دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

«جشنواره فیلم فجر» امسال مصادف با گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، میزبان هشت اثر سینمایی مربوط به دفاع مقدس است.
کد خبر: ۴۳۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱ - 06January 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فهرست آثار ثبت‌نام شده در جشنواره سی و نهم فیلم فجر ساعات ابتدایی روز سه‌شنبه ۱۶‌دی ازسوی دبیرخانه جشنواره منتشر شد. ثبت‌نام ۱۱۰ اثر که نیمی از این آثار تولیدات سینمایی سال‌جاری و در جریان مبارزه با شیوع بیماری کرونا بود نشان از همت سینماگران کشورمان برای رونق‌بخشیدن به محافل سینمایی و روشن کردن چراغ سینما‌های کشور و جشنواره فجر است.

جشنواره فیلم فجر امسال مصادف با گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس میزبان هشت اثر سینمایی مربوط به دفاع مقدس است؛ این آثار درحالی تنها یک سال پس از شهادت «سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی« تولید شده‎اند که امسال برای نخستین بار شاهد اهدا سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی جایزه «شهید سلیمانی» به یکی از این آثار خواهیم بود.

«مهران» کارگردانی رقیه توکلی
فیلم سینمایی «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی و به تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی در شهر یزد با مضمون کودک و نوجوان و دفاع مقدس تولید شده است.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

توکلی درباره دومین فیلم بلند سینمایی خود گفت: داستان فیلم «مهران» در تابستان سال ۶۵ می‌گذرد. شهر مهران اشغال شده و یک خانواده کُرد جنگ‌زده وارد شهر یزد می‌شوند. پسربچه ۱۲ ساله یزدی با نام مهران، میزبان این خانواده است.

وی معتقد است: «مهران» جزو معدود فیلم‌های بلند سینمایی است که اکثر عواملش متعلق به شهر یزد هستند و این حداقل در شهر ما سابقه نداشته است. در واقع می‌توانم بگویم همه عوامل فیلم، به جز یکی دو بازیگر، یزدی هستند.

«دختر ایران» سید جلال دهقانی اشکذری

داستان فیلم سینمایی «دختر ایران» مربوط به دهه ۶۰ است که در بستر دفاع مقدس، قصه عاشقانه یکی از رزمندگان آن دوران را روایت می‌کند.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

کوروش تهامی و گلاره عباسی از بازیگران اصلی این کار هستند و در این فیلم بازیگران جوانی هم معرفی خواهند شد. «دختر ایران» به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری و تهیه کنندگی حامد بامروت نژاد است. این کارگردان در کارنامه خود دو اثر سینمایی «خانه‌ای کنار ابرها» و «دلبری» و سریال «حانیه» را دارد.

«مصلحت نظام» حسین دارابی
فیلم «مصلحت نظام» نخستین تجربه کارگردانی سینمایی حسین دارابی به حساب می‌آید و داستان آن در دهه ۶۰ می‌گذرد.

«مصلحت نظام» سومین فیلم تولیدشده در باشگاه فیلم سوره است که با بازی فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی با همراهی جمعی از چهره‌های شناخته‌شده تئاتر کشور در سکوت خبری جلوی دوربین رفت و هم‌اکنون مراحل فنی را برای حضور در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر طی می‌کند.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

حسین دارابی پیش از این با کارگردانی آثار کوتاه توانسته جوایز متعدد داخلی و خارجی را کسب کند که جایزه ویژه هیأت‌داوران جشنواره مذاهب امروز ایتالیا و جوایز اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه ۱۰۰، جشنواره مردمی عمار و… از جمله جوایز داخلی و بین‌المللی او به عنوان کارگردان بوده است.

«آفتاب نیمه شب» شهریار بحرانی

دستیابی ایران به فناوری موشکی موضوع اصلی فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» تازه‌ترین ساخته شهریار بحرانی دستیابی ایران به فناوری موشکی است.

این فیلم که بر مبنای تحقیقات مستند شکل گرفته برای اولین بار بخشی از توان موشکی نیروی هوا و فضا را به نمایش می‌گذارد و ادای دینی است به شهدای بی ادعا، گمنام و پر تلاش ایران اسلامی که مجاهدت‌های آن‌ها از آغاز انقلاب تا به امروز بی وقفه ادامه داشته است.

جدیدترین ساخته شهریار بحرانی، پروژه‌ای ملی در حوزه مقاومت اسلامی است که فراتر از فرد یا اجتماعی خاص به منظور حمایت از تمامیت ارضی یک ملت ساخته می‌شود.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

فهرست برخی از عوامل فیلم سینمایی «آفتاب نیمه شب» از این قرار است: تهیه کننده و کارگردان: شهریار بحرانی، جانشین تهیه کننده و مجری طرح: محمدرضا رمضانی فرانی، نویسنده: سیدمحمد حسینی، مدیر هنری: عبدالحمید قدیریان، مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری، فیلمبرداران: سعید صادقی، مصطفی دالایی، مرتضی اکبری، عکاس: نادر فوقانی، مشاور تهیه کننده: محمد صادق آذین، مدیر تولید: فرهاد کی‌نژاد، بازیگردان: محمد حاتمی، دستیار اول کارگردان: یعقوب غفاری، طراح صحنه و لباس:علی نصیری نیا، طراح چهره پردازی: سیدجلال موسوی، تدوین: مهدی اسدی، صدابردار: سیدمحمود محمودکاشانی، صداگذار: علیرضا علویان، جلوه‌های ویژه بصری:امیر کاملان زرگر زرین، جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، مدیر برنامه ریزی: مجید حقی طارونی، برنامه ریز: منصور میرشکاری، منشی صحنه: ابوالفضل زحمتی، مستندسازی پشت صحنه: مسعود قندی، مدیر تدارکات: مسعود شرفی کیا، امور فرهنگی و تبلیغات: انوشه گیلانی نژاد، روابط عمومی: سمانه احمدی.

«سلفی با دموکراسی» علی عطشانی
فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی که در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در این فیلم شخصیتی به نام قاسم وجود دارد که الهام گرفته از شخصیت سردار شهید قاسم سلیمانی است.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

مسعود احمدیان نویسنده فیلمنامه «سلفی با دموکراسی» در این رابطه گفت: «شخصیت قاسم بی‌سیم‌چی نوجوان در فیلم سینمایی «سلفی با دموکراسی»، ادای دینی بود بر یک عمر، زلالی، اخلاص و ایستادگی شهید والامقام سپهبد سلیمانی. نه جای عجب خواهد بود، اگر همراهان سالیان دورش، باکری‌ها و کاظمی‌ها، به استقبالش بشتابند؛ همانگونه که قاسم بی‌سیم‌چی نیز با رفقایش، اینگونه مواجه شد.»

«یدو» مهدی جعفری
«یدو» به کارگردانی مهدی جعفری در آبادان تولید شده است که پس از ۶۱ جلسه فیلمبرداری هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. جعفری در این فیلم که در گونه دفاع مقدس و کودک و نوجوان است، اولین ماه‌های جنگ تحمیلی را در آبادان در حال محاصره به تصویر کشیده است. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده، علی درخشنده مجری طرح و برنامه‌ریز، مهین عباس‌زاده و مهدی جعفری نویسندگان این اثر بلندند.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

ستاره پسیانی، اکبر اودود، سعید آلبوعبادی، میلاد صویلاوی، محمدمهدی آلبوعلی، ریحانه آریامنش، عبدالحلیم تقلبی، حسین پوریده، رضا نوری، طاهره نیک‌آزاد، مسعود جلالی، معید رامی، مائده رامی، یاسین مسعودی، احمد مسافری و... در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. مرتضی نجفی مدیر فیلمبرداری، رشید دانشمند صدابردار، میثم مولایی تدوینگر، آیدین ظریف طراح صحنه و لباس و عباس عباسی در این فیلم طراحی چهره‌پردازی می‌کند.

«تک تیرانداز» علی غفاری
فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» اثری قهرمان محور و برشی کوتاه از حضور حماسی بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان اکشن است که علی غفاری آن را کارگردانی کرده است.

در این فیلم کامبیز دیرباز، امیررضا دلاوری، علی‌رضا کمالی، عبدالرضا نصاری، انوش معظمی، حسین پوریده، حسین شریفی، عبدالحلیم تقلبی، اسمعیل خلج، مهدی شیخ عیسی، گورا نگم و برخی دیگر از بازیگران سینما به ایفای نقش پرداختند.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

سایر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از نویسندگان: رضا خمسه، بهنام علیزاده، مدیر فیلم‌برداری: سعید براتی، تدوین: حسن ایوبی، مدیر هنری: عباس بلوندی، مدیر تولید: عباس دقاقی، مدیر صدابرداری: شهرام متولی باشی، طراح گریم: محسن ملکی، طراح صحنه: حبیب کریم زاده، طراح لباس: بهزاد آقابیگی، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مجید کرباسیان، طراح بدلکاری: امیرحسین خنجری، عکاس: آرش شاه‌محمدی، عکاس پشت‌صحنه: شیما رئیسی، منشی صحنه: ساناز فراهانی، مدیر تدارکات: رامین بهزادی، مدیر مالی: ثریا سپاسی، روابط عمومی: جواد اصغری.

«اوج ۱۱۰» سیاوش سرمدی

فیلم سینمایی «اوج ۱۱۰» به کارگردانی سیاوش سرمدی و مشاور کارگردانی علیرضا داوودنژاد در مرحله تدوین قرار گرفته و فرم حضور در جشنواره فیلم فجر امسال راه پر کرده است.

هشت فیلم سینمای دفاع مقدس در «جشنواره سی و نهم فجر»+ عکس

این فیلم سینمایی به نویسندگی و کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری می‌پردازد. نگارش فیلمنامه این اثر سینمایی با نظارت سورنا ستاری، فرزند شهید ستاری صورت گرفته است و قرار بود به جشنواره فیلم فجر سال گذشته راه پیدا کند که فیلم حاضر نشد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سال‌های پایانی جنگ است؛ ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است؛ سرتیپ ستاری بر یک پروژه مهم کار می‌کند...».

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها