تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فرهنگی:

امام خمینی (ره) برای تحول اجتماعی و سیاسی کشور معتقد به تحول و انقلاب فرهنگی بود

مهدی محمدی‌زاده گفت: امام خمینی (ره) برای تحول اجتماعی و سیاسی کشور معتقد به تحول و انقلاب فرهنگی بود و تحول فرهنگی هم دارای دو بعد تحول معنوی و تحول معرفتی است.
کد خبر: ۴۴۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ - 08February 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مهدی محمدی‌زاده تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فرهنگی در برنامه میراث روح‌الله پیرامون بایسته‌های فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام خمینی (ره) برای تحول اجتماعی و سیاسی کشور معتقد به تحول و انقلاب فرهنگی بود و در انقلاب اسلامی هم به دنبال تحول فرهنگی بود، تحول فرهنگی هم دارای دو بعد تحول معنوی و تحول معرفتی است.

وی افزود: امام خمینی (ره) در ابتدای جوانی به عنوان یک مسلمان معتقد این تحول فرهنگی را در خود ایجاد کرد اگر به کتاب‌هایی که پیرامون سیره امام خمینی (ره) نوشته شده نیز رجوع کنیم می‌بینیم ایشان تحول معنوی را پیش‌درآمد تحول فرهنگی قرار داده‌اند، اولین عنصر در تحول فرهنگی تحول معنوی است، تحول معنوی در فرهنگ اسلام یعنی ما آنچنان بنده فعال و عارفی باشیم که عالم را محضر خدا ببینیم.

محمدی‌زاده بیان کرد: اگر عالم را محضر خداوند ببینیم همه احکام الهی را اجرا خواهیم کرد، اگر تحول معنوی ایجاد شود هرگز ظلم‌پذیر و نظاره‌گر افراد تحت ستم نخواهیم بود، اگر فردی تحول معنوی را در خود به وجود بیاورد، مجاهد و کنش‌گر فعال در عرصه اجتماعی در جامه خود خواهد بود؛ اگر یک بال فرهنگ را تحول معنوی ببینیم، بستر لازم برای تحول فردی و به تبع آن تحول اجتماعی صورت خواهد گرفت.

تحلیل‌گر مسائل فرهنگی عنوان کرد: تحول معرفتی یعنی آگاهی از مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه داشته باشیم، تا معرفت و شناخت نداشته باشیم در تلاش مجاهدانه در بستر جامعه نمی‌توانیم درست عمل کنیم، امام خمینی (ره) هم در دهه سوم زندگی خود به کتابخانه وزیری یزد مراجعه و مطالعه می‌کردند، این اصرار به مطالعه به گونه‌ای بود که در وقت تعطیلی کتابخانه امام خمینی (ره) اصرار می‌کردند که کتابدار درب کتابخانه را بسته و بگذارد ایشان تا فردا مطالعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در حاشیه متون کتابی که مطالعه می‌کنند بحث جهاد و کتاب‌هایی را می‌نویسند، در سال‌های بعدی که ایشان همواره در حال مبارزه بودند ریشه معلومات و آگاهی امام خمینی (ره) در مطالعات زیادی بود که قبلا و در آن دوران سنین داشتند.

محمدی‌زاده تصریح کرد: نوع شناخت، نگرش، بینش و رفتار ما به صورت فردی و اجتماعی به وسیله تحول فردی و معرفتی شکل می‌گیرد و اگر این تحول به رفتار و آداب مردم تسری پیدا کند، فرهنگ شکل می‌گیرد.

این تحلیل‌گر مسائل فرهنگی تاکید کرد: اگر بخواهیم روی تحولات بین‌المللی فرهنگی تاثیرگذار باشیم ابتدا باید بیداری در جامعه حاصل شود اگر جامعه‌ای بیداری و آگاهی لازم را نداشته باشد، نمی‌تواند تاثیرگذار باشد، اگر روی پای خود نایستاده باشد نمی‌تواند بر دیگر کشور‌ها تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مولفه دیگر اثرگذاری فرهنگی در سطح بین المللی توانایی ملت است اگر ملتی بر خود تلقین کند که نمی‌تواند و به ما می‌توانیم باور نداشته باشد نمی‌تواند اثرگذار باشد، از دیگر مولفه‌های تاثیرگذاری فرهنگی وحدت و انسجام اجتماعی است، امام خمینی (ره) بار‌ها بر وحدت و انسجام تاکید داشتند.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فرهنگی اشاره کرد: با نگاه به کشور‌های مختلف می‌توان تاثیرات و نتیجه انقلاب اسلامی و فرهنگ آن را دید اگر کشور‌هایی مانند سوریه، عراق، یمن و بسیاری دیگر از ملت‌ها می‌توانند مقابل ظلم و ظالم ایستادگی کنند ناشی از تاثیری است که فرهنگ انقلاب اسلامی بر آن‌ها گذاشته است.

کنترل علم، اقتصاد و توان نظامی سه راهبرد مدیریت استکبار بر جهان است

محمدی‌زاده اظهار کرد: نظام استکبار از دهه‌های گذشته سه راهبرد اصلی را برای مدیریت استکبار بر جهان داشته است، اولی در اختیار گرفتن علم و تولید علم در جهان است، بر اساس همین امر چه چیز علم است یا نیست را در اختیار خود قرار داده و تعریف می‌کند، با این راهبرد نیز به دنبال تربیت دانشمندان کشور‌های مختلف است.

وی اضافه کرد: تدبیر و مدیریت جوامع را اندیشمندان و تحصیل‌کردگان آن کشور بر عهده دارند بنابراین استکبار تلاش می‌کند با تربیت اندیشمندان جوامع مختلف و القای علمی که خود تعریف کرده تلاش می‌کند فرهنگی را نیز به آن افراد القا کند تا از این طریق بر سرنوشت جوامع مختلف اثر گذاشته و اهداف خود را تامین کند، در کتاب پروتکل دانشمندان صهیون نیز اساس علم را بر پایه ۲۴ اصل که یکی از آن یکتا بودن علم است، می‌شمارند که شاهدی بر تلاش برای در اختیار گرفتن علم و تولید علم است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فرهنگی در ادامه سخنان خود مطرح کرد: دومین مولفه در اختیار داشتن منابع طلا بود که اکنون از آن به عنوان قدرت اقتصادی یاد می‌کنیم با این راهبرد استکبار تلاش می‌کند قدرت اقتصادی را در اختیار داشته باشد و با استفاده از قدرت اقتصادی بر جوامع مختلف مسلط شده و آن‌ها را کنترل کند، استفاده از تحریم و سازمان‌های بین‌المللی ابزار‌های تسلط اقتصادی استکبار بر جهان است.

محمدی‌زاده اعلام کرد: سومین مولفه راهبردی استکبار برای تسلط خود و حکمرانی استکبار در جهان نیز اسلحه عنوان شده که اکنون از آن به عنوان قدرت نظامی یاد می‌شود، با اتکا بر این مولفه نظام استکبار تلاش دارد تا برتری نظامی را در اختیار و انحصار خود نگهدارد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی سه مولفه راهبردی استکبار را شکسته است اذعان کرد: به برکت تفکرات امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و همراهی مردم سه مولفه قدرتی استکبار شکست می‌خورد، در بحث پیشرفت علمی که به صورت قابل توجهی دانشمندان ایرانی انحصار علم را شکسته و تولید علم می‌کنند، در بحث اقتصادی مبحث اقتصاد مقاومتی که یک مدل فرهنگ پایه است را داریم، در حوزه نظامی اگر توانایی مقابله و پاسخ تهدیدهارا داریم ناشی از قدرت نظامی است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: قدرت نظامی ایران نیز ریشه فرهنگی دارد، به دلیل پایه‌های فرهنگی قوی و مولفه‌هایی که قبلا به آن اشاره شد به ویژه «ما میتوانیم» شاهد پیشرفت در عرصه قدرت نظامی هستیم، اما در بعضی از صنایعی که از پیشرفت مطلوب برخوردار نیستیم مانند صنعت خودروسازی عامل اصلی عدم پیشرفت مولفه‌های فرهنگی و پایه فرهنگی آن صنعت است.

وی خاطرنشان کرد: تمام سازوکار‌هایی که در نظام بین‌الملل ایجاد می‌شود به گونه است که سه ضلع راهبرد قدرت استکبار حفظ و تقویت شود، در عرصه علمی ابتدا با جذب اندیشمندان و حتی به قیمت ترور دانشمندان یک کشور تلاش می‌شود انحصار علمی در اختیار عده‌ای محدود قرار بگیرد کما اینکه در کشور‌هایی نظیر عراق، مصر و ایران دانشمندان ترور شدند.

محمدی‌زاده گفت: کشور‌های مختلف مانند ایران و یا هر کشوری که بخواهد مقابل استکبار ایستادگی کند باید روی سه مولفه قدرت تمرکز کرده و این سه مولفه علم، توان اقتصادی و توان نظامی را تقویت کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار