سخنگوی ناجا در نشست خبری:

نقش کلیدی پلیس در گام دوم انقلاب اسلامی/ ناجا مقتدرانه با هنجارشکنان برخورد می‌کند

سردار حاجیان پلیس را سکان‌دار برقراری امنیت در جامعه دانست و گفت: پلیس در گام دوم انقلاب اسلامی نقش کلیدی در حفظ و تأمین امنیت دارد.
کد خبر: ۴۳۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶ - 11January 2021

/به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «مهدی حاجیان» معاون اجتماعی و سخنگوی ناجا در نشست خبری با اصحاب رسانه که صبح امروز (دوشنبه) در ستاد ناجا برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: سردار سلیمانی اسوه ظلم‌ستیزی و مقاومت بود.

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در انتقال اخبار گفت: رسانه‌ها شرکای پلیس در برقراری نظم و امنیت هستند و امروز امنیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان مثال‌زدنی است.

سخنگوی نیروی انتظامی افزود: پلیس یک نیروی مسلح اجتماعی است که در زندگی روزمره مردم و از مرز‌ها تا مرکز شهر‌ها حضوری فعال دارد.

سردار حاجیان با بیان اینکه پلیس امروز، پلیس جامعه‌محور است و نگاهی ایجابی در حوزه امنیت و تأمین آن دارد، عنوان کرد: پلیس علاوه بر اینکه با جرم بر اساس وظایف قانونی برخورد می‌کند، به دنبال علل ایجاد جرم است.

وی ادامه داد: پلیس با توجه به اختیارات وسیع قانونی به‌عنوان یک نهاد اجتماعی که از مردم و برای مردم است، نگاهی پژوهش‌محور دارد.

سخنگوی ناجا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه کارکنان نیروی انتظامی به معنای واقعی کلمه، مجاهدان فی‌سبیل‌اللّه هستند، گفت: این بالاترین افتخار برای ناجا است و امروز پلیس خودش را قانون‌مدار و قانون‌رفتار می‌داند.

سردار حاجیان پلیس را یار مهربان و مقتدر مردم دانست و افزود: مهربانی پلیس برای آحاد مردم و اقتدار پلیس برای مجرمان است؛ مردم از پلیس اقتدار را مطالبه می‌کنند و امروز پلیس ایران الگوی اقتدار و مهربانی برای پلیس منطقه است.

پلیس سکان‌دار برقراری امنیت در جامعه است
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: پلیس در گام دوم نقش کلیدی در حفظ و تأمین امنیت دارد و امروز پلیس سکان‌دار برقراری امنیت در جامعه است.

معاون اجتماعی ناجا امنیت را بسترساز توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: مردم می‌دانند که پلیس امروز مرجع است و رویکرد ما هم رویکرد اجتماعی است. پلیس با کمک مردم می‌تواند امنیت را تأمین کند.

سردار حاجیان با بیان اینکه مردم پلیسی ولایت‌مدار و جهادی و رفتاری در چهارچوب انقلاب اسلامی را انتظار دارند، تصریح کرد: امروز مطالبه مردم برقرای آرامش برای فعالیت‌های اجتماعی است.

وی اظهار داشت: افراد قانون‌شکن و هنجارشکن می‌خواهند امنیت را خدشه‌دار کنند؛ این خط قرمز پلیس در تأمین امنیت مردم است؛ پلیس با آن‌ها با اقتدار برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که امنیت تحت تأثیر اقدامات هنجارشکنانه عده‌ای قرار گیرد.

مقابله پلیس با اراذل و اوباش و قانون‌شکنان
سخنگوی نیروی انتظامی تأکید کرد: مقابله با اراذل و اوباش و قانون‌شکنان در دستور کار پلیس قرار دارد و با آن‌ها برخورد خواهد شد؛ هر کجا مسئله امنیت و آسایش مردم خدشه‌دار شود، پلیس برابر قانون ورود خواهد کرد.

سردار حاجیان با اشاره به اینکه در قانون برای پلیس ۳۷ نوع مأموریت تعریف شده است، گفت: پلیس روزانه در هزار و ۹۰۰ نقطه با مردم در تماس است.

وی با بیان اینکه نگاه پلیس ارائه خدمات به مردم و ایجاد امنیت و آرامش است، افزود: پلیس در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به خوبی ورود کرد و برای مهار این بحران در کنار کادر درمان قرار گرفت.

سخنگوی ناجا بیان کرد: ناجا با حضور در مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها و همچنین بازرسی و نظارت بر اصناف، مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا کرد. پلیس در ایام کرونا با تمام توان وارد میدان شد و به تمامی نیرو‌ها برای مقابله با کرونا آماده‌باش داده شد.

سردار حاجیان با بیان اینکه نیروی انتظامی عضو ثابت ستاد مقابله با کرونا بوده است، عنوان کرد: امروز باید به پلیس نگاهی علمی داشت؛ زیرا پلیس علاوه بر پیشگیری، در حوزه پیش‌بینی جرم هم ورود کرده است.

راه‌اندازی قرارگاه هوشمندسازی در ناجا
وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه هوشمندسازی در ناجا اظهار داشت: امروز با نگاه علمی که پلیس دارد، جرائم در سریع‌ترین زمان کشف می‌شود.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه امروز زندگی در فضای مجازی شکل گرفته است، افزود: در بحران کرونا مردم به فضای مجازی مهاجرت کردند و امروز کسب و کار‌های زیادی در فضای مجازی صورت می‌گیرد؛ لذا پلیس این فضا را با توجه به اشرافی که بر آن دارد، به‌صورت ویژه رصد می‌کند.

سردار حاجیان ادامه داد: امروز پلیس فتا از پلیس‌های دیگر کشور‌ها جلوتر است و با آگاهی‌بخشی به مردم، آن‌ها را نسبت به آسیب‌ها هوشیار می‌کنیم.

سخنگوی نیروی انتظامی اضافه کرد: اپلیکیشن «پلیس من» و آموزش همگانی راه‌اندازی شده است تا در ماه‌های آینده از طریق درگاه اینترنتی معاونت اجتماعی پلیس با ما در ارتباط باشند.

ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است
وی با بیان اینکه امروز ناجا در مقابله با جرائم سازمان‌یافته نقشی بی‌بدیلی دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است و علاوه بر صیانت از جوانان کشورمان از جوانان سایر کشور‌ها هم صیانت می‌کند که تقدیم ۱۳ هزار شهید و جانباز نشانگر جدیت ایران در مبارزه با مواد مخدر است.

سردار حاجیان با بیان اینکه پلیس با ضربه زدن به بنیان‌های مالی باند‌های مواد مخدر در اصل به گروهک‌های تروریستی ضربه زده است، افزود: شناسایی، ردیابی و استرداد مجرمین به کشور، نشان از قدرت پلیس در خارج از مرز‌ها دارد.

اقدامات پلیس در اجرای محدودیت‌های کرونایی
وی در ادامه در خصوص محدودیت‌های تردد بیان کرد: در ۵۰ روز اخیر بیش از ۴۰۹ هزار نفر در بیش از هزار نقطه از سراسر کشور به‌کارگیری و به یک میلیون و ۶۶۳ هزار خودرو تذکر لسانی داده و سه میلیون و ۳۰۰ هزار پیامک به رانندگان متخلف ارسال شد.

معاون اجتماعی ناجا اظهار داشت: تردد خودرو‌ها به میزان ۲۱ درصد کاهش یافته است و مردم در مناطق قرمز و نارنجی همراهی خوبی با پلیس داشتند.

سردار حاجیان خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۱۵۸ هزار بازدید و نظارت از اصناف صورت گرفت که ۶۳۵ هزار صنف تذکر گرفتند و ۳۰ هزار صنف هم پلمب شدند.

سخنگوی نیروی انتظامی عنوان کرد: امسال در حوزه راهنمایی و رانندگی ۳۶ درصد کاهش تصادفات و ۱۹ درصد کاهش جانباختگان تصادفات را داشتیم.

برخورد ناجا با محتکران
وی در خصوص پلیس امنیت اقتصادی و حضور پلیس در گمرک گفت: در ۹ ماه امسال از ۱۴۷ هزار انبار، داروخانه و... بازدید شد و حدود هشت هزار مورد از اماکن متخلف شناسایی و پلمب شدند؛ در همین راستا هزار و ۹۶۵ پرونده قضایی تشکیل و دو هزار و ۱۵۸ نفر به مراکز قضایی معرفی شدند که در این زمینه ۳۱ درصد افزایش را شاهد بوده‌ایم.

سردار حاجیان در خصوص احتکار کالاها بیان کرد: امروز حدود ۶۰۰ درصد افزایش پرونده منجر به کشف در کالا‌های احتکاری داریم و در ۹ ماهه امسال افزایش ۳۶ درصدی در پرونده‌های منجر به کشف قاچاق کالا و ارز داشتیم.

وی با اشاره به افزایش ۲۸ درصدی در کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته گفت: در حوزه مبارزه با سایت‌های شرط‌بندی و قمار آنلاین ۱۰ باند که مجموعاً ۱۴۶ عضو داشتند، شناسایی و منهدم شدند؛ همچنین سه هزار و ۹۰۰ شبکه قمار شناسایی شدند و هزار و ۴۴۰ پرونده در این زمینه تشکل شد.

معاون اجتماعی ناجا با بیان اینکه در حوزه کشف جرائم سایبری شش درصد افزایش داشتیم، افزود: در سرقت‌های خرد با توجه به مسائل و معضلاتی که در جامعه پیش آمده است، هشت درصد افزایش داشتیم؛ همچنین ۱۶ درصد در کشف سرقت‌ها افزایش داشته‌ایم.

سردار حاجیان با اشاره به آمار بیش از ۲۱ میلیون تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اظهار داشت: از این تعداد ۱۵ میلیون تماس عملیاتی داشتیم و شش میلیون نفر به کلانتری‌ها مراجعه کردند.

استرداد ۳۷ مجرم فراری به کشور
سخنگوی نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه نخست امسال ۳۷ نفر از مجرمان که به خارج از کشور فرار کرده بودند، مسترد شدند.

وی در پاسخ به سوالی درباره صحبت‌های اخیر سردار «رضایی» جانشین فرمانده ناجا مبنی بر برخورد قاطعانه با اراذل و اوباش گفت: ماده‌های ۲۷۹، ۲۸۰، ۶۱۷ و ۶۱۸ قانون، «محارب» را مشخص کرده است؛ همچنین در قانون آمده که پلیس باید بلادرنگ در جرائم ورود کند.

سردار حاجیان ادامه داد: زمانی که اراذلی سلاح به دست می‌گیرند و اقدام به شرارت می‌کنند، اگر پلیس ورود پیدا نکند، چه خواهد شد و وقتی شخص تمکین نمی‌کند پلیس چه باید بکند؛ تصمیم در صحنه بر اساس قانون است و پلیس باید مانع جنایت شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار کلیپ‌های سرقت و ... در فضای مجازی تأکید کرد: انتشار هرگونه کلیپ در قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای جرم‌انگاری شده است و اگر کسی کلیپی پخش کند، مجرم است.

سخنگوی نیروی انتظامی درباره تأثیر مجازات‌ها اظهار داشت: باید مجازات‌ها بازندارنده باشد و قانون‌گذار باید در زمینه بازدارنده بودن مجازات ورود کند.

سردار حاجیان استرداد مجرمانی که در کشورهای دیگر حضور دارند، باید فرآیندی سیاسی، قضایی و انتظامی را طی کند، گفت: افرادی شناسایی شده‌اند که لیدر سایت‌های شرط‌بندی هستند و از طریق اینترپل برای آن‌ها وضعیت قرمز صادر شده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها