جوادی در پاسخ به دفاع‎پرس مطرح کرد؛

محدودیت‌ بودجه‌ای مانع افزایش یارانه بن کتاب/ کاستی‌های نمایشگاه مجازی کتاب را رفع می‌‎کنیم

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدودیت‌‌های بودجه‌ای را مانع افزایش یارانه بن کتاب دانست و گفت: شجاعانه کاستی‌های برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را رفع می‌‎کنیم.
کد خبر: ۴۳۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ - 18January 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران صبح امروز با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت‌اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در محل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

دهقان‌کار: درخواست ۸۱ هزار دانشجو و طلبه برای دریافت بن کتاب

ایوب دهقان‌کار مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدا سیر تحول نمایشگاه ۳۳ کتاب تهران را تشریح کرد و اظهار داشت: بنا بود ۲۶ فروردین سال‌جاری نمایشگاه ۳۳ کتاب تهران در محل مصلی برگزار شود که شیوع ویروس کرونا باعث شد شورای سیاست‌گذاری رسماً این نمایشگاه را لغو بداند.

وی به فعالیت‌های دولت برای کمک به صنعت نشر کشور اشاره کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی یکی از برنامه‌های جایگزین این وزارتخانه در راستای حمایتی از صنعت نشر است. به‌موجب حکمی خانه کتاب و ادبیات ایران موظف به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران شده است و این نمایشگاه از یک بهمن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغازبه‌کار خواهد کرد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: محدودیت‌هایی طی ماه‌های گذشته از جمله کرونا و ادغام موسسات این مجموعه و برگزاری طرح‌های فصلی، طرح هفته کتاب، جایزه جلال آل احمد، جشنواره شعر فجر و یکمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و چهلمین سالگرد دفاع مقدس را برگزار کردیم و هیچ کدام از این فعالیت‌ها مانع برنامه‌ریزی برای نمایشگاه مجازی نبوده است.

دهقان‌کار درباره فعالیت‌های تبلیغی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: انتشار ۹۷ خبر، تولید و انتشار چند فیلم آموزشی برای ناشران و پاسخگویی به ۵۵ هزاران ناشران و مخاطبین از جمله فعالیت‌های یک ماه گذشته ستاد برگزاری نمایشگاه بوده است. در مجموع بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در نمایشگاه آماده شده است. همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی از ۲۴ کشور خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

وی از درخواست ۸۱ هزار دانشجو و طلبه برای دریافت یارانه و بن کتاب خبر داد و ادامه داد: هیچ تجربه‌ی از برگزاری چنین نمایشگاهی در دنیا وجود ندارد اما تمام تمهیداتی که به ذهن‌مان می‌رسید صورت گرفته است و پیشاپیش از کمبودها عذرخواهی می‌کنیم چراکه این اولین تجربه ما است اما تمام تلاشمان را برای رفع نواقص به‌کار خواهیم بست. این نمایشگاه نمایشگاه ۳۳ نیست بلکه با ریشه ‌کنی کرونا این نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد. این نمایشگاه به رغم مشکلات گامی برای تحقق عدالت فرهنگی خواهد بود.

جوادی: شجاعانه کاستی‌ها و مشکلات نمایشگاه مجازی را رفع می‌‎کنیم

در ادامه محسن جوادی به ویژگی‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه مخاطبین تازه‌های کتاب را مشاهده خواهند کرد و چه چیزی از این ویژگی باارزش‌تر است؟ درحالی که در گذشته باید برای حضور در نمایشگاه سختی‌های سفر به تهران را تحمل می‌کردیم اما امروز بدون تحمل این سختی‌ها به کتاب‌های مختلف و متعدد دسترسی وجود دارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه شجاعانه برای رفع کاستی‌ها و مشکلات این نمایشگاه قدم برمی‌داریم، گفت: هیچ رخداد مهمی بدون شجاعت و ابتکارعمل ماندگار نخواهد بود و ما نیز در این رویداد به دنبال چنین تاثیرگذاری هستیم.

وی در پاسخ به خبرنگار دفاع‌پرس درباره افزایش بن خرید کتاب گفت: محدودیت‌های بودجه‌ای برای افزایش یارانه خرید کتاب وجود دارد؛ علیرغم تلاش‌هایی که برای افزایش یارانه بن خرید کتاب داشتیم اما تنها در این بخش توانستیم حدود 40 تا 50 درصد افزایش داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها