چهل‌سالگی سرو/

عملیات کربلای ۵ سکوی پرواز شهید «هاشمی»

شهید «سیدحمید هاشمی» فرزند «سید محمود» چهارم آبان ۱۳۳۸ در ساری به دنیا آمد و در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی کربلای ۵ شلمچه به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۳۷۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶ - 16January 2021

عملیات کربلای ۵ سکوی پرواز شهید «هاشمی»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و در سالروز شهادت شهید «سید حمید هاشمی» زندگی‌نامه و وصیت‌نامه این شهید را از نظر می‌گذرانیم.

زندگی‌نامه شهید:

در ۱۴ آبان ماه سال ۱۳۳۸، نو رسیده‌ای از تبار سادت در روستای «سنگ­تراشان» ساری چشم به جهان باز کرد. کودکی با نام «حمید»، برخاسته از دامان پرعاطفه «محمود و سیده فاطمه». حمید با پایان تحصیلات متوسطه در رشته تجربی دبیرستان «سعدی» در ساری، موفق به اَخد مدرک فوق‌دیپلم تربیت معلم شد. سپس مدّتی به عنوان آموزگار به اَمر تدریس پرداخت.

روایت برادر شهید:

«سید مصطفی» از خلق‌وخو و دینداری برادرش نقل می‌کند: «او به سبب خوش‌خلقی و امانتداری از محبوبیت برخوردار بود. در انجام فرایض واجب نیز در قرائت قرآن اهتمام خاصّی داشت و تا جایی که می‌­توانست در صفوف نماز جمعه و جماعت حاضر می‌شد.»

سید حمید از ۱۱/۹/۱۳۶۰ به مدّت ۶ ماه، با عضویت افتخاری در گردان ادوات لشکر ۲۵ کربلا به سَر بُرد. وی در عملیات کربلای ۱ نیز در کِسوت بسیجی انجام وظیفه کرد، تا این­که در ۹/۷/۱۳۶۵ به عضویت سپاه درآمد و سه ماه بعد راهی کربلای ۴ شد.

عاقبت، این پاسدار سرافراز در ۲۷ دی ماه همین سال، طی عملیات کربلای ۵ در شلمچه، جامه سرخ شهادت به تن کرد. بوستان شهدای سنگ‌تراشان، حالا سال‌هاست که تنها میعادگاه همسرش، «زینب نامدار» و تنها یادگار او «سیده کوثر» است.

و، امّا روایتی دیگر از برادر شهید:

«برای تسلّی خاطر خانواده‌های شهدا به آن‌ها سر می‌زد و می‌گفت: تا زمانی که زنده‌ام، ادامه‌دهنده راه شهدا هستم.»

وصیت‌نامه شهید:

خداوند عادل جهان را بر مبنای خیر و آرامش آفرید تا موجودات بتوانند در سایه این آرامش به کمال که آن نیز هدف نهائی خلقت محسوب می‌گردد، بر شهدا در جهت رسیدن به کمال، پیامبران، امامان، صدیقین، شهدا را که مالکین اصلی راه کمالند را برای ما الگو و اسوه و تاریخ را شاهد و گواه این سیر صعودی قرار داد، ولی با این لطف و مرحمت انسان را موجودی مختار آفرید و نیروی انتخاب ارزانی بخشید. باید گفت در مقابل کمال راه دنیا و کفر که الگویی را در قرآن شیطان معرفی نموده نیز وجود دارد که پایان مسیرش را اسفل‌السافلین نامید و انسان انتخاب‌گر، اما شاکرا و، اما کفورا اکنون که آفتاب آرامش در جهان هستی می‌رود که توسط شیاطین و حاکمان کفر و الحاد غروب نماید.

فرشته‌ای از تبار ابراهیم تبر مبارزه را از ۱۵ خرداد ۴۲ بدست گرفته و خطر رو خزان رفتن بهار دین را که مایه آرامش مستضعفین عالم می‌باشد را گوشزد می‌نماید اینجا ما باید همچون امام حسین (ع) ولایت خدا را بر ذلت و ولایت طاغوت مقدم دانسته و به گفته مولایمان علی (ع) جمجمه‌هایمان را به خدا عاریه دهیم، زیرا به قول شاعر که می‌فرماید:

با دو قبله در ره توحید نتوان رفت راست  

یا رضای دوست باید یا هوای خویشتن

و من هم رضای دوست را همچون امام حسین (ع) برگزیدم و آگاهانه و عاشقانه طبق سوره توبه با خدایم معامله نمودم «اللهم اصلح فی دینی فانه عصمت امری و اصلح لی اخذنی فان‌ها دار مقری و الی‌ها من مجاوره التمام مقر»

خداوندا دینم را اصلاح کن که مایه حفظ همه شئونم است و آخرتم را اصلاح کن که منزلگاه ابدی من است و آنجا قرارگاه من از مردم پست و زبون دنیاست دعای روز سه‌شنبه

الهی! لاتعجب مشتاقی لئعن النظر الی جمیل رویتک «مناجات الخائفین»

خدایا! مشتاقانت را از مشاهده جمالت در حجاب محرومین میفکن، آمین یا رب العالمین

سخنانی چند با خانواده‌ام:

پدر گرامی! می‌بخشید که بر غمت افزودم، ولی در عوض نزد پیامبر و خدا سربلندی، مادر گرامی! از خجلت و شرم زحمتهایت هیچ وقت نمی‌توانم پا در مرحله جبران کردن قرار دهم ان‌شاءالله که نزد فاطمه زهرا (س) اجرت را بگیری.

خواهران من! می‌بخشید که از برادر بزرگ بودن خود مغرور می‌گشتم و در کوچکی شما را اگر اذیت کرده بودم حالا از شما تمنای عفو می‌نمایم ان‌‍شاءالله که بخاطر زحمتهایتان از زینب کبری اجرتان را بگیرید. برادران من! شما هم باید مرا مورد عفو قرار دهید، زیرا برادر خوبی برایتان نبودم.

سخنی با همسرم، در قرآن خداوند عفو را بر انتقام ارجحیت داده است اگر چنانچه بدی‌ها از من دیده‌اید به بزرگواری قرآن مرا ببخشید و در هر کاری صلاح خداوندی را مدنظر خویش قرار دهید.

سخنی با تنها فرزندم کوثر:

کوثر معصوم و پاک! می‌دانی چرا نامت را کوثر نهادم، زیرا شما بعد از سه سال از طرف خداوند به من اعطا گشتید و شما را دوست دارم، زیرا دوست تمام دوستان شما را به من بخشید و منزل ما را نورانی نمود. ‌ای خدای جواد و بخشنده! از تو می‌خواهم که بر خانواده ما منت نهاده و خانه ما را تجلی بخش سوره کوثرت قرار ده به حق حضرات ابراهیم و محمد (ص). آمین یا رب العالمین

خداوندا! صبر زینب و تفکر زینب را بر خانواده ما مستدام بدار. آمین یا رب العالمین بحق زینب

خداحافظ

سید حمید هاشمی

۷/۹/۶۵

نظر شما
پربیننده ها