یادداشت/ عبدالله گنجی

حاج قاسم الگوی تربیتی تراز انقلاب اسلامی

در واقع مهمترین دستاورد جنگ تحمیلی تربیت کادر انقلاب اسلامی برای بعد از جنگ بود. سال‌ها بود این خلا حس می‌شد که چه چیزی جایگزین جنگ می‌شود؟ اما شهادت حاج قاسم تا حدودی جایگزین شد و می‌تواند این خلا را پرکند.
کد خبر: ۴۳۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶ - 09January 2021

حاج قاسم الگوی تربیتی تراز انقلاب اسلامیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ عبدالله گنجی؛ شهید حاج قاسم سلیمانی صرفا یک نظامی عملیاتی نبود که شخصیتی چند داشت به همین دلیل مقام معظم رهبری بعد از امام (ره) تنها ایشان را واجد «مکتب» دانستند.

حاج قاسم هم دیپلمات بود، هم سیاستمدار، هم استراتژیست، هم طراح و هم عارف بود و هم سالک، دور از زخارف دنیا بود و ده‌ها صفت و ویژگی منحصر به فرد داشت که او را محبوب قلوب ملت ایران و امت اسلامی کرده بود.

به همین دلیل اگر بخواهیم مهمترین کارکرد ایشان بعد از شهادت را بازیابی کنیم، اثر تربیتی این شخصیت و روح بزرگ است. مقام معظم رهبری مهمترین کارکرد امام در جنگ را «فتح‌الفتوح» می‌نامیدند و می‌فرمودند: «فتح‌الفتوح امام تربیت جوانان خداجوی بسیجی بود».

در واقع مهمترین دستاورد جنگ تحمیلی تربیت کادر انقلاب اسلامی برای بعد از جنگ بود. سال‌ها بود این خلا حس می‌شد که چه چیزی جایگزین جنگ می‌شود؟ اما شهادت حاج قاسم تا حدودی جایگزین شد و می‌تواند این خلا را پرکند. وقتی به فضای مجازی نگاه می‌کنیم، هنوز بسیاری از جوانان تصویر پروفایل خود را عکسی از حاج قاسم قرار داده‌اند و عشق به این مرد بزرگ در جوانان کشور موج می‌زند. نه تنها جوانان مذهبی و انقلابی که بسیاری از جوانان که جور دیگری فکر می‌کنند و حتی ظواهر متفاوتی دارند به حاج قاسم تاسی می‌کنند.

حاج قاسم به مثابه مکتب باید محور تربیت تشکل‌های دانشجویی قرار گیرد. مکتب حاج قاسم با عناصر محوری آن مانند ولایتمداری، امت‌گرایی، ساده‌زیستی، دشمن‌شناسی و استکبارستیزی باید به مراکز تربیتی مهم ایران راه یابید.

در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی می‌‎توان با توسل به منش و سلوک این مردم بزرگ، کادر دهه‌های بعدی انقلاب اسلامی را در تراز انقلاب اسلامی تربیت کرد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها