در دیدار اعضای مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی مطرح شد؛

سخنان مهم آیت الله مکارم شیرازی درباره اقتصاد مقاومتی/ مسائل اقتصاد مقاومتی به صورت مصداقی مطرح شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که می توان در زمینه مصداقی اقتصاد مقاومتی فعالیت تبلیغاتی انجام داد و مردم را آگاه کرد، گفت: در تعلیمات و روایات اسلامی مصادیق بسیاری وجود دارد که می تواند انسان را به سوی زندگی خالی از تشریفات سوق دهد و در شرایط سخت و بحرانی عملیاتی شود.
کد خبر: ۴۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴ - 16March 2015

سخنان مهم آیت الله مکارم شیرازی درباره اقتصاد مقاومتی/ مسائل اقتصاد مقاومتی به صورت مصداقی مطرح شود

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حضرت آیت الله مکارم شیرازی عصر دیروز در دیدار اعضای مرکز راهبردی مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته از سوی این مرکز عنوان کرد: فعالیتی که از سوی این مرکز انجام می شود از دو جهت حائز اهمیت است، نخستین جهت آن همکاری برای حل مشکلات کشور و جهت دیگر حضور و نقش مؤثر حوزه علمیه در مسائل زیربنایی مملکت بوده که سبب تثبیت موقعیت حوزه می شود.

 این مرجع تقلید با بیان این که چند نکته باید مورد توجه این مرکز و تشکیلات مشابه قرار گیرد، افزود: گاهی در مسأله اقتصاد مقاومتی، منابع اسلامی در زمینه مقاومت مورد بررسی قرار می گیرد و عنوان کلی موضوع مطرح می شود که در جای خود خوب است.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به موضوعات تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: گاهی از مرحله کلی یک پله پایین تر آمده و به عناوین تحت مسأله اقتصاد مقاومتی همانند قناعت، زهد، پرهیز از اسراف و تبذیر توجه می شود، در این صورت موضوع کلی کوچکتر شده و بر روی عناوین ملموس و محسوس می رود و از منابع اسلامی برای این موضوعات کمک گرفته می شود.

 وی ادامه داد: گاهی نیز از مرحله فراتر رفته و مصادیق اقتصاد مقاومتی تعیین می شود به عنوان مثال کارهای قناعت، زهد و اسراف به صورت مصداقی مورد معرفی قرار می گیرد، مسأله ای که امروزه به آن احتیاج داریم هر سه مرحله است اما باید از عنوان کلی خارج شده و به مصادیق بپردازیم، در این صورت است که برنامه ها کاربردی و عملی می شود.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که می توان در زمینه مصداقی اقتصاد مقاومتی فعالیت تبلیغاتی انجام داد و مردم را آگاه کرد، ابراز داشت: در تعلیمات و روایات اسلامی مصادیق بسیاری وجود دارد که می تواند انسان را به سوی زندگی خالی از تشریفات سوق دهد و در شرایط سخت و بحرانی زندگی قابل قبول شود.

 این مرجع تقلید با تأکید بر این که وظیفه دستگاه ها در عرصه اقتصاد مقاومتی باید مشخص شود، عنوان کرد: وظایف ادارات، مؤسسات صنعتی، بازارها و خانواده ها باید به صورت مصداقی تعیین شود، از همین رو باید از کلی گویی خارج شده و به صورت جزئی وظایف را مشخص کرد.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت بررسی بودجه از سوی مراکز و تشکیلات اقتصادی خاطرنشان کرد: بودجه تصویب شده را باید به کمک نمایندگان مجلس زیر ذره بین قرار دارد و مواردی که قابلیت حذف و کوچک کردن دارد تذکر داده شود.

این مرجع تقلید با بیان این که تشکیلات دولت متورم بوده و بیش از حد بزرگ شده، تصریح کرد: متأسفانه بیشترین در آمد کشور خرج پرسنل آن می شود، این مسأله از پیشروی مملکت جلوگیری می کند؛ در زمینه بودجه باید به کمک اقتصاد دانان تذکراتی داده شود تا موارد غیر ضروری حذف یا کوچک شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: چه بسا بودجه هایی که تصویب شده است اما به وسیله صرفه جویی می توان آن بوجه را در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت داد، نباید گفت بودجه تصویب شده و دیگر نمی توان کاری کرد و حتما باید مصرف شود، تصویب بودجه به معنای وجوب خرج نیست؛ تصویب بودجه معنای جواز دارد.

این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اقتصاد مقاومتی باید در خانواده ها و در کارخانجات فرهنگ سازی شود، اظهار داشت: نباید روش های غربی در کارخانه ها دنبال شده و پول ها صرف بسته بندی های پر زرق و برق و تجملاتی شود؛ اگر مسائل مصداقی مطرح شود می توان آیین نامه ای بسیار وسیع به مراکز گوناگون ارائه کرد.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: همه مسائل اقتصاد مقاومتی نباید بر روی حذف کردن اضافات برود، بخشی از فعالیت های مهم در اقتصاد مقاومتی تولید است؛ مسأله تولید بیشتر و بهتر از مصادیق اقتصاد مقاومتی است، اگر کیفیت اجناس بالا باشد یک دستگاه صنعتی به جای دوماه، چندسال کار می کند.

 استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که بالابردن کیفیت های اجناس، افزایش تولید و بی نیازی از خارج از فعالیت های مهم اقتصاد مقاومتی است، ابراز داشت: متأسفانه در بسیاری از سخنرانی ها و بحث ها کلی گویی مطرح است، اقتصاد مقاومتی باید در مسیر زندگی و به صورت کاربردی بیان شود.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که هر تشکیلاتی باید وظیفه خود را در مسأله اقتصاد مقاومتی بداند، عنوان کرد: به عنوان مثال باید تبلیغات و تشریفات انتخابات کشور مورد بررسی قرار گرفته و تبلیغات غیر ضروری حذف شود، توجه به اقتصاد مقاومتی تولید ثروت و صرفه جویی در برنامه است؛ از خداوند موفقیت شما در کمک به این برنامه ها خواستارم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها