دو هزار برنامه به همت کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود

در جریان برگزاری نشست کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی، ضمن اشاره به پیش‌بینی و اجرای دو هزار برنامه از سوی نهادها، دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های عضو در این کمیته، نسبت به گفتمان سازی بر محور فضای مجازی تاکید شد.
کد خبر: ۴۳۹۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲ - 26January 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست کارگروه مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور نمایندگان سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف با محور ارایه گزارش پیرامون فعالیت‌های پیش رو به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب در محل سالن جلسات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

در ابتدای این نشست «حسین علی جعفری» با بیان اینکه فعالیت دستگاه‌های مختلف عضو در کارگروه مساجد در بزرگداشت انقلاب اسلامی با همان ماهیت و رویکرد خودجوش مردمی تداوم می‌یابد، اظهار کرد: امسال نیز یاد سردار شهید سلیمانی فرمانده با افتخار جریان مقاومت را در برنامه‌های مختلف گرامی می‌داریم.

دبیر کارگروه مساجد ستاد دهه فجر ادامه داد: کارگروه مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی با ۱۴ دستگاه عضو، امسال بیش از دو هزار برنامه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌کند که ۹۰ درصد آن‌ها در بستر فضای مجازی است و ۱۰ درصد بقیه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مساجد و محیط پیرامون آن برگزار می‌شود.

سازمان تبلیغات اسلامی

در ادامه حجت‌الاسلام «سید ناصر میرمحمدیان»، قائم مقام معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی که به عنوان نماینده این سازمان در کارگروه مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی حضور داشت، طی سخنانی اظهار کرد: سازمان در طول دو-سه سال اخیر از نظر محتوایی جریانی را در ایام دهه فجر پیگیری کرد به این معنا که کاروانی که انقلاب اسلامی در مسیر تاریخ به عنوان قیام یک قوم ایجاد کرد نقطه عطفی به نام دهه فجر داشت که تبلور این قیام بود، در واقع این قیام آخرین قیام قبل از ظهور است و قرار است که در این آخرین پیچ تاریخ برنامه‌هایی داشته باشیم که طی آن مفاهیم و ارزش‌های انقلاب اسلامی در قالب‌های موضوعی مختلف بر محور تولید محتوا ارایه شود.

قائم مقام معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مساجد اهمیت ویژه‌ای در فعالیت‌های سازمان دارند و از آنجایی که محور مقاومت در جریان شکل گیری انقلاب اسلامی بودند بنابراین در این ایام کار ویژه‌های مختلفی ارایه شد که به صورت ایده و پیشنهاد به ویژه برای ائمه جماعات مطرح شد.

وی افزود: برگزاری راهپیمایی‌های محدود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح محلات، از جمله دیگر اقداماتی است که به همت سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت مساجد طراحی شده است که در صورت تایید ستاد مبارزه با کرونا برگزار می‌شود.

حجت الاسلام میرمحمدیان، گفت: با توجه به تقارن ولادت حضرت زهرا (س) و دهه فجر بحث برگزاری جلسات دعا و توسل در مساجد نیز از دیگر برنامه‌ها است که در این راستا تیمی از طلاب به منظور اعزام به مساجد آماده هستند تا علاوه بر تحقق موارد فوق نسبت به برگزاری جلسات تبیینی با محور بیانیه گام دوم انقلاب اقدام کنند که این مهم در صورتی که شرایط اجازه دهد انجام می‌شود.

مرکز رسیدگی به امور مساجد

در ادامه این نشست، «بهزاد مقیسه» نماینده مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به برنامه‌های این مرکز در ایام الله دهه فجر گفت: برگزاری سلسله جشن‌های انقلاب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پخش سرود در روز ۱۲ بهمن همزمان با ساعت ورود امام خمینی (ره)، اجرای سرود و جشن شب ۲۲ بهمن همراه با تکبیر ساعت ۲۱ و نورافشانی، از جمله فعالیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در روز ۲۲ بهمن در سطح محلات استان تهران و شهرستان‌ها، ۵۳۰ مسجد به عنوان مساجد معین انتخاب شدند تا در نقطه‌ای از محلات که پر تردد هستند مراسمی داشته باشند، همچنین روز ولادت حضرت زهرا (س) نیز برنامه تقدیر از بانوان انقلابی که در دوران انقلاب اسلامی نقش آ، رین بودند همچنین بانوانی که در دوران کرونا به شکل جهادی فعالیت کرده و به مقابله با شیوع کرونا پرداختند.

مقیسه، برگزاری مسابقات متعدد ویژه گروه سنی کودک، نوجوان، برگزاری نمایشگاه پوستر ایران قوی، انتشار محتوای مرتبط با دهه فجر، مراسم عطرافشانی و غبارروبی قبور شهدا، تدوام رزمایش همدلی و همچنین پررنگ شدن فعالیت مساجدی که خدمات اجتماعی نظیر درمانگاه و صندوق قرض الحسنه از دیگر اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد در ایام الله دهه فجر مسحوب می‌شود.

ستاد اقامه نماز

این گزارش می‌افزاید: در بخش دیگری از نشست کارگروه مساجد دهه فجر «حامد صالحی» مدیر روابط عمومی ستاد اقامه نماز، با اشاره به فعالیت‌های پیش‌بینی شده ستاد در راستای گرامیداشت چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی اظهار کرد: تشکیل شورای مناطق و ابلاغ ۵۰۰ برنامه به مراکز استان‌ها با محور این ایام از جمله اقداماتی است که تاکنون به همت ستاد اقامه نماز شکل گرفت است، همچنین شورا ۱۷۰ برنامه مصوب و تامیین اعتبار کرده است که بسیاری از آن‌ها در حال برگزاری هستند هرچند که امسال به دلیل شرایط کرونایی ۹۰ درصد برنامه‌ها با اتکا به فضای مجازی شکل گرفنتد.

وی ادامه داد: اکران مستند «ماح» که با محور مسجد طراز اسلامی به همت مسجد امام حسین (ع) جهرم تهیه و تولید شده است از دیگر فعالیت‌های ستاد اقامه نماز در این ایام است، ضمن آنکه برگزاری مسابقات کتابخوانی، وبلاگ نویسی، پیامکی و...، پخش پیام حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، موشن گرافی با موضوع تاثیر معنویت در انقلاب اسلامی، دیگر برنامه‌های ستاد اقامه نماز در چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی را شکل می‌دهد.

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور

«سعید سعادتی» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: از جمله دغدغه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، عمق بخشی به ارتباط نسل امروز و به ویژه متولدین دهه‌های ۸۰ و ۹۰ با اصول و پیام انقلاب اسلامی است که در این راستا اتاق فکر‌های متعدد شکل گرفته و در نهایت قالب طرح ملی ایران قوی متبلور شد که این طرح از هفته دفاع مقدس کلید خورده و تا ۲۲ بهمن همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ادامه دارد.

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما ادامه داد: تعداد ۲۵ هزار ۹۳۹ مرکز یا همان کانون فرهنگی هنری در قالب ۴۰ عنوان موضوع و برنامه و ۱۲ رواق درطرح ملی ایران قوی شرکت کردند و تاکنون ۴۰۰ هزار نفر با کد ملی در سامانه بچه‌های مسجد در راستای شرکت در این طرح ثبت اطلاعات و فعالیت‌های خود را داشتند.

وی گفت: از این میان حدود ۷۲ هزار و ۸۵۲ نفر در بخش کتاب و کتاب خوانی، ۱۴۹ هزار و ۱۴۸ نفر در بخش آموزش و پرورش و مباحث معرف تافزایی، ۱۶ هزار و ۲۹۱ اثر هنری در قالب فیلم، نمایش، سرود، ۳۶۷۲ طرح و ایده که به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های ستاد فهما محسوب می‌شوند، از جمله فعالیت‌هایی است که تاکنون در این عرصه به ثبت رسیده است ضمن اینکه حضور ۱۲۳۸ رابط فهما در سطح محلات به منظور تقویت فعالیت‌ها حضور داشته و پیگیر برنامه‌های کانون‌ها هستند، همچنین ۵۰۰ نفر در سطح کشور و ۶۷ نفر کارشناس در مرکز استان تهران نیز آثار را ارزیابی می‌کنند.

سعادتی در ادامه به داوران حاضر در طرح ملی ایران قوی اشاره کرد و گفت: به منظور ارزیابی آثار از افراد شاخص در هر رشته بهره‌مند شدیم که از جمله آن‌ها می‌توان به حضور «محمد اصفهانی» و «محمد گلریز» به عنوان داور بخش سرود، «فرهاد قائمیان» به عنوان داور بخش فیلم اشاره داشت.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گفت: علاوه بر این اجرای سرود ۴۰ هزار نفری ویژه ایام الله دهه فجر در ۴۰۰ نقطه از دیگر اقدامات ستاد فهما در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۲ بهمن محسوب می‌شود. همچنین اکران مستند ماح که از سوی کانون فرهنگی هنری «دوستان آسمانی» مسجد امام حسین (ع) شهرستان جهرم تولید شده از دیگر فعالیت‌هایی است که ویژه این ایام تهیه شده است.

سازمان اوقاف و امور خیریه

در بخش دیگری از این نشست، «جواد خلفی» با بیان اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه، به منظور بزرگداشت ایام الله دهه فجر شیوه نامه‌ای را با محور این ایام، ولادت حضرت زهرا (س)، ولادت امام خمینی (ره) طراحی شده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی کاروان انقلاب با اجرای سرود‌های انقلابی، اعزام مبلغ، تولید محتوا در فضای مجازی از جمله در سایت «راسخون»، عطرافشانی بقاع متبرکه و قبور شهدا، برگزاری مسابقه با محور شاخص‌های مکتب سردار سلیمانی و همچنین مسابقه دلنوشته به سردار سلیمانی از دیگر این اقدامات است.

شبکه قرآن و معارف سیما

در ادامه «محمدرضا خالقی» با اشاره به برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما در ایام پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پخش مستند از انقلاب اسلامی، برنامه آیه‌های انقلاب، پوشش و انعکاس محافل دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلفی که ویژه این ایام برنامه دارند، محافل کاوران قرآنی انقلاب که چند سالی است که از رسانه ملی پخش می‌شود امسال نیز برقرار بوده و تا ۲۲ بهمن ادامه دارد.

وی گفت: همچنین روز ۲۲ بهمن شبکه قرآن و معارف سیما از صبح برنامه‌های ویژه دارد و از سطح استان‌ها نیز برنامه‌های مختلف مرتبط با این ایام و با محور موضوعی شبکه منعکس می‌شود.

خالقی همچنین از آمادگی این شبکه به منظور اطلاع رسانی و انعکاس فعالیت‌های نهاد‌ها و دستگاه‌ها در ایام الله دهه فجر خبر داد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر

در ادامه این نشست «محسن یوسفی» با بیان اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در رویکرد جدید خود نسبت به فعالیت‌ها و پیرو مباحث حجت الاسلام و المسلمین «صدیقی» عرصه‌های اجتماعی را در فعالیت خود گسترش داده است، سابق بر این عموم فعالیت‌های ستاد بر محور عفاف و حجاب بود، اما با توجه به حساسیت این عرصه معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری شکل گرفت که این مهم مورد تاکید مقام معظم رهبری بود، در این میان با توجه به اینکه مساجد پایگاه بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی است، در نتیجه طرح «هر مسجد، یک گروه جهادی» راه اندازی شد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

بخش دیگری از این نشست اختصاص به گزارش فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ایام الله دهه فجر داشت.

«سید مصطفی کاشفی» در این رابطه اظهار کرد: سازمان بسته‌ای با عنوان «آینده روشن» طراحی کرده است که در سطح شهر تهران اجرایی می‌شود، این بسته شامل برنامه‌های مختلفی با چند هدف محوری می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش آگاهی تاریخی مردم نسبت به انقلاب اسلامی اشاره داشت که با رویکرد فضای مجازی ارایه شده است.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره «سه رنگ سربلندی» از دیگر اقدامات سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران محسوب می‌شود که ویژه مخاطب کودک و نوجوان با مجور پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است، همچنین پویش «متا» (مدیر تراز انقلاب اسلامی» با هدف شناسایی گفتمان مدیریت جهادی از دیگر فعالیت‌های سازمان در این ایام محسوب می‌شود.

کاشفی حرکت اتوبوس «بچه‌های ایران» با محور ارایه برنامه‌های فرح بخش با محور روایت انقلاب اسلامی ویژه گروه سنی کودک و نوجوان، اجرا و تهیه برنامه «روایت انقلاب» در گلزار شهدا و فرهنگسرای رضوان، راه اندازی کمپین «آینده روشن» با محور نگارش نامه به رهبر معظم انقلاب با محور موضوعی تبیین نقش خود در انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب، را از دیگر برنامه‌های این سازمان برشمرد.

وزارت جهاد کشاورزی

در بخش دیگری از این نشست «سید حسین فدایی» با اشاره به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در ایام الله دهه فجر گفت: برگزاری مسابقات متعدد فرهنگی در سطح محلات، مسابقات قران، ارایه خدمات پزشکی، ارایه خدمات به عشایر به ویژه در حوزه دام و طیور و دامپزشکی، افتتاح پروژه‌های عمرانی از جمله برنامه‌های این وزارت خانه در ایام پیروزی انقلاب اسلامی است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین «مهدی تسخیری» در این نشست با بیان اینکه عمده فعالیت‌های این سازمان در محور اهل بیتی، تقریب، ادیان و فرهنگ عامه برگزار می‌شود، گفت: ما در حوزه‌های مختلف از جمله اروپا، شرق و غرب آسیا، برنامه داریم و سعی می‌کنیم از فعالیت‌های مساجد در این عرصه پشتیبانی داشته باشیم.

وی برگزاری مسابقه از کتاب «رفیق خوشبخت ما» را از دیگر برنامه‌هایی دانست که در سطح کشور‌های مختلف برگزار می‌شود.

رئیس مرکز گفت وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: همچنین بزرگداشت، تبیین و معرفی شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی از برنامه‌های ما در دهه فجر انقلاب است که در مجموع بیش از ۸۰۰ برنامه در دهه فجر برگزار می‌کنیم.

سازمان بسیج مساجد و محلات

در ادامه «جعفر جلالی» طی سخنانی با اشاره به سلسله برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان بسیج گفت:همه پایگاه‌های مقاومت بسیج در سراسر کشور برنامه خواهند داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به رژه‌های خوردویی و موتوری اشاره داشت، ضمن اینکه امسال با توجه به شرایط ویژه‌ای که به سبب شیوع کرونا با آن مواجه هستیم بسیاری از برنامه‌ها در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: فضاسازی محیطی را بسیار جدی گرفته ایم و تداوم و توسعه خدمت خالصانه و مومنانه در قالب طرح شهید سلیمانی را بسیجیان در سراسر کشور با جدیت دنبال می‌کنند.

مجمع جهانی اهل بیت

در ادامه این نشست «محمد مهدوی منش» با اشاره به برنامه‌های مجمع جهانی اهل بیت در بیش از ۱۰۰ کشور جهان اظهار کرد: شخصیت‌های فاخر و مبلغان برجسته‌ای در این کشور‌ها با مراکز مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ارتباط هستند که از این رهگذر تلاش می‌کنیم با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متعدد جریان انقلاب اسلامی را در کشور‌های دیگر زنده نگاه داریم چراکه اهمیت دارد که در گام دوم انقلاب، پیام‌های این حرکت عظیم در عرصه‌های مختلف بین المللی مطرح شود.

مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

در ادامه «روح اله ملکی» طی سخنانی با بیان اینکه بحث تقریب و وحدت در مناطق مختلف کشور به ویژه اهل سنت از اولویت‌های مجمع تقریب مذاهب اسلامی است، گفت: بسیاری از شخصیت‌های این عرصه در دوره شیوع ویروس کرونا جان باختند که مراسم تشییع آن‌ها و همچنین برگزاری وبینار تکریم علما و ائمه جماعات مساجد در مناطق اهل‌سنت از جمله در چهار منطقه کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه از برنامه‌های مجمع تقریب اسلامی در کارگروه ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: تقدیر از خانواده شهدای اهل سنت کار دیگر این مجمع و مراکز استانی آن در ایام الله دهه فجر است، از سوی دیگر کارگروهی مشترک برای تربیت سفیران تقریب با حضور علمای برجسته اهل سنت و شیعه تشکیل دادیم که خروجی آن در دهه فجر رسانه‌ای و اعلام می‌شود، گفت: راه اندازی کمپین با مشارکت علمای اهل سنت در محکومیت ترور ناجوانمردانه و نابخردانه دانشمندان هسته‌ای کشورمان برنامه دیگر مجمع تقریب مذهب اسلامی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار