ادامه واکنش‌ها در عراق به تحریم «فالح الفیاض» از سوی آمریکا

ائتلاف دوله القانون و چند تن دیگر از سیاستمداران عراقی، امروز اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم رئیس سازمان الحشد الشعبی را محکوم کردند و خواستار واکنش جدی و شفاف بغداد در قبال این امر شدند.
کد خبر: ۴۳۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶ - 10January 2021

ادامه واکنش‌ها در عراق به تحریم «فالح الفیاض» از سوی آمریکابه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، واکنش‌های گروه‌ها و مقامات سیاسی عراق به اقدام روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق همچنان ادامه دارد.

ائتلاف «دوله القانون» به ریاست «نوری المالکی» امروز طی بیانیه‌ای ضمن محکومیت و رد اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه شخصیت‌ها و احزاب سیاسی عراق که آخرین آن‌ها تحریم فالح الفیاض است، اعلام کرد که چنین تصمیماتی نقض حاکمیت کشور به شمار می‌روند.

در بیانیه ائتلاف دوله القانون آمده است: اقدامات دولت کنونی آمریکا در انحصار سلطه و تحمیل قیمومیت بین‌المللی بر دولت‌ها و شخصیت‌های سیاسی شکست و ناکامی آن را ثابت کرد.

این ائتلاف در ادامه ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا اقدامی برای این خلل ایجاد شده کند و در قبال اقداماتی که روابط آن با کشور‌های دیگر را برهم می‌زند، هدفمندتر باشد.

در پایان این بیانیه از دولت عراق خواسته شد تا موضعی شفاف در قبال این مسائل اتخاذ کند و با این تصمیمات ظالمانه علیه شخصیت‌های ملی و اجتماعی که به داشتن مواضع ملی معروفند، همراه نشود.

«ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق نیز امروز به تحریم فالح الفیاض از سوی آمریکا واکنش نشان داد و گفت: تحریم رئیس سازمان الحشد الشعبی به دلیل تخلفات مالی نیست، بلکه این اقدام بخشی از سیاست «ترامپ» برای تضعیف نقش شخصیت‌های سیاسی مخالف سیاست‌های آمریکا است.

وی در گفت‌وگو با «المعلومه» تصریح کرد: دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که فهرستی از اسامی شخصیت‌های سیاسی عراقی را که تحریم خواهند شد، فراهم کرده است؛ اغلب آن‌ها شخصیت‌هایی هستند که مخالف سیاست‌های آمریکا هستند.

شیخ «جلال الدین الصغیر» از رهبران مجلس اعلای اسلامیی عراق نیز امروز ضمن محکوم کردن اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم فیاض گفت که این امر به منزله تداوم نادیده گرفتن حاکمیت عراق و دخالت در امور داخلی این کشور از سوی آمریکاست.

وی طی بیانیه‌ای افزود: من از این تصمیم ظالمانه وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر درج نام برادر فرزانه فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی به فهرست تحریم‌های آمریکایی تعجب نکردم. زیرا این دولت مستبد به چنین اقداماتی که بیانگر تداوم نادیده گرفتن حاکمیت عراق و دخالت در امور داخلی آن و تلاش برای تحمیل قیمومیت خود بر حاکمیت این کشور است، عادت دارد.

«عدنان الاسدی» از رهبران ائتلاف دوله القانون دیروز گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا به زودی فهرستی جدید از تحریم شخصیت‌های سیاسی عراق را ارائه خواهد کرد و چه بسا که نام «نوری المالکی» رئیس این ائتلاف و «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح نیز در میان آن‌ها باشد.

بنا بر این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه گذشته، در بیانیه‌ای با اعلام قرار گرفتن الفیاض در لیست تحریم‌های آمریکا مدعی شد که تحریم علیه این مقام عراقی با موضوع نقض حقوق بشر مرتبط است.

این اقدام واشنگتن با محکومیت گسترده شخصیت‌ها و مقامات سیاسی عراق همراه شد و وزارت خارجه عراق دیروز (شنبه - ۹ ژانویه) طی بیانیه‌ای از این تصمیم واشنگتن علیه یک مقام رسمی دستگاه امنیتی این کشور ابراز شگفتی کرد و آن را غیرقابل قبول دانست.

این تحریم‌ها علیه الفیاض در حالی اعمال می‌شود که وی چندی پیش درباره توطئه‌ها برای تخریب چهره سازمان الحشد الشعبی هشدار داده بود.

وی در سخنانی گفته بود: «الحشد الشعبی برخاسته از ملت عراق است و برای همیشه وفادار به ملت عراق و صاحبان خواسته‌های برحق آن‌ها خواهد ماند. الحشد الشعبی ابزار سرکوبگری یا ابزاری در دست یک ظالم یا فاسد نیست؛ بلکه ابزار گسترش آرامش و ثبات در کشور است.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار