بازنشر/ در گفت‌وگوی تفصیلی دفاع‌پرس با دو کارگردان جوان مطرح شد؛

ساخت آثار دفاع مقدسی در انحصار عده خاصی است/ برای اکران‌های برون‌مرزی تلاشی نمی‌بینیم!

برادران صیدخانی که به تازگی فیلم «مستطیل قرمز» را کارگردانی کرده‌اند مهمترین درخواست‌شان این است که وزیر امور خارجه این فیلم را ببیند چرا که در اثبات حقانیت ما در جنگ تحمیلی و لزوم پیشرفت در بعد نظامی حرفی برای گفتن دارد.
کد خبر: ۴۴۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۵ - 13February 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، خبر موفقیت یک فیلم داستانی از سینمای دفاع مقدس در جشنواره‌ای در میلان ایتالیا را در خبرها خواندیم. دو کارگردان جوان که پس از مشقت‌های فراوان، نخستین اثر داستانی خود را با این تفاوت در حوزه دفاع مقدس ساخته‌اند که این ژانر سینمایی را بهانه‌ای برای جذب بودجه قرار نداده‌اند بلکه عمیقاً به این حوزه معتقد بودند.

با کمی تحقیق و تفحص متوجه سال‌ها پیگیری و تلاش این دوقلوی سینما شدیم که توسط همه مسوولین فرهنگی، مخصوصاً متولیان اصلی سینمای دفاع مقدس مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند و حالا خودشان منزل پدری را وثیقه بانک قرار می‌دهند و از چندجای مختلف وام دریافت می‌کنند تا یک ماجرا از هزاران ماجرای دوران دفاع مقدس را در قاب تصویر به مخاطبان نشان دهند.

جسارت ستودنی «حسن و حسین صیدخانی» کارگردانان جوان فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» در ساخت این اثر سینمایی و موفقیت آن‌ها در جشنواره میلان ایتالیا و دریافت نشان بهترین فیلم داستانی بلند بهانه‌ای شد تا دفاع‌پرس گفت‌وگویی را با آن‌ها داشته باشد که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.

قسمت اول این مصاحبه که به روند تولید و مشکلات مربوط به آن است پیش از این منتشر شد و قسمت دوم آن‌که به شرایط پس از تولید پرداخته شده است را در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: اکران‌های خصوصی برای مسئولین هم داشتید؟

حسین صیدخانی: بله آقای تاج از جامعه فوتبال کشور این فیلم را دیده‌اند. همچنین یک اکران هم در باغ‌موزه دفاع مقدس هم داشتیم که دکتر جعفری رییس این موزه، حضور داشتند که خوشبختانه با استقبال زیادی مواجه شد. متأسفانه با اقبالی که از آثار دفاع مقدسی می‌شود کمتر تهیه‌کننده‌ای وارد این عرصه می‌شود. ما این فیلم را با حداقل امکانات و بودجه ساختیم. مشکل دیگر این است که ساخت آثار دفاع مقدسی در انحصار عده‌ خاصی است و اغلب پول و سرمایه در اختیار همان عده قرار می‌گیرد. این آثار ساخته می‌شود اما تلاشی برای اکران برون‌مرزی آن صورت نمی‌گیرد؛ باید پرسید کدام یک از آثار دفاع مقدس ما که با بودجه‌های چندمیلیاردی ساخته می‌شوند در کشورهای همسایه اکران شده‌اند.

دفاع‌پرس: آیا فیلم «مستطیل قرمز» دارای ویژگی‌هایی است که بتوان آن را در خارج از کشور اکران کرد؟

حسن صیدخانی: «مستطیل قرمز» سه ویژگی مهم دارد، اول اینکه مردم فیلم را پسندیدند که اقبال آنها نشان این مدعاست. دوم اینکه منتقدان با فیلم همراه هستند و آن را تحسین کرده‌اند. نکته آخر این است که فیلم ما کاملاً مستقل است و به جناح و حزبی هم وابسته نیست. درخواست من برای حمایت فقط برای خودمان نیست. ما می‌خواهیم از همه جوانانی که فکر اندیشه تازه‌ای دارند حمایت شود، اجازه دهند که آنها وارد میدان شوند و فیلم بسازند. سینمای ایران می‎تواند موفق شود.

الآن به کارنامه سینمای ایران نگاه کنید؛ چه تعداد فیلم توقیف شده است؟ چرا باید نظام رده سنی ایجاد شود و تا این اندازه شاهد اعمال ممیزی باشیم؟ حساب کنید ببینید از شروع سال 1398 تا امروز چه تعداد آثار دفاع مقدسی ساخته شده است؟ هزینه‌های فرهنگی کشور به گونه‌ای صرف می‌شود که کمکی به ارتقای سینمای دفاع مقدس نمی‌کند. در خصوص اکران جهانی آن باید بگویم که اقدامات و رایزنی‌هایی انجام شده است که در حال پی‌گیری هستیم تا اکران خارجی آن هم انجام شود.

دفاع‌پرس: چقدر در فیلم «مستطیل قرمز» از جلوه‌های ویژه میدانی استفاده کردید؟ آیا شما به هنرمندان جوان این فرصت را دادید که تجربه کنند؟

حسن صیدخانی: از جلوه‌های ویژه در بعد میدانی و رایانه‌ای استفاده کردیم. سعی ما این بود که در کنار جلوه‌های ویژه و استفاده از بازیگران بومی حال و هوایی مستندگونه به کار بدهیم. مهم برای ما فضاسازی درست در «مستطیل قرمز» بود و برای همین از همه امکانات موجود استفاده کردیم. بسیاری از این هنرمندان که به آنها میدان داده نشده با ما همکاری کردند و خوشبختانه از اعتماد به آنها هم نتیجه خوب گرفتیم. شما می‌توانید بازی این جوانان را که دیده نشده‌اند ملاحظه کنید، خواهید دید چه قدر قدرتمند ظاهر شده‌اند.

دفاع‌پرس: درخواست شما از مسئولین چیست و چه کمکی می‌توانند به اکران وسیع شما کنند؟

حسن صیدخانی: درخواست ما این است که مسئولین و مدیران رده‌بالای کشور به‌خصوص آقای ظریف این فیلم را ببینند. با این فیلم می‌توان سیاستمداران دنیا را توجیه کرد چرا ما به موشک و رشد تسلیحات نیاز داریم. این مهم‌ترین خواسته ما از وزیر امور خارجه کشور است. داستان چوار که در آن دشمن زمین فوتبال را بمب‌بارن کرد، در حالی که نیروی نظامی در میان وجود نداشت و همه کسانی که در آن حضور داشتند، ورزشکار و مردم محلی بی‌دفاع بودند سند حقانیت ما در جنگ تحمیلی بود که تا امروز کسی درباره آن حرف نزده است.

دفاع‌پرس: در بحث تقسیم کار موقع فیلم‌برداری چگونه عمل کردید تا کار نهایی یکدست باشد؟

حسن صیدخانی: تقسیم وظایف که باید باشد، از همان ابتدا قرار شد یک نفر در کنار عوامل فنی باشد و یک نفر هم بحث هنری فیلم مثل کار با بازیگران، میزانسن و دکوپاژ را بر عهده بگیرد.

حسین صیدخانی: از آنجایی که فیلمنامه محکم و استخوان‌داری داشتیم، آن را بازنویسی نکردیم و همه توان خود را معطوف کارگردانی کردیم. برای همین حاصل کار فیلمی یکنواخت شده تا جایی که می‌توان گفت «مستطیل قرمز» محصول کار یک کارگردان است. البته باید بگویم این فیلم نتیجه یک عده عوامل حرفه‌ای است از فیلمنامه نویس گرفته تا فیلم‌بردار و بازیگران و ... همه به بهترین شکل ممکن حضور پیدا کردند.

دفاع‌پرس: «مستطیل قرمز» به مشکل ممیزی نخورد و اصلاحیه‌ای به فیلم وارد نکردند؟

حسین صیدخانی: نه. خوشبختانه ما مشکل ممیزی نداشتیم و در همان جلسه اول پروانه نمایش با رأی همه اعضا صادر شد. جالب بود که اعضای پروانه نمایش همگی فیلم را تحسین کردند.

دفاع‌پرس: تورج اصلانی فیلم‌بردار مهمی است و می‌توان گفت میزان موفقیت یک فیلم را تضمین می‌کند. چگونه با وی تعامل داشتید؟

حسین صیدخانی: وقتی موضوع فیلم «مستطیل قرمز» را برای اصلانی تعریف کردم پذیرفت که با ما همکاری کند. پاسخ اصلانی این بود که دوست دارم یک فیلم برای مردم کرد و منطقه خودم کار کنم. هنرمندانی مثل اصلانی با موضوع دفاع مقدس و اتفاقاتی که در آن سال‌ها برای مردم کرد افتاده غریبه نیستند. این سیستم است که هنرمندان خود را رها کرده است و نمی‌خواهد از توانایی‌های آنها استفاده کند.

دفاع‌پرس: چرا «مستطیل قرمز» را در جشنواره فجر شرکت ندادید؟

فیلم «مستطیل قرمز» در اسفند 1397 به اتمام رسید و متأسفانه نتوانستیم که آن را زودتر آماده کنیم. از طرفی به‌خاطر تعهدات مالی نمی‌توانستیم برای جشنواره سی و هشتم منتظر بمانیم برای همین ترجیح دادیم تا هر چه زودتر فیلم اکران شود تا زودتر هزینه فیلم برگردد. طبق قانون هم فیلمی که اکران می‌شود، امکان شرکت در جشنواره را از دست می‌دهد.

دفاع‌پرس: برنامه آینده شما برای ادامه مسیر در حرفه فیلم‌سازی چیست؟

حسن صیدخانی: چند سوژه در نظر داریم که روی آنها کار می‌کنیم. نکته مهمی که باید بگویم این است که هیچ‌گاه خارج از موضوع ایلام و موضوعات مربوط به آن کار نخواهیم کرد. در این منطقه آن‌قدر موضوعات متنوع وجود دارد که می‌توان سال‌ها فیلم ساخت.

حسین‌ صیدخانی: موضوع دیگری که راجع به آن قرار است کار کنیم بحث راه‌پیمایی اربعین است که باوجود اهمیت آن و حماسه این رویداد عظیم سینمای ما هنوز کاری برای آن نکرده است. آرزوی ما این است که روزی این فرصت در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم در خصوص حماسه راه‌پیمایی اربعین کار کنیم.

حسن صیدخانی: البته به موضوع آن هم فکر کردیم و به یک سوژه بکر هم رسیده‌ایم که جای کار دارد این فیلم در گیشه و حضور بین‌المللی موفق خواهد بود. تضمین می‌دهیم که این فیلم می‌تواند هم در گیشه موفق باشد و هم بتواند نظر منتقدان را به خود جلب کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار