتمی ایران پیوست.

شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و نیز پدر علم هسته‌ای ایران شهید محسن فخری‌زاده مهابادی در فاصله‌ی کمتر از یک سال، زنگ خطری است که برای ملت ایران به صدا در‌آمده است. ملتی که همواره در همه‌ی عرصه‌های تدافعی آماده به رزم هستند. چه زمانی که ارتش بعثی عراق به خاک ایران تجاوز کرد، چه در عرصه‌های دفاعی دیگر (از جمله جبهه‌های علمی، ورزشی، هنری، فرهنگی و...)، ملت غیور و سلحشور ایران، اثبات کرد در عین تکثر وحدت دارند. در عین این که از اقوام مختلفی هستند، همواره و در همه‌ی عرصه‌ها و جبهه‌ها آماده برای دفاع و انتقام‌گیری از خون شهدا و کیان پاک این سرزمین هستند.

روزی خواهد رسید که ایران و ایرانی انتقام خون شهید فخری‌زاده، شهید احمدی روشن، شهید رضایی‌نژاد، شهید علی محمدی و شهید شهریاری و هزاران شهید گلگون کفن دیگر را از استکبار جهانی خواهد گرفت. روزی که چندان دور هم نخواهد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها