جانشین سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس عنوان کرد؛

تأثیر روحانیت در دفاع مقدس نباید مهجور بماند/ محمدعلی لعلی خراسانی، نخستین شهید روحانیت در دفاع مقدس

حجت‌الاسلام اصغردوست گفت: نقش مؤثر روحانیت در دفاع مقدس دچار مهجوریتی مظلومانه است و مسئولیت حل این مشکل برعهده دفاتر روحانیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همه طلاب جوان و حقیقت‌جوی حوزه‌های علمیه قرار دارد.
کد خبر: ۴۳۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ - 25January 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، چهارمین جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس روحانیت خراسان رضوی با موضوع جشنواره «پرچمداران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت» با حضور حجت‌الاسلام «محمدمهدی اصغردوست» جانشین سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان، حجت‌الاسلام «علیرضا دهقان» مدیر دفتر نشر آثار روحانیت در دفاع مقدس خراسان رضوی و جمعی از مسئولان اقشار روحانیت و نمایندگان عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح در مشهد برگزار شد.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام اصغردوست با تأکید بر لزوم مستندسازی نقش روحانیت در دفاع مقدس اظهار داشت: حجت‌الاسلام‌ شهید محمدعلی لعلی پیشاوک نخستین شهید روحانی کشور است که از جامعه روحانیت خراسان به جبهه‌ها اعزام ‌شده و بر این مبنا، استان خراسان همچون سایر زمینه‌ها در حوزه شهدای روحانیت هم پیشتاز دفاع مقدس بوده است.

تأثیر روحانیت در دفاع مقدس نباید مهجور بماند

جانشین سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: به یاد دارم که در جلسه‎ای با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، هنگامی‌که سخن از شهید روحانی «عبدالله میثمی» به میان آمد، اندوه و تأثر عمیقی بر سردار غالب شد و پرده‌های اشک بر چشمان این فرمانده دفاع مقدس نشست و در پاسخ به علت جویی‌های ما، به بیان چند خاطره از شهید میثمی پرداخت و مظاهر تأثیرگذاری‌های کم‌نظیر این شهید والامقام برای ما محرز و مسلم شد.

وی ادامه داد: این خاطره به‌خوبی نشان‌دهنده تأثیرگذاری‌های درخشان فرماندهان و رزمندگان طلبه و روحانی در دوران دفاع مقدس است که البته باید اذعان داشت که این نقش مؤثر دچار مهجوریتی مظلومانه است و مسئولیت برطرف ساختن این مشکل برعهده دفاتر روحانیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همه طلاب جوان و حقیقت‌جوی حوزه‌های علمیه قرار دارد.

اصفردوست رهبر انقلاب را پیشران جامعه روحانیت خواند و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به تأسی از امام خمینی (ره) پیشران امروز جامعه روحانیت هستند و به نقل صریح از معظم له در منشور ویژه روحانیت، طلاب و حوزویان کاشفان حقیقت تَفَقه هستند که بر همین مبنا، مجموعه ۶۰ ‌جلدی اسناد نقش‌آفرینی روحانیت در دفاع مقدس با اقتدا به همین عنوان، بنام «کاشفان حقیقت تفقه» در دست تدوین است.

ترفند رزمنده روحانی مدافع حرم در تأسی به سیره شهدای دفاع مقدس

وی تأکید کرد: متأسفانه جوانب زیادی از تأثیرگذاری‌های چشمگیر روحانیت در دفاع مقدس وجود دارد که کمتر به آن‌ها پرداخته ‌شده است. به یاد دارم که در جریان عملیات آزادسازی بوکمال، رزمندگان مدافع حرم در محاصره عناصر تکفیری جبهه النصره و داعش قرار داشتند و در آن لحظات سخت، تدبیر یکی از رزمندگان روحانی گروهان در فریاد برآوردن ندای الله‌اکبر و تهاجم مستقیم به چند سنگر دشمن منجر به شکسته شدن حلقه محاصره و فراری دادن تروریست‌ها شد و آن رزمنده طلبه بعدها مطرح کرد که در خاطرات سردار روحانی شهید، حجت‌الاسلام مصطفی ردانی‌پور خوانده بودم که با تکبیر طلاب رزمنده ما، پشت دشمن خواهد شکست و استناد به سخن این شهید والامقام، گره را از کار رزمندگان  مدافع حرم در این جبهه نیز باز کرد.

اصغردوست گفت: شاید بسیاری از مردم این موضوع را ندانند اما بعضی از مراجع تقلید ما بارها مستقیماً در جبهه‌ها حضورداشته‌اند. آیت‌الله‌العظمی وحید خراسانی در جریان مستندسازی خاطراتشان در مصاحبه اختصاصی با بنده از پنج بار اعزام به جبهه‌ها سخن به میان آورد و عنوان کرد که من در جبهه‌ها دماء مطهره را به چشم دیدم و البته این نکات منحصر در وجود نورانی این مرجع عالی‌قدر نیست و  آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی و علامه جوادی آملی هم تجربه بارها حضور در جبهه‌ها را دارند.

وی در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری کرد: کنگره شهدای روحانیت تاکنون بالغ‌بر 50 هزار جلد تألیف مستند تهیه و تنظیم کرده است اما به‌جز موارد معدود، عمده این تولیدات پژوهشی جلوه عملی پیدا نکرده است و ما امیدواریم که برگزاری جشنواره‌هایی همچون پرچمداران بتواند مدخل صدقی برای پیاده‌سازی آثار مکتوب و مستند در حوزه‌های عملی و میدانی باشد.

روحانیون، سرداران تبلیغات دفاع مقدس

در ادامه این مراسم، سردار یوسفعلی‌زاده با تأکید بر ضرورت تبیین نقش‌آفرینی‌های روحانیت در دفاع مقدس ابراز داشت: بخش عظیمی از حرکت مردم به سمت جبهه‌ها مرهون ارشادات و فعالیت‌های تبلیغاتی علمای اعلام و جامعه روحانیت استان خراسان بود؛ بر همین اساس می‌توان روحانیون را سرداران تبلیغات دفاع مقدس قلمداد کرد.

وی افزود: جامعه روحانیت سنگ صبور مردم بود و بسیج آحاد مردم، تقویت اخلاص و اعتقاد به مبانی اسلام و انقلاب در بین رزمندگان و گسیل لشکرهایی از مخلص‌ترین نیروهای رزمی جزو خدماتی است که روحانیون به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل ارائه داشتند.

مدیرکل حفظ آثار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: درهم‌آمیختگی تأثیرگذاری روحانیت و معارف دفاع مقدس به‌قدری است که کتمان این نقش دشمن‌شکن به‌منزله پوشاندن خورشید است و نمی‌توان منکر این واقعیت شد که روحانیون در جبهه‌ها، علم تعالی معرفتی رزمندگان را به‌حق بلند کرده و محل مراجعات مستمر و مکرر فرماندهان و رزمندگان بوده‌اند.

وی ادامه داد: گرچه کارنامه درخشان روحانیت در دفاع مقدس اظهر من الشمس است اما کید دشمنان همواره متوجه تحریف معارف دفاع مقدس است و باید برای مقابله با این تحریف متوسل به اقدامات فرهنگی شویم و تألیف آثار مکتوب و برگزاری جشنواره‌های علمی نظیر جشنواره پرچم‌داران می‌تواند نتایج شاخصی در این راستا داشته باشد.

جشنواره پرچم‌داران الگوی راهبردی یک جشنواره پژوهشی است

حجت‌الاسلام‌ «علیرضا دهقان»، در ابتدای این جلسه ضمن بیان گزارشی از عملکرد یک‌ساله دفتر روحانیت اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان ابراز داشت: روحانیت در انقلاب و دفاع مقدس نقش تعیین‌کننده و غیر قابل ‌اغماضی دارد و توجه به این حوزه با گردآوری گنجینه تاریخ شفاهی روحانیون رزمنده از یک‌سو تألیف آثار پژوهشی و علمی مکتوب از سوی دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: جشنواره پرچم‌داران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت می‌تواند سرآغاز اجرایی‌سازی گنجینه‌های مکتوب در حوزه‌های پژوهشی و مطالعاتی باشد و امیدواریم تا پس از برگزاری این مراسم، الگوی راهبردی و راه‌گشا برای اجرای مراسمات مشابه استخراج شود.

در انتهای این دیدار، نمایندگان عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح و نمایندگان ولی‌فقیه در سازمان‌ها به تشریح دغدغه‌های خود در این حوزه پرداختند و حمایت خود را از جشنواره پرچم‌داران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ابراز داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار