سرلشکر باقری در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس مطرح کرد؛

«مکتب سلیمانی» تداوم «مکتب دفاع مقدس»/ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همواره رو به رشد بوده است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: شهید سلیمانی مشی دفاع را تا لحظه شهادت ادامه داد و مکتب سلیمانی را که ادامه مکتب دفاع مقدس است به یادگار گذاشت.
کد خبر: ۴۳۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ - 18January 2021

«مکتب سلیمانی» ادامه «مکتب دفاع مقدس» استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح امروز (دوشنبه) در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی مشی دفاع را تا لحظه شهادت ادامه داد و مکتب سلیمانی را که ادامه مکتب دفاع مقدس است به یادگار گذاشت.

وی در ادامه با بیان اینکه در ایام عملیات کربلای ۵ هستیم، افزود: این عملیات با فاصله اندکی از عملیات کربلای ۴ در سال ۱۳۶۵ انجام شد و عملیات فوق‌العاده مهمی بود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: این نبرد بزرگ بیش از سه ماه به‌طور شبانه‌روزی ادامه یافت و با عملیات کربلای ۸ در هجدهم فروردین ۱۳۶۶ خاتمه پیدا کرد؛ یعنی حدود ۱۰۰ روز جنگ جانانه در شلمچه تداوم داشت.

سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: عملیات کربلای ۵ به همراه عملیات کربلای ۴ سال ۱۳۶۵ را به سال انبوه عملیات‌های آفندی دفاع مقدس تبدیل کرد؛ ارتش عراق در آن سال متحمل انهدام اساسی شد و ما نیز بیشترین شهید را در این سال و این عملیات‌ها تقدیم کردیم.

وی با بیان اینکه آثار بسیار بالایی در این عملیات‌ها نهفته است، گفت: در عملیات کربلای ۴ کار سنگینی انجام شد؛ ما تجربه والفجر ۸ را داشتیم و جزر و مد اروند را تجربه کرده بودیم، اما باید اذعان کنم که حرکت آب در منطقه عملیاتی کربلای ۴ فوق‌العاده پیچیده‌تر از منطقه انتهایی اروند بود و دشمن هم که روش ما در والفجر ۸ را دیده بود با بستن نهر‌های فرعی اروند در ساحل عراق، کار را سخت‌تر کرده بود و بالاخره توانست ادامه عملیات را متوقف کند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: اینطور نیست که صرفا عملیات‌های موفق در دوران دفاع مقدس را تبلیغ کنیم و در عملیات‌های ناموفق هم رموزی وجود دارد که با درس گرفتن از آن رموز در عملیات‌های بعدی موفق شدیم. اگر در کربلای ۴ درس نمی‌گرفتیم قطعا کربلای ۵ اتفاق نمی‌افتاد. در عملیات کربلای ۴، یگان‌های ما در سپاه آماده بودند و از فرصتی برای تغییر جهت عملیات استفاده کردند و در طول دو هفته عملیات کربلای ۵ را طرح ریزی و آغاز کردند که اتفاقا موفق بود و این عملیات در انهدام ارتش بعثی نیز موثر بود.

سرلشکر باقری گفت: در طول ۱۰۰ روز حدود ۱۰۰ تیپ از ارتش عراق بین ۵۰ درصد دچار انهدام شد و ارتش عراق توانایی مقابله نداشت و اگر عملیات کربلای ۵ ادامه پیدا می‌کرد، در سال ۶۶ جنگ به پایان می‌رسید. البته که به دلایل مختلف نتوانستیم این عملیات را ادامه دهیم. بعد از کربلای ۵ بود که جهان استکباری به این نتیجه رسید که اگر جنگ در این شرایط ادامه پیدا کند صدام و حامیانش شکست را قبول خواهند کرد؛ لذا قطعنامه ۵۹۸ را قبول کردند که امتیازات قابل توجهی به جمهوری اسلامی ایران رسید. اینکه فرمانده کل قوا تعابیر بلندی را درباره کربلای ۵ دارند، نشان از اهمیت این عملیات داشت که ایشان فرموده بودند شب‌های کربلای ۵ مانند شب‌های قدر بود. از طرفی سرلشکر سلیمانی نیز در این عملیات حضوری پررنگ داشت و نقش بسزایی در پیروزی این عملیات ایفا کرد.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح افزود: هر چقدر به دوران دفاع مقدس می‌نگریم و تعابیر امامین انقلاب اسلامی را نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که حقیقتا چنین واقعه‌ای برای ملت‌ها هر چند قرن یک بار اتفاق می‌افتد. دفاع مقدس دروس و آموخته‌های مختلفی دارد که صدور انقلاب اسلامی، ارتقای شجاعت و اتکای به نفس بین مردم، نهادینه شدن فرهنگ شجاعت و شهامت در ملت ایران برای همه نسل ها، معرفی الگوی استکبارستیزی به جهان، حضور جوانان برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) و درک ارزش شهیدان از جمله آنهاست. دفاع مقدس به عنوان یکی از الطاف خفیه الهی بود که موجب سربلندی ملت ایران در قرن‌های مختلف شد.

وی اظهار داشت: اگر امروز مردم یمن با دست خالی در برابر جنایتکاران ایستادگی می‌کنند، این روحیه را از دوران دفاع مقدس الهام گرفته‌اند. آن موشکی که امروز با صلابت به شکل انبوه با برد هزار و ۸۰۰ کیلومتر اهداف را به صورت نقطه‌ای مورد اصابت قرار داد، از آثار دفاع مقدس است. کار تولید موشک از سال ۶۳ آغاز شد و امروز مانند یک درخت پربار در کشور رشد کرده است.

سرلشکر باقری با اشاره به ویژگی‌های دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس دوستان از دشمنان شناخته شدند. درس هوشیاری، ولایتمداری، درک تبعیت از ولایت، وظیفه شناسی، روحیه داشتن و روحیه بخشی، اعتماد به نفس و شجاعت، شهادت طلبی، ایثارگری، توکل به خداوند، صبر در برابر دشمنان، ساده زیستی، خودسازی و زهد و تواضع، پرهیز از اشراف و تجمل گرایی، هوشمند بودن، نهراسیدن از مشکلات، تبری و تولی، انسجام و یکپارچگی ملی و. تنها بخشی از درس‌هایی است که می‌توانیم از آن دوران بیاموزیم.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: گذر زمان نباید باعث تغییر روحیه ما بشود و اگر یک عملیات موفق به سرانجام رسیده است باید بدانیم که طراحان با چابکی و دقت این عملیات را طراحی کردند. ما بایستی برای حل مشکلات تلاش کنیم و قطعا در این صورت است که خداوند کمک حالمان خواهد بود و این مورد را در دفاع مقدس به وفور شاهد بودیم.

وی گفت: امروز با پدیده بی‌نظیری به نام دفاع مقدس با آموخته‌های مختلف مواجه هستیم و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مسئولیت مهمی برای پرداختن به این گنجینه بی‌نظیر را برعهده دارد که هم باید کیفی و کمی به آن بپردازند. اگر کسی راجع به دفاع مقدس کار می‌کند، اما اخلاقش با منش آن دوران متفاوت باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت. مهم‌ترین نکته عمل و رفتار ماست و جوان امروز به دنبال نوع عمل ماست که باید با رفتار مناسب صورت گیرد. بنیاد طی سال‌های اخیر همواره رو به رشد بوده که جای تقدیر دارد. اینکه آثار ما در حوزۀ دفاع مقدس ۳۰ برابر رشد داشته است جای خوشحالی است، اما ما باید این مسیر را در عین مراقبت از تحریف، دروغ و فریب ادامه دهیم.

سرلشکر باقری افزود: آثار ما باید با کیفیت بالا تولید شود و مسئولان مربوطه باید با روی گشاده عزیزان و نویسندگان حرفه‌ای را جذب کنند تا آثار ما پیشرفت قابل ملاحظه‌ای پیدا کند. خوشبختانه موزه‌ها درحال تکمیل است و گام‌های مهمی انجام شده و امیدواریم در زمان مقرر مابقی کار‌ها انجام شود. برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس با موفقیت خوبی پیش رفت و با وجود بیماری کرونا این کار به خوبی پیش رفت که در قله آن، ارتباط زنده مسئولان و پیشکسوتان دفاع مقدس با رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اهمیت توجه به فضای مجازی اذعان داشت: اهمیت و ارزش فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است و هرچقدر زمان می‌گذرد از تاثیر این فضا بین اقشار مختلف بیشتر آشنا می‌شویم لذا در این حوزه باید به شدت فعال باشیم. در حال حاضر که راهیان نوز تعطیل است باید اشکالات را شناسایی و برطرف کنیم تا با شکست کرونا و از سرگیری راهیان نور دیگر شاهد بروز مشکلی نباشیم. در حوزه هنر نیز باید فعالیت بیشتری داشته باشیم و رهبر انقلاب فرموده بودند که در حوزه قصه نویسی عقب هستیم لذا در این حوزه باید با جذب هنرمندان فعالیت خود را دوچندان کنیم.

سرلشکر باقری گفت: حوزه آموزش و پرورش نیز باید بیشتر از گذشته مدنظر قرار گیرد و درحال حاضر ۱۴ میلیون دانش آموز در کشور داریم که این عزیزان آینده سازان جامعه هستند و باید با کمک رسانه ملی نوجوانان را با فرهنگ دفاع مقدس آشنا کنیم. تحقیقات ما باید هدفمند پیش برود و لزوم این کار هم برگزاری جلسات نقد و بررسی است. شبهات شکل گرفته در ذهن جوانان باید برطرف شود و مستحضر هستید که دشمنان دائم در پی ایجاد شبهه در جامعه هستند و طبیعی است که جلسات نقد و بررسی می‌تواند به این شبهات پاسخ دهد. معرفی الگو، اسوه و نماد‌ها می‌تواند بسیار موثر واقع شود که مثال آن هم سردار شهید قاسم سلیمانی است و قهرمانان دیگری مانند سردار سلیمانی به وفور در کشور حضور دارند که باید معرفی شوند. از طرفی خاطرات پیشکسوتان دوران دفاع مقدس باید ضبط و به جوانان ارائه شود تا جلوی تحریف آن دوران ارزشمند گرفته شود.

رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: مسئله تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام بسیار مهم است؛ چراکه برخی افراد نمی‌توانند به سفر راهیان نور بروند بنابراین تمام یادمان‌ها باید تکمیل، توسعه و مورد نگهداری قرار گیرد. یادمان شهدای گمنام موجب تسکین و آرامش دل مردم می‌شود. موضوع دیگر تحریف دفاع مقدس است که دشمن در این زمینه به شدت فعال است و ما باید با توجه به خاطره نویسی، این توطئه را نیز خنثی کنیم. موضوع دیگر توجه به جبهه مقاومت است و غرفه مقاومت باید در تمام استان‌ها با موضوع پرداختن به مسئله استکبارستیزی با محوریت سردار سلیمانی ایجاد شود. در این زمینه باید تمام استان‌ها به طور ویژه پای کار باشند.

وی با بیان اینکه اگر کسی فکر می‌کند که آمریکا و اذنابش اقدامات و مسیرشان تغییر می‌کند، کاملا خطا و بیهوده است و باید بدانند دشمن تغییر پذیر نیست، گفت: اگر می‌خواهیم تحریم را خنثی کنیم راهش «قوی شدن ملت ایران» در تمام ابعاد از جمله دفاعی، اقتصادی، فرهنگی و ... است.

سرلشکر باقری افزود: عملکرد دفاع مقدس در سال‌های اخیر را در موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان دهید که این همان مکتب ایثارگری و مکتب سلیمانی است.

وی ادامه داد: افتخار نیروهای مسلح این است که اگر ملت با بیماری یا گرفتاری مواجه شوند، پیش از دستگاه‌های مسئول، نیروهای مسلح در صحنه حاضر می‌شوند؛ این فعالیت‌ها را باید در موزه‌ها به نمایش بگذاریم؛ این کار باعث می‌شود که این روحیه توسعه تداوم پیدا کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین درس‌های دفاع مقدس ضرورت قدرت‌یابی ملت ایران و نیروهای مسلح است، تاکید کرد: انتظار اینکه استکبار روحیه و راهبردش را تغییر دهد، انتظاری پوچ و بیهوده است؛ روش، منش و راهبرد دشمن، دشمنی با انقلاب اسلامی و جبهه حق است.

سرلشکر باقری افزود: اگر کسی فکر می‌کند که آمریکا و اذنابش اقدامات و مسیرشان تغییر می‌کند، کاملا خطا و بیهوده است و باید بدانند دشمن تغییر پذیر نیست؛ آن‌ها انقلاب اسلامی را سدی در مقابلشان می‌دانند بنابراین طبیعی است که با این مانع بجنگند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم تحریم را خنثی کنیم راهش «قوی شدن ملت ایران» در تمام ابعاد از جمله دفاعی، اقتصادی، فرهنگی و ... است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه ما مسئولیتمان در بخش دفاع است، خاطرنشان کرد: ما به سایر ابعاد و بخش‌های کشور نیز کمک می‌کنیم اما حق نداریم در سایر ابعاد آن قدر افراط کنیم که کار اصلی‌مان فراموش شود.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه صنعت دفاعی که از دوران دفاع مقدس آغاز شد به مراحل خوب و اساسی رسیده است، تصریح کرد: طی دو سال اخیر که آمریکا عهدشکنی کرد، ملت ایران هم مقاومت راهبردی را در پیش گرفت و اقدامات اساسی در دو سال گذشته انجام شد؛ در همین مقطع آخر که رئیس‌جمهور ورشکسته آمریکا تهدیدی را ایجاد کرد، ما این را جدی گرفتیم.

وی ادامه داد: نیروی مسلحی که اقتدار و چالاکی دارد، ظرف این ۲۰ روز توانست ۱۰ رزمایش اساسی را انجام دهد؛ زمانیکه نظام و رهبر معظم انقلاب اسلامی تصمیم به این گرفتند تا آماده‌باش نیروهای مسلح در اوج باشد، این دلگرمی برای ملت به نمایش گذاشته شد؛ نیروهای مسلح می‌توانستند ظرف سه روز این رزمایش‌ها را انجام دهند اما برای اینکه امکان انعکاس باشد به بیست روز تقسیم شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه در صنعت دفاعی مسیر رشدمان ادامه دارد، افزود: بخش فراوانی از تحقیقات ما قابل بیان و علنی شدن نیست که در راستای امر رهبری برای قوی شدن است.

سرلشکر باقری یادآور شد: دشمنی که می‌خواست جمهوری اسلامی ایران ۲۲ بهمن سال گذشته را نبیند، دچار ورشکستگی شده و مردم معترضش کنگره را فتح کردند و امروز پایتخت آن‌ها به یک پادگان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه دو مرتبه استیضاح یک رئیس‌جمهور طی چهار سال در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است، گفت: نیمی از ملت آمریکا می‌گویند که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تقلب شده و رئیس جمهور آینده آمریکا، رئیس جمهور قانونی نیست و این وضعیت آمریکای بزک شده است.

سرلشکر باقری با اشاره به فشار آمریکا بر ملت ایران با استفاده از تحریم‌های ظالمانه، تاکید کرد: افول لیبرال دموکراسی و افول آمریکا آغاز شده و این به برکت خون شهدا، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

وی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سال آینده تصریح کرد: کسی که ادعا می‌کند و برای انتخاب شدن برای تصدی مسئولیت اجرایی به صحنه می‌آید، باید ایثار ملت ایران را مثل تابلو جلوی خودش بگذارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند که اصل بر بی‌تاثیر کردن تحریم بوده و مهم این است که تحریم ملت ایران باید کاملا برداشته شود؛ آنگاه رهبران ایران مانند همیشه بر عهد خود استوار می‌مانند.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها