سردار رودکی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

ماجرای ابراز انزجار شهید سلیمانی از تحریف یک خاطره/ آرزوی رزمندگان رویارویی مستقیم با تفنگداران آمریکایی بود

رئیس سابق پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: آرزو می‌کردیم که شیطان بزرگ خود به میدان بیاید و با او پنجه‌ در‌ پنجه شویم؛ آن‌هایی که خود از آمریکا وحشت داشتند، ترس از شیطان بزرگ را به رزمندگان نسبت می‌دادند.
کد خبر: ۴۲۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲ - 02December 2020

سردار «محمدنبی رودکی» رئیس سابق پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با اشاره به برخی از مصادیق تحریف در تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: اینکه رهبر معظم انقلاب در برابر تحریف تاریخ دفاع مقدس موضع‌گیری صریح‌اللحن دارند و مداوماً در یادواره‌های مختلف بر لزوم حفظ آثار و ثبت گنجینه‌های فرهنگی دفاع مقدس تأکید دارند، به این خاطر است که تأثیرگذاری میراث دفاع مقدس در نسل‌های آینده تحت تأثیر هجمه عقیدتی دشمنان و شبهه‌افکنی فرهنگی و بدخواهان قرار نگیرد و از آن کاسته نشود.

وی افزود: این توفیق شامل حال من بود که در طول دوران دفاع مقدس از ابتدا با نام آوران و دلیرمردان جبهه‌های جنگ هم‌سنگر و همسفره باشم و به شما می‌گویم که حتی بسیاری از شهدای سرشناس جنگ در زمان حیات خود دغدغه نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای نسل‌های آینده ایران اسلامی را داشته و نگران آسیب‌های آن بودند چراکه همین روایتگری‌ها است که منجر به انتقال اطلاعات و تجارب جنگ تحمیلی می‌شود و می‌تواند مایه پیشرفت ما در عصر حاضر باشد. به صراحت می‌گویم که ما در همه جریان‌ها و در همه زمان‌ها، بازهم می‌توانیم به فرهنگ دفاع مقدسی خودمان رجوع کنیم و در مواجه با مشکلات پیروز باشیم.

رئیس سابق پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ضمن برشمردن سه تاکتیک اساسی دشمن درجنگ روانی و تبلیغاتی خاطرنشان کرد: حقیقت آن است که دشمن از تمسک دوباره ملت ما به ایدئولوژی خود در ایام جنگ تحمیلی وحشت دارد و از این رو، فشار خارجی و نفوذ عناصر داخلی خود را متمرکز بر مسموم‌سازی فضای فرهنگی و راه‌اندازی جنگ روانی و تبلیغاتی علیه دفاع مقدس قرار داده است. شبهه‌افکنی، وارونه‌نمایی حقیقت و تقطیع روایات ازجمله تاکتیک‌های اساسی بدخواهان است که همه اینها در کلیدواژه رهبر معظم انقلاب به صورت تحریف خاطرات دفاع مقدس مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بیان این موضوع که مثلاً رزمندگان در سال‌های پایانی جنگ از مواجه مستقیم با قوای آمریکا در خطوط مقدم واهمه داشتند، یکی از نمونه‌های بارز تحریف تاریخ دفاع مقدس است. ما آرزو می‌کردیم که شیطان بزرگ خود به میدان بیاید و با او پنجه‌در‌‌پنجه شویم. آمریکایی‌ها هشت سال با تمام سازوبرگ جنگی خود به میدان آمدند، هم‌پیمانان خود را هم با خود آوردند اما در برابر ما کاری از پیش نبردند. چه کسی چنین ادعای باطلی دارد؟ آن‌هایی که خود از آمریکا وحشت داشتند، ترس از شیطان بزرگ را به رزمندگان نسبت می‌دادند.

تحقیق و پژوهش راه مقابله با تحریف تاریخ دفاع مقدس است

این فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس تصریح کرد: بسیار شنیده‌ایم که در بازگویی خاطرات دفاع مقدس، مرزهای احساس پشت سر گذاشته شده و چنین ادعا می‌شود که پس از شکسته شدن خط مقدم توسط رزمندگان اسلام، فرماندهان جنگ باهدف پاکسازی دشت‌های آلوده به مین بسیجیان را به منطقه گسیل می‌کردند تا با پاگذاشتن روی مین، معبری برای نیروهای خودی باز کنند. بنده به عنوان فرمانده تیپ امام سجاد (ع)، لشکر 19 فجر فارس و لشکر 7 ولیعصر خوزستان همینجا عرض می‌کنم که حتی یکبار از بسیجیانی که توفیق حضور در معیت این عزیزان را داشتیم، چنین درخواستی نداشتیم و این روایات از اساس کذب است! اتفاقاً یکبار که با سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی گفت وگویی داشتیم، در این باره هم بحث شد و یادم می‌آید که ایشان هم به خاطر بیان خاطرات نادرستی از این قبیل، ابروهایشان درهم رفت و ابراز انزجار کردند.

وی تأکید کرد: اتفاقاً به اشتباه حتی در بعضی از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی هم این صحنه‌ها به تصویر کشیده شده تا مثلاً خون‌بار بودن مجاهدت‌های رزمندگان اسلام نمایش داده شود. من بر جان‌فشانی‌های کربلایی بسیجیان صحه می‌گذارم اما این موضوع نه فقط در شرع و منطق دینی بلکه حتی در قواعد و چارچوب‌های فرماندهی جنگی هم امری مذموم است که برای پاکسازی میدان مین از نیروی انسانی استفاده شود؛ آن هم در شرایطی که یگان‌های تخریب چی ما به خاطر تجربیاتی که در مواجه با انواع به‌روزترین و مدرن‌ترین مین‌ها و موانع دفاعی اندوخته بودند، در شمار قوی‌ترین یگان‌های مشغول در جنگ تحمیلی به حساب می‌آمدند.

رودکی با بیان اینکه ما با شانتاژ رسانه‌ای جهان امپریالیسم مواجه است، اظهار کرد: دی‌ماه هرسال که سالگرد عملیات کربلای چهار فرا می‌رسد، دوباره این شبهه بی‌پاسخ مطرح می‌شود که چرا فرماندهان ایرانی از سر جان رزمندگان گذشتند و با اطلاع از لو رفتن عملیات، بازهم آن را اجرا نمودند. این یک مغالطه پلید است. چطور ممکن است فرماندهان باتقوا و خداترس ما که همیشه ضمن ارتباط‌گیری با بیسیمچی یگان‌های خط مقدم، سیلاب اشک از دیده‌هایشان جاری بود، با جان هزاران رزمنده ایرانی بازی کنند و آن‌ها را به مصاف با دژخیمان بعثی بفرستند؟

وی افزود: یکبار به مزاح در جمعی مطرح کردم که گویا پس از گذشت 40 سال از دفاع مقدس، هنوز آمار تلفات عملیات کربلای 4 درحال افزایش است زیرا هربار که کسی از این عملیات روایت می‌کند، برای تأثیرگذاری بیشتر نقل خود بدون سند و منطق آمار شهدای عملیات را افزایش می‌دهد تاجایی که بنده شخصاً در برخی نقل‌ها، آمار مبالغه‌آمیز 12 هزار شهید را هم شنیده‌ام. روشنگری در این مسائل نیاز به تحقیق و پژوهش دقیق و گردآوری عالمانه اسناد و مدارک دفاع مقدس دارد.

دانشگاهیان متولی الگوسازی از فرهنگ دفاع مقدس هستند

رئیس سابق پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس انتقال فرهنگ دفاع مقدس را مهم‌ترین رسالت دستگاه‌های متولی در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: وای بر حال دشمن ما اگر روزی فرهنگ دفاع مقدس در این ملت به طور کامل نهادینه شود. اگر این مردم، به حال خود در ایام جنگ برگردند و با این رویه در مواجه فرهنگی و کارزار اقتصادی به مصاف او بروند دشمن بیچاره می‌شود. دفاع مقدس مصداق عینی و عملی این نظریه بود که یک ملت با بهره‌گیری از معارف غنی اسلامی و تبعیت محض از ولایت‌فقیه می‌تواند پیروز باشد ولو اینکه همه عالم با خواسته او مخالفت داشته باشند. ملت ما با دفاع مقدس این نظریه را تبدیل به یک تجربه شیرین برای ملل آزاده دیگر نمود.

وی تأکید کرد: دشمن عنود ما از ابتدای تاریخ پلید خود درصدد دست درازی به گنجینه‌های خاک پاک میهن اسلامی بوده است و امروز هم در تلاش برای لکه‌دار کردن حماسه‌های عاشورایی فرزندان این ملت، سیاست تحریف ارزش‌ها را مجدانه پیگیری می‌کند. باید پژوهش‌های دانشگاهیان بر انتقال فرهنگ دفاع مقدس متمرکز باشد.

رودکی در انتها ابراز امیدواری کرد: اگر ما بخواهیم مدیران ما انقلابی باشند، باید بستری را فراهم کنیم که سیره شهید باکری در دوران تصدی شهرداری ارومیه به مثابه تصویری درخشان، همیشه در پیش چشم این مقام مسئول باشد. دانشگاهیان می‌توانند از رویه ملت ما در ایام جنگ، الگویی بسازند که در همه زمان‌ها قابل اجرا باشد و تنها در این صورت است که می‌توانیم به بهبود اوضاع امیدوار باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار