معرفی کتاب؛

شرح جنگ‌طلبی‌های صدام از زبان سرلشکر بعثی

کتاب «ویرانی دروازه شرقی» شرح مستندگونه «وفیق سامرائی» یکی از اعضای حزب بعث توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.
کد خبر: ۴۴۱۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۳ - 11February 2021

شرح جنگ‌طلبی‌های صدام از زبان سرلشکر بعثیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «ویرانی دروازه شرقی» روایت مستند گونه‌ یکی از سران رژیم بعث عراق است که به دلیل موقعیتی که در رژیم بعث عراق داشته اطلاعات دسته اولی از وقایع جنگ عراق با ایران و اشغال کویت توسط صدام به خواننده ارائه می‌دهد.

این کتاب در پنج فصل شامل: جنگ عراق با ایران، بعد از جنگ با ایران، اشغال کویت و جنگ عراق با متحدین، صدام و امنیت او در عراق، حرکت‌های مردمی و مخالفان علیه صدام تنظیم شده است.

وفیق السامرائی یکی از سرلشکران ارتش بعثی صدام بوده که در بیشتر زمان‌های جنگ هشت‌ساله ایران و عراق به‌عنوان مدیر امور ایران در اطلاعات کل نظامی رژیم بعثی مشغول به کار بوده و در واقع مغز متفکر ارتش عراق در امور اطلاعاتی و شناسایی عملیات‌ها بوده که بیشتر برنامه‌ریزی‌ها و ترفندها و حیله‌های نظامی رژیم بعثی، بر اساس تفکرات و ایده‌های وی شکل‌گرفته و به همین جهت نقش وی در راهبری عملیات‌های عراقی‌ها علیه ایران، به‌ویژه عملیات‌هایی همچون کربلای ۴ و عملیات بازپس‌گیری فاو، محوری و سرنوشت‌ساز بوده است.

قسمتی از متن کتاب:

«صدام در شرایطی جنگ با ایران را پایان داد که بدهی‌های سنگینی بر عراق تحمیل‌شده بود. طرح‌های توسعه اقتصادی به‌صورت دردناکی متوقف یا فلج گردید. او نتوانست به هیچ‌یک از اهداف اولیه جنگ جامه عمل بپوشاند. صدام با عملیات «انفال» و تمام خشونت‌ها و مصیبت‌ها و استبدادی که به همراه داشت و با به‌کارگیری گسترده سلاح‌های شیمیایی، احساسات کرد‌ها را جریحه‌دار نمود که هیچ‌کس غیر از تسلیم‌شدگان نمی‌تواند آن را فراموش کند.

روز دهم مارس ۱۹۹۰، به‌اتفاق سپهبد ستاد صابر الدوری در یک مأموریت کاری به بحرین سفر نمودیم. در آنجا با وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش و مدیر سرویس اطلاعات دولت بحرین ملاقات کردیم. مدتی پیش‌ازاین نیز به دولت امارات متحده عربی سفر کرده و طی آن با شیخ محمد بن زائد فرمانده نیروی هوایی وقت این کشور و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلّح فعلی، ملاقات کردیم.

پس‌ازآنکه از بحرین بازگشتیم، نتایج سفر را به اطلاع ریاست جمهوری رساندیم. منشی رئیس‌جمهور مرا به قصر ریاست جمهوری فراخواند. به‌محض رسیدنم، در زمان مقرر، به دفتر رئیس‌جمهور هدایت شدم. صدام پس‌ازآنکه پرسش‌هایی راجع به وضعیت سازمان اطلاعات نظامی به عمل آورد، گفت: «گزارش شما را راجع به دیدار از بحرین خواندم. منشی ریاست جمهوری سابقه دیدار‌های قبلی‌تان از کشور‌های خلیج [فارس] و ازجمله دیدار اخیرتان از امارات متحده عربی را نیز در گزارش آورده است، ولی شما نتوانستید با کویتی‌ها هماهنگی کنید.»

«ویرانی دروازه شرقی» به قلم «وفیق سامرائی» تالیف و به کوشش «عدنان فاروقی» در 671 صفحه مصور ترجمه و توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار