مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان خبر داد؛

تدوین جلد نخست کتاب 3500 مادر شهید گیلانی

سرهنگ «حسین مصطفی‌پور» از تدوین جلد نخست کتاب 3 هزار و 500 مادر شهید گیلانی خبر داد و گفت: این مجموعه با محوریت مادران شهدای استان گیلان تدوین و چاپ خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳ - 03January 2021

تدوین جلد نخست کتاب 3500 مادر شهید گیلانی

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسین مصطفی‌پور» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گیلان امروز  در نشست تخصصی ثبت، تولید و نشر خاطرات مادران شهدای استان گیلان، کار برای شهدا را ارزشمند دانست و اظهار داشت: همه ما مدیون ایثار و از خود گذشتگی شهدا و صبر و استقامت خانواده های معزز آنان هستیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان سردار سلیمانی را مصداق عینی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت برای دفاع از مرزهای راهبردی جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: شهدا خالصانه برای خدا کار کردند و خداوند به آنان جایگاه بخشید؛ در مراسم تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی شاهد جوشش این محبت در قلوب مردم بودیم.

وی مکتب شهید سلیمانی و همه شهدای اسلام و انقلاب را راهگشای جامعه دانست و افزود: امروز افرادی که مسئولیت دارند باید از آموزه‌ها، سبک زندگی و شیوه مدیریت سردار سلیمانی الگو بگیرند.

این مسئول حاج قاسم را مدیری در تراز انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار نشان داد که به دور از کشمکش‌های سیاسی می توان برای کشور کار کرد و مورد پذیرش و اعتماد همه سلایق و دیدگاه ها قرار گرفت.

مصطفی‌پور چاپ و نشر خاطرات و دل نوشته های والدین شهدا را یکی از کارهای بر زمین مانده حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و تاکید کرد: علی‌رغم کارهای خوبی که در حوزه انتشار خاطرات و تاریخ شفاهی رزمندگان دوران دفاع مقدس صورت گرفته است، در حوزه جمع آوری تاریخ شفاهی پدران و مادران شهدا تخصصی و سوژه ای وارد نشدیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان جمع آوری، نشر و بسط خاطرات و یادگاری های شهدا و رزمندگان را ماموریت ذاتی این اداره کل دانست و متذکر شد: فرصت برای جمع آوری خاطرات والدین شهدا بسیار کم است، زیرا با بالا رفتن سن، بیماری و کهولت مواجه هستند و باید از فرصت های باقی مانده نهایت بهره را ببریم.

وی با اشاره به آغاز نگارش، تدوین و نشر خاطرات شفاهی مادران شهدای گیلانی، تصریح کرد: کتاب‌های تالیف شده در این بخش بسیار پراکنده است و باید به صورت سامان یافته جامعه هدف استان را تحت پوشش قرار دهیم و یک کتاب جامع استانی با محوریت مادران شهدا داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه مادران شهدا خاطرات جذاب و شنیدنی و خواندنی از فرزندان در دوران کودکی و نوجوانی و اعزام به جبهه و شهادت دارند، تاکید کرد: استان گیلان 8 هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده و در حال حاضر بیش از نیمی از مادران این شهدا، در قید حیات نیستند.

وی همچنین از تدوین جلد نخست کتاب 3 هزار و 500 مادر شهید گیلانی خبر داد و افزود: این مجموعه با محوریت مادران شهدای استان گیلان تدوین و چاپ خواهد شد.

«فاطمه شیرزاد» عضو شورای شهر رشت نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تبیین ارزش های دفاع مقدس برای جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان، ابراز داشت: شهدا متعلق به همه مردم هستند و باید نسبت به شهدا و خانواده‌های آنان ادای دین داشته باشیم.

عضو شورای شهر رشت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تصریح کرد: حاج قاسم به معنای واقعی کلمه سرباز ولایت بود و نامش در تاریخ خواهد ماند، لذا از دست دادن چنین شخصیت بزرگواری بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه والدین شهدا امانت شهدا نزد ما هستند، خاطرنشان کرد: مادران و پدران شهدا گنجینه‌ای از خاطرات زیبایی فرزندان شهیدشان هستند و ما در قبال این گنجینه های ارزشمند مسئولیت خطیری داریم.

شیرزاد با اشاره به تعلق خاطر مادران شهدا به خانه کودکی شهدا و تاکید آنان بر حفظ لوازم مربوط به فرزندان شهیدشان، تاکید کرد: مادران شهدا علاقه دارند در همان خانه ای زندگی کنند که فرزندشان در آنجا زندگی کرده و این اندیشه و رفتار در مادران شهدا مشترک است.

این مسئول با تاکید بر لزوم ثبت و ضبط آثار مکتوب و خاطرات والدین شهدا، متذکر شد: سازمان فرهنگی شهرداری رشت آمادگی دارد تا نقش خود را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با موضوع جمع آوری، تدوین خاطرات و دل نوشته های مادران ایفا کند.

عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه اگر برای شهدا گام برداریم شهدا خودشان راه را نشان می دهد، افزود: در کنار یک کتاب جامع از خاطرات والدین شهدا، باید برای تک تک مادران و پدران شهدا کتاب چاپ کنیم؛ البته آنان خواسته ای از ما ندارند، ما باید وظیفه خودمان را انجام دهیم.

وی با اشاره به درگذشت والدین شهدا و از دست رفتن خاطرات ارزشمند آنان، تاکید کرد: استان گیلان 40 مادر دو شهید دارد که ظرفیت خوبی برای تدوین یک کتاب است.

شیرزاد با بیان اینکه والدین شهدا منتظر موزه دفاع مقدس استان گیلان هستند، متذکر شد: این موزه فرصت خوبی برای حفاظت و نگهداری از لوازم، آثار، دست نوشته ها و عکس های شهدا به عنوان سرمایه معنوی جامعه است که باید به آیندگان بسپاریم.

«محمدرضا داوطب» معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان نیز در ادامه نشست خواستار تشکیل اتاق فکر برای تدوین کتاب مادران شهدای گیلانی شد و ابراز داشت: استان گیلان 4 مادر سه شهید، 40 مادر دو شهید، 53 مادر تک فرزند ذکور شهید و 6 مادر یک فرزند شهید دارد که هر کدام یک سوژه برای کتاب است.

وی مادران شهدای فرمانده را یکی دیگر از سوژه‌های کتاب خاطرات دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود هزار مصاحبه تصویری با مادران شهدای استان گیلان تولید کردیم که هر کدام ظرفیت خوبی برای چاپ و نشر مکتوب دارد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها