نقدسریال/ علی عبدالصمدی

«روزهای ابدی»؛ روایتی از اخراج آمریکا از کشور

ساختن سریال‎هایی با موضوعیت تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا و خلع ید استعمار شیطان بزرگ در ایران می‌تواند درس آموز نسل‎های بعدی باشد.
کد خبر: ۴۳۶۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 11January 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ «جواد شمقدری» کارگردان نام‌آشنای تلویزیون است و دغدغه‌ی تاریخ دارد. سریال «فرستاده» که به وجوهی از زندگی امام حسین علیه السلام در آینه‌ی رفتار و کردار یکی از فرستادگان آن حضرت (سلیمان) به بصره می‌پرداخت، از ساخته‌های او بود. این شب‌ها همزمان با نزدیک شدن به بهمن ماه و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سریالی دیگر با درونمایه‌ی تاریخ انقلاب اسلامی به کارگردانی «جواد شمقدری» روی آنتن شبکه‌ی اول سیماست.

این سریال به بررسی وقایع مربوط به پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج مزدوران آمریکا از کشور می‌پردازد. در این سریال سید احمد نجفی، جلیل فرجاد، حمید گودرزی، صالح آقامیرزایی، زهرا سعیدی، کاوه سماک باشی، علی شادمان، سوگل طهماسبی، علیرام نورایی، رحیم نوروزی، امیرمحمد زند، شهره لرستانی و بسیاری دیگر از بازیگران نام آشنای تلویزیون حضور دارند.

روند داستان روایتگر دگردیسی ارتش شاهنشاهی به سمت ارتش انقلاب اسلامی و اخراج مستشاران آمریکایی از سطح کشور و تسخیر لانه‌ی جاسوسی است. داستان از تردد شبانه‌ی یک روحانی با دخترش و یک نفر همراه در جاده‌ای نامعلوم آغاز می‌شود و نهایتا به سایتی در شمال خراسان می‌رسد. پس از گذشت چند اپیزود بیشتر داستان حول محور حضور آمریکایی‌ها در سایت نظامی مذکور و عملا قصه‌ی آن روحانی با بازی جلیل فرجاد که از مبارزین انقلابی به شمار می‌آمد به فراموشی سپرده می‌شود. در تیتراژ سریال نام سید احمد نجفی و حمید گودرزی به عنوان بازیگران نقش اول و ستاره به چشم می‌خورد در صورتی که با گذشت دو هفته از آغاز پخش سریال هنوز خبری از بازی سید احمد نجفی نیست و حمید گودرزی هم نقشی مکمل دارد.

بسیاری از دیالوگ‌ها و اتفاقاتی که حول مساله‌ی حضور مزدوران آمریکایی در کشور دیده و شنیده می‌شود تصنعی و کلیشه‌ای و شعاری است. به عنوان مثال در سریال خوش ساخت «یک مشت پر عقاب» ساخته‌ی «اصغر هاشمی» مساله‌ی حضور آمریکایی‌ها در ایران پیش از انقلاب با درامی جذاب و گیرا مطرح می‌شود و صرفا تاریخ روایت نشده است از همین رو سریال مذکور به عنوان سریالی جذاب و پرمخاطب شناخته می‌شود. اما «روزهای ابدی» صرفا ذکر تاریخ است و کمتر به جنبه‌های دراماتیک کار پرداخته شده است. از همین رو سریال چندان برای عموم مخاطبین سیما گیرایی بصری ندارد.

از نکات مثبت سریال «روزهای ابدی» اشاره به تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا در ایران طی چند مرحله است. این که نیروهای انقلابی با گرایشات سوسیالیستی اقدام به تصرف مسلحانه‌ی لانه‌ی جاسوسی کرده‌اند و سپس دانشجویان پیروی خط امام با تسخیر انقلابی آن مرکز افساد کار آمریکا را نه تنها در لانه‌ی جاسوسی بلکه در سراسر کشور یکسره کردند.

ساختن اینگونه سریال‌ها با موضوعیت تسخیر لانه‌ی جاسوسی آمریکا و خلع ید استعمار شیطان بزرگ در ایران می‌تواند درس آموز نسل‌هایی باشد که از آن روزها هیچ خاطره‌ای در ذهن ندارند به شرط آنکه درست، منطقی و به دور از کلیشه‌های متداول دراماتیک ساخته و پرداخته شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها