یادداشت/ رحیم محمدی؛

پیام بازدارندگی دفاعی ایران

نیرو‌های مسلح کشورمان به منظور ارسال پیام بازدارندگی دفاعی و نیز اعلام آمادگی خود برای ضربه زدن به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه در صورت بروز جنگ میان دو کشور، اقدام به برگزاری رزمایش‌هایی می‌کنند.
کد خبر: ۴۳۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹ - 18January 2021
پیام اقتدار بازدارندگی ایرانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ ۲۴ دی‌ماه بود که رسانه‌ها به نقل از روابط عمومی ارتش خبر از آغاز رزمایش نیروی دریایی ارتش در آب‌های جنوب کشور دادند؛ خبری که در آن نقل شده بود برای اولین بار ناوبندر «مکران» هم به نیروی دریایی ارتش الحاق شد، اما یک روز بعد از اتمام این رزمایش، نیروی هوافضای سپاه نیز رزمایشی را از ۲۶ دی در منطقه عمومی سمنان آغاز کرد و در آن با شلیک موشک‌های بالستیک به سمت نقاط از پیش تعیین شده و نیز پرواز پهپاد‌های شاهد ۱۲۹ و ۱۸۱ و همچنین استفاده از پهپاد‌های انتحاری، قدرت خود را به رخ جهانیان کشید.

از سوی دیگر در ادامه برگزاری این رزمایش‌ها، نیروی زمینی ارتش نیز برابر آنچه فرمانده این نیرو اعلام کرده در جنوب کشور رزمایش خود را طی روز‌های آینده انجام خواهد داد.

حال ممکن است این سوال پیس بیاید که چه عاملی باعث شده تا نیرو‌های مسلح کشورمان در روز‌های اخیر اقدام به برگزاری رزمایش‌هایی آن هم به فاصله زمانی بسیار کم از یکدیگر در زمین و دریا می‌کنند؟

شاید برای پاسخ به این سوال باید مقداری به عقب بازگردیم و آن زمانی است که ترامپ ایران را به واسطه اصابت تعدادی راکت به سفارتخانه این کشور در عراق تهدید کرد؛ این پیام که در آستانه اولین سالگرد ترور سردار سلیمانی صورت گرفت با پرواز هواپیما‌های شناسایی، بمب‌افکن‌های دورپرواز B۵۲ و هواپیما‌های نظامی این کشور در نزدیکی مرز‌های ایران به علاوه تعلیق بازگشت ناوهواپیمابر آمریکا از خلیج فارس، همراه شد.

از این رو، نیرو‌های مسلح کشورمان به منظور ارسال پیام بازدارندگی دفاعی و نیز اعلام آمادگی خود برای ضربه زدن به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه در صورت بروز جنگ میان دو کشور، اقدام به برگزاری رزمایش‌هایی به صورت یادشده کردند.

هرچند برای انجام برگزاری رزمایش، ارتش و سپاه از مدت‌ها قبل برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند، اما حوادث روز‌های اخیر و اینکه ممکن است ترامپ در روز‌های پایانی حکومت خود در کاخ سفید با تحریک اسرائیل دست به اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد، باعث شده تا رزمایش‌های ارتش و سپاه این‌گونه برگزار شود.

در این رزمایش‌ها ارتش و سپاه با بکارگیری تجهیزات جدید مثل شلیک اژدر از زیردریایی بومی فاتح آن هم برای اولین بار توسط نیروی دریای ارتش و نیز استفاده از پهپاد‌های انتحاری و شلیک موشک با قابلیت‌های جدید توسط نیروی هوافضای سپاه، توان دفاعی و بازدارندگی خود را در عرصه‌های مختلف نبرد به نمایش گذاشتند؛ بنابراین برگزاری این‌گونه رزمایش‌ها علاوه بر اینکه باعث «قوت قلب» دوست‌داران نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود، این پیام را برای دشمنان دارد که ملت ایران در دفاع از ارزش‌ها و دستاورد‌های خود از اراده‌ای مصمم و مستحکم برخوردار هستند؛ لذا چنانچه بیگانه‌ای کوچکترین تعرضی به آب و خاک این کشور انجام دهد، با پاسخ و عکس‌العمل شدید و پشیمان‌کننده نیرو‌های مسلح کشورمان مواجه می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها