دفاع‌پرس بررسی کرد؛

انتقال تجربه یمنی‌ها به حزب الله در حوزه پدافند هوایی/ انصار الله چگونه می‌تواند امنیت اسرائیل را تهدید کند؟

انصار الله یمن چندین بار توانسته است به سیستم‌های پدافند هوایی پاتریوت آمریکا نفوذ کند، اما حزب الله چنین تجربه‌ای در زمینه پدافند هوایی اسرائیل ندارد؛ لذا حزب الله لبنان و جنبش‌های فلسطین می‌توانند از تجربه یمنی‌ها استفاده کنند.
کد خبر: ۴۳۵۸۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۳ - 13January 2021

انتقال تجربه یمنی‌ها به حزب الله در حوزه دفاع هوایی/ انصار الله چگونه می‌تواند امنیت اسرائیل را تهدید کند؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، از زمان آغاز حمله نظامی عربستان سعودی به یمن در فروردین سال 1394 نقش پنهانی اسرائیل در جنگ مورد توجه قرار گرفت؛ با گذشت زمان این مسئله بیشتر مشخص شد. بنی‌گانتز وزیر امور خارجه وقت اسرائیل، در جلسه استماع کمیته امور خارجه و امنیت کنست گفته بود که اسرائیل علاوه بر برجسته‌سازی تعهد تل‌آویو در جلوگیری نفوذ از ایران در منطقه، در یمن نیز مداخله می‌کند. 

در آن زمان، رسانه‌های یمنی نقش اسرائیل در ترور «ابراهیم بدرالدین الحوثی» برادر دبیر کل انصار الله را روشن کردند. چند ماه بعد، «عبدالملک بدرالدین الحوثی» اسرائیلی‌ها را نسبت به هرگونه اقدام علیه مردم یمن هشدار داد و تهدید کرد که اقدامات نظامی شدیدی علیه تل‌آویو انجام خواهد داد.

این رویارویی اکنون در مرحله‌ای است که انصار الله در مورد دانش خود و نظارت دقیق بر فعالیت‌های اسرائیل در منطقه صحبت می‌کند. وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن «محمد ناصر العاطفی» در مصاحبه خود با مطبوعات گفت: بسیاری از پایگاه‌ها و مناطق وجود دارد که در صورت اجازه می‌توانید از مراکز فرماندهی، شبکه‌های شنود و جاسوسی، نیرو‌ها و افسران رژیم صهیونیستی بازدید کنید.

هنگامی که هاآرتص اخبار مربوط به برنامه‌های اماراتی و اسرائیلی برای ایجاد پایگاه نظامی مشترک در جزیره سقطری یمن را منتشر کرد، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تهدید کرد که اگر اسرائیلی‌ها اقدام متکبرانه‌ای را در نفوذ یمن انجام دهند، منافع تل‌آویو و متحدان این کشور در دریای سرخ مورد حملات یمن قرار خواهد گرفت.

انصار الله چگونه می‌تواند امنیت اسرائیل را تهدید کند؟

اسرائیلی‌ها به دلیل انزوای ژئوپلیتیکی و تاریخی در منطقه و وابستگی حیاتی خود به دسترسی به دریای آزاد از طریق دریای سرخ و تنگه باب المندب، همیشه تحولات یمن را به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در سیاست خارجی خود قرار داده‌اند. خلق و خوی توسعه طلب اسرائیلی که جاه طلبی خود را برای سلطه نظامی بر تنگه استراتژیک باب المندب بین یمن و جیبوتی در شاخ آفریقا پیش می‌برد، تل‌آویو را به یکی از مهم‌ترین تأثیرگذاران رئیس جمهور تبدیل می‌کند. سرکوب رژیم مردمی علی عبدالله صالح، لشکر کشی ارتش به رهبری عربستان سعودی و همچنین برنامه‌های تجزیه یمن را به کشوری جنگ زده تبدیل کرده است.

دشمنی اسرائیل با خیزش‌های ضد دیکتاتوری در یمن، دلیل قدیمی بودن خصومت انصار الله در تل‌آویو را توضیح می‌دهد. در حقیقت، ضدیت با رژیم اسرائیل تنها موضوعی ایدئولوژیک یا موضع گیری طرفدار فلسطین نیست، بلکه مسئله منافع ملی است که انصارالله را به پیوند‌های عمیق تری با گروه‌های مقاوم در فلسطین و لبنان می‌رساند.

بر اساس گزارشی که در مارس ۲۰۲۰ توسط شائول شی، مورخ نظامی اسرائیلی و مدیر تحقیقات موسسه سیاست‌ها و استراتژی‌ها منتشر شد، همکاری‌های نظامی حزب الله و انصار الله به سال ۲۰۰۹ و در جریان جنگ ششم صعده برمی‌گردد. روابط دو جانبه حتی زمانی افزایش یافت که در سال ۲۰۱۴ جنبش انقلابی همراه با ارتش کنترل صنعا را در دست گرفت.

روابط انصار الله با گروه‌های فلسطینی و لبنانی شامل تبادل عملیات و تجارب میدانی است؛ بنابراین، تهدید‌های ضد اسرائیلی توسط انصار الله که با هدف تحت فشار قرار دادن آمریکا و رژیم اسرائیل به عنوان بازیگران اصلی پشت صحنه تجاوزات ضد یمنی برای ترغیب عربستان به توقف جنگ و رفع حصر صورت می‌گیرد. اکنون در ششمین سال خود است، شعار‌ها و تبلیغات کلامی نیست بلکه چالش‌های جدی را برای اسرائیلی‌ها بوجود آورده است.

در طول پنج سال جنگ، انصار الله با استفاده از موشک‌های ساحلی کشتی‌های سعودی و اماراتی را با موفقیت هدف قرار داد. کشتی‌های آمریکایی نیز از حملات جان سالم به در نبردند. طبیعتاً یکی از مناطقی که انصار الله می‌تواند رژیم اسرائیل را تهدید کند، کشتی‌هایی است که در نزدیکی یمن در باب المندب در حال حرکت هستند.

یمنی‌ها برای هدف قرار دادن نیرو‌های ائتلاف در کشورشان و حتی در اعماق سرزمین‌های سعودی و مناطقی از امارات متحده عربی از طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها مانند راکت، موشک‌های بالستیک و حتی موشک‌های کروز استفاده می‌کنند. اگرچه حزب الله تجربه زیادی در شلیک موشک دارد، اما جنگ در یمن فرصتی ارزشمند را برای تجربیات تازه شلیک موشک‌های بالستیک دوربرد (با بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر برد) و همچنین موشک‌های کروز فراهم می‌کند.

از آنجا که امروز هواپیما‌های بدون سرنشین سلاح قابل توجهی در جنگ نامتقارن فراهم می‌کنند، انصارالله از هواپیما‌های بدون سرنشین مسلح برای حمله به کشتی‌های جنگی ائتلاف و تأسیسات نفتی و نفتی در عربستان استفاده می‌کند. این یک تاکتیک خلاقانه است که گروه‌های فلسطینی و لبنانی می‌توانند آن را بیاموزند و در رویارویی‌های بعدی علیه اسرائیلی‌ها به کار گیرند.

مین‌های دریایی سلاح دیگری برای وارد کردن ضربه به کشور‌های متجاوز فراهم می‌کنند که تاکنون حتی فناوری‌های مدرن نظامی که متحدان غربی آن‌ها در اختیار عربستان سعودی و امارات قرار داده اند، هیچ مانعی برای جلوگیری از آن نداشته اند.

انصار الله همچنین چندین بار تجربه نفوذ به سیستم‌های پدافند هوایی پاتریوت آمریکا را دارد. حزب الله چنین تجربه‌ای در زمینه دفاع هوایی اسرائیل ندارد. جنبش‌های لبنان و فلسطین چیز‌های زیادی برای یادگیری از یمنی‌ها دارند.

انصار الله در نبردی است که عربستان سعودی از برتری هوایی مطلق برخوردار است، وضعیتی که حزب الله و حماس در جنگ‌های اسرائیل در آن بودند. جنبش یمن در طول جنگ موفق شد موشک‌های هوا به هوای شوروی را که در هواپیما‌های جنگنده میگ ۲۹ نیروی هوایی یمن مورد استفاده قرار می‌گرفت، در موشک‌های زمین به هوا که در بالای کامیون‌های سبک حمل می‌شوند، مورد استفاده مجدد قرار دهد و تعدادی از هواپیما‌های ائتلاف از جمله F -۱۵ هواپیمای جنگنده، بالگردهای تهاجمی آپاچی، و همچنین تعداد زیادی از هواپیما‌های بدون سرنشین مدرن سعودی که توسط غرب ارائه می‌شود را سرنگون کرد.

بنابراین، بهترین نتیجه تهدید‌های ضد اسرائیلی انصار الله این است که جنبش مقاوم می‌خواهد ریشه‌های تهاجم نظامی به یمن و همچنین توطئه‌های پنهانی اسرائیل برای آینده را از طریق حضور در مناطق جنوبی یمن خنثی کند.

انتهای پیام/ ۴۶۱

نظر شما
پربیننده ها