کتاب «ماسه‌ها و حماسه‌ها» در یاسوج نقد و بررسی شد

کتاب «ماسه‌ها و حماسه‌ها» تاریخ شفاهی «محمد ارشادی» در یاسوج نقد و بررسی شد.
کد خبر: ۴۳۲۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ - 17December 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یاسوج، نشست مجازی نقد و بررسی کتاب «ماسه‌ها و حماسه‌ها» امروز با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

این کتاب، تاریخ شفاهی «محمد ارشادی» از رزمندگان دوران دفاع مقدس استان کهگیلویه و بویراحمد است که به اهتمام «ابوالحسن ناصرپور» گردآوری و تدوین و با حمایت مدیریت اسناد و مدارک دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد به چاپ رسیده است.

در این نشست که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، «شهربانو پاک‌نژاد» از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، «سیدعلی سراج» پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه و «برزو ویسی‌پور» پژوهشگر و رزمنده دوران دفاع مقدس به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص این کتاب پرداختند.

«شهربانو پاک‌نژاد» از نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به لزوم ویرایش ادبی کتاب در چاپ‌های آینده، اظهار داشت: یکسان‌ نبودن مطالب روی جلد با محتوای کتاب، مبهم بودن برخی روایت‌ها، شرح ناقص برخی رویدادها و عدم بیان اسامی کوچک برخی افراد در متن کتاب از مهم‌ترین نقدهایی دانست که می‌توان به کتاب ماسه‌ها و حماسه‌ها وارد کرد.

«سیدعلی سراج» پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه هم در این نشست با طرح این سوال که وجه تمایز این کتاب با یک کتاب خاطره‌نگاری چیست، گفت: تاریخ شفاهی مبتنی بر گفت‌وگوی دوطرفه بوده و با خاطره‌نگاری متفاوت است این در حالی است که ورود مناسب مصاحبه‌گر را در این کتاب شاهد نیستیم.

وی افزود: همچنین به لحاظ ویراستاری مشکلاتی در این کتاب وجود دارد که لازم است در چاپ‌های بعدی برطرف شود.

«برزو ویسی‌پور» پژوهشگر و رزمنده دوران دفاع مقدس هم در این نشست با بیان اینکه مطالب کتاب در برخی بخش‌ها نیاز به منبع دارد، عنوان کرد: تاریخ شفاهی روایت مشاهدات است و راوی آنچه را که دیده روایت می‌کند نه آنچه فکر می‌کند، این در حالی است که در چندین مورد شاهد تحلیل رویدادها توسط راوی هستیم.

وی ماسه‌ها و حماسه‌ها را از کتب ارزشمند استان در حوزه دفاع مقدس عنوان کرد و متذکر شد: این کتاب یک منبع خوب تاریخی است و در بحث مقالات دانشنامه استانی دفاع مقدس نیز در چندین مورد به این کتاب ارجاع شده است.

«محمد ارشادی» راوی کتاب «ماسه‌ها و حماسه‌ها» هم در این نشست با بیان اینکه در این کتاب تلاش کردیم آنچه اتفاق افتاده روایت شود، گفت: باید در طول مدتی که این کتاب در مرحله کارشناسی قرار داشت، ایرادات ویرایشی توسط نویسنده و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برطرف شده و محتوای کتاب نیز باید توسط فرماندهان دوران دفاع مقدس که آن روزها در جبهه حضور داشتند، بررسی می‌شد و امیدواریم در چاپ‌های آینده شاهد برطرف شدن ایرادات وارد شده باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها