جشنواره شعر فجر به پایان رسید/ تجلیل از ۱۴ شاعر دفاع مقدس

آیین پایانی پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار و برگزیدگان تجلیل شدند.
کد خبر: ۴۴۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲ - 14February 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مریم جلالی دبیر علمی جشنواره شعر فجر، مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی جشنواره و تعدادی از داوران، برگزیدگان و اهالی رسانه برگزار شد.


جلالی: دبیرخانه جشنواره شعر فجر از قاتلان سرداران شهید بیزار است

در ابتدا «مصطفی راضی جلالی» دبیر اجرایی جشنواره اظهار داشت: امسال، فرهنگ و ادبیات کشور و به تبع «وضعیت شعر»، روزهای سختی پشت سر گذاشت. جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز از این قاعده مستثنی نبود. کرونا، مهمان ناخوانده نفس‌های شهر شده بود و خمودی و کرختی و خاموشی ما را طلب می‌کرد. ادبیات اما، نقطه‌های روشنی است که همواره ما را به زندگی امیدوار و رهنمون می‌سازد.

وی گفت: روشن است جشنواره بین‌المللی شعر فجر می‌بایست با رعایت کامل دستورالعمل‌ها برگزار می‌شد، تا هیچ عضوی از هیأت علمی و داوران محترم بخش‌های مختلف، با مشکل مواجه و به بلیه کرونا گرفتار نشود.

جلالی خاطرنشان کرد: اعضای دبیرخانه و همکاران من در این دوره با دقتی مینیاتوری و با رعایت کامل موازین بهداشتی، ساعت‌ها و روزها و ماه‌ها، میزبانی امانت‌دار و مهربان بودند تا این دوره نیز به سرانجام خویش برسد. حساسیت‌های جشنواره شعر فجر ذاتاً بالاست و این‌ نگاه‌ها به‌خاطر تاثیر جشنواره کاملا طبیعی است. اما باید در اینجا اذعان کنم یگانه اصل جشنواره همواره، حفظ سلامتِ روند برگزاری بوده است؛ این «حفظ سلامت» امسال دو مصداق داشت...

وی با بیان اینکه عددها و گزارش کتاب‌های رسیده را پیش‌تر منتشر کرده‌ایم، گفت: فقط این نکته را عرض کنم که پایش آثار در دبیرخانه زیر نظر هیأت علمی با دقت صورت گرفت تا تمام کتاب‌ها بررسی و خوانده شوند. برخی کتاب‌ها حتی چند بار خوانده شدند. برخی دوستان بر این باورند که پایش گزارش دادنی نیست. ولی باید بگویم برگزارکنندگانِ جشنواره اعتقاد راسخ به اهمیت استقلال داوران داشته و دارند، اما پشت این انتخاب‌ها ـ که همگی رأی فنی و مبتنی‌ بر مؤلفه‌های شعری داوران بزرگوار بوده ـ ده‌ها کارشناس و استاد ادبیات نشسته‌اند و در برگزاری شایسته این رویداد، به دبیرخانه و هیئت‌ علمی مشاوره داده‌اند.

جلالی با تاکید بر اینکه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، بخش ویژه هم داشت، اضافه کرد: وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد و شهر ما بمباران می‌شد، ۱۰ سالم بود. هیچ پسر ۱۰ ساله‌ای بمباران خانه‌اش را از یاد نمی‌برد. آن روزها فکر نمی‌کردم بعد از ۴۰ سال، ادبیات، چنین بالنده، گسترده، متنوع و با کیفیتی از حماسه دفاع، زاده شود. سروده‌هایی خونین، گلگون و به مانند شهدای‌مان حماسی.

به گفته دبیر اجرایی جشنواره، حماسه هشت ساله مردم ایران، جزو معدود کنش‌هایی است که تمام هنرمندان اصیل بر آن اتفاق نظر دارند. توان و وظیفه ما، نکوداشت و پاسداشت شاعران این حماسه و همه فداکارانی است که امروز، ایران را سرپا و امن به دست ما رساندند. اصحاب شریف رسانه به همین خاطر، دعوت دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر برای بزرگداشت چهلمین سال آغاز دفاع مقدس را با افتخار پذیرفتند.

وی با اشاره به بخش انتخاب چهره‌های برتر شعر دفاع مقدس با حضور اصحاب رسانه تصریح کرد: با انتخاب رسانه‌ها این چهره‌ها امروز معرفی خواهند شد. همچنین دبیرخانه جشنواره شعر فجر، افتتاحیه این دوره را به یاد سردارِ شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری‌زاده برگزار کرد تا بگوید از قاتلان این سرداران بیزار است. دوست است با هرکسی که با شهدای ما دوست باشد و دشمن است با هرکسی که با شهدای ما دشمن باشد.

جلالی با بیان اینکه دوره آموزشِ دو ماهه «در ۳ بخش شعر کلاسیک، شعر سپید و شعر نیمایی» هم با حضور شاعران نامدار کشور و بهره‌مندی نزدیک به ۴ هزار شاعر جوان به شکل برخط برگزار شد که گزارش آن در همین جلسه تقدیم خواهد شد، گفت: بر خود لازم می‌دانم، علاوه‌ بر دبیران دوره‌های پیشین این جشنواره، از دبیر علمی این دوره: سرکار خانم دکتر مریم جلالی، شاعر و پژوهشگر ادبی سپاسگزاری کنم که یاری‌رسان ما بودند. از هیأت علمی و هیأت‌های داوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی ایشان و نیز مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران هم سپاسگزارم که صبوری کردند، همراهی کردند و در این اوضاع رستاخیزگون کرونا کنار ما ایستادند تا پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را برگزار کنیم.

وی در پایان اینگونه خاتمه سخن داد که: آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را هم تقدیم می‌کنیم به مدافعان جان و روح مردم (جهادگران سلامت) که یاد و خاطرشان بی‌هیچ گَرد فراموشی در این جلسه حاضر است. اختتامیه آخرین جشنواره شعر فجر در سال‌هایی با سریال ۱۳۰۰ امروز برگزار می‌شود. امیدوارم قرن جدید ایرانیان، قرن درخشش و شکوفایی بیشتر شعر و ادبیات فارسی باشد.

شعر بزرگسال، بخش شعر محاوره

هیات داورانِ شعرِ بزرگسالِ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه شاعرانی که در این گونه‌ نوپدید قلم زده و می‌کوشند که از منظرِ شکل و محتوا کیفیتِ آثارشان را به حدّی قابل قبول ارتقا دهند تا به عنوانِ اثری مکتوب قابلیتِ مطالعه داشته باشد. در این بخش تنها یک اثر را به عنوان شایسته تقدیر معرّفی می‌کند و امیدوار است که در دوره‌های آتی شاهدِ افزایشِ کیفیتِ آثارِ منتشرشده در این حوزه باشد.

شایسته تقدیر: کتاب «چهارده شب» سروده آقای مجید صالحی، انتشارات شانی

بخش شعر کودک و نوجوان

هیات داورانِ بخشِ شعرِ کودک و نوجوانِ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه آثار معرفی شده به عنوان نامزد ارج نهاده و از بین آن‌ها دو اثر را به عنوان برگزیده مشترک معرّفی می‌کند:

کتاب «باران در خودم می‌بارد» اثر آقای حسین تولّایی، انتشارات علمی و فرهنگی و کتاب «لباس پرپری» اثر خانم مریم هاشم‌پور، انتشارات سروش

بخش درباره شعر

هیات داورانِ بخشِ درباره‌ شعرِ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به همه آثار معرفی شده به عنوان نامزد ارج نهاده و از بین آن‌ها دو اثر را به عنوان برگزیده مشترک معرّفی می‌کند:

کتاب «زندگی سعدی شیرازی» نوشته دکتر جواد بشری، نشر خاموش و کتاب «سرّ سخنانِ نغزِ خاقانی» نوشته دکتر محمدرضا تُرکی، انتشارات سَمت

در این مراسم کلیپی با عنوان نفس‌های شعر در روزگار کرونا برای حاضران پخش شد.

بخش نفس‌های شعر در روزگار کرونا

دبیرخانه پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر بر خود وظیفه دانست از میان افراد و مجموعه‌هایی که در شرایط گسترش ویروس کرونا نه تنها دست روی دست نگذاشتند بلکه از محدودیت‌های کرونایی، برای شعر و ادبیات فارسی فرصت ساختند، تقدیر کند. بزرگوارانی که در ایام تعطیلی جلسه‌ها و انجمن‌های شعر هر یک به گونه‌ای در فضای مجازی، فعالیت چشمگیر دارند. به ترتیب حروف الفبا:

۱ـ محمودرضا اکرامی‌فر

۲ـ مریم حائری

۳ـ محمدکاظم کاظمی

۴ـ محمد میلان‌لک

۵ـ محمدحسین نعمتی

شعر بزرگسال، بخش شعر نو

هیات داورانِ شعرِ بزرگسالِ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخشِ شعرِ نو از میانِ مولفانِ کتاب‌های نامزد شده، بر خود فرض می‌داند از دو شاعرِ پیشکسوت که پس از چند دهه فعالیتِ ادبی، آثارشان در سطحِ اوّلِ شعرِ معاصر درخشیده و به این مرحله از جشنواره نیز راه یافته است تجلیل کند:

استاد «م.موید» به احترامِ پنج دهه شاعریِ موثّر و توجّه به فرهنگِ شیعی در شعرِ نو و استاد «محمدباقر کلاهی اهری» به احترامِ بیش از چهار دهه سرودن و تاثیرگذاری در جریانِ بی‌حاشیه این گونه از شعر(به دلیل رعایت موارد بهداشتی و ضرورت حفظ سلامتی مهمانان)

برگزیدگانِ مشترک:

کتاب «امان‌نامه» سروده آقای سیداکبرمیرجعفری، نشر قو و کتاب «پرنده بی‌آسمان» سروده آقای محمدرضا روزبه، نشر آریاشهر

شعر بزرگسال، بخش شعر کلاسیک

هیات داورانِ شعرِ بزرگسالِ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر ضمن آرزوی موفقیت برای همه نامزدهای گرانقدر، آرای خود را به شرحِ ذیل اعلام می‌کند:

اثر شایسته تقدیر: کتاب«مرور پنجره‌ها» سروده سید وحید سمنانی، انتشارات شهرستان ادب

برگزیدگانِ مشترک: کتاب «دلم برای خزر شور می‌زند» سروده آقای سجاد حیدری قیری، انتشارات مرکز فرهنگی ادبستان (با آرزوی سلامتی برای این شاعر) و کتاب «نورَهان» سروده آقای محمدرضا تقی‌دُخت، انتشارات سوره مهر

بخش جوان

این گزارش اضافه می‌کند، پیش از اعلامِ برگزیدگانِ امسال یادآوری می‌شود که بخشِ جوانِ چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر که برگزاری آن به زمانِ دیگری موکول شده بود به دلیل گسترش بیماری کرونا ممکن نشد. دبیرخانه جشنواره ضمن پوزش از برگزیدگانِ دوره‌های چهاردهم و پانزدهمِ شعرِ فجر در بخشِ جوان، اعلام می‌دارد نشان، جوایز و لوح‌های تقدیرِ برندگانِ این دو دوره که همگی در استان‌های مختلفِ کشور ساکن هستند، با هماهنگی انجام شده برای آنان ارسال خواهد شد.

برگزیدگانِ این بخش به ترتیب حروفِ الفبا

۱ـ نرگس اسمعیلی

۲ـ محمدرضا امینی

۳ـ ملیحه بهادران

۴ـ ابوالفضل جِبِلّه

۵ـ محمدجواد قیاسی

همگیِ این افراد از اعضای برگزیده پایگاه نقد شعر هستند که در طول چهار سال فعالیت از بین حدود چهار هزار عضو انتخاب شده‌اند. دو نفر هم از منتقدانِ پایگاه به عنوانِ پرتلاش‌ترین مدرّسینِ این پایگاه معرفی می‌شوند:

۱ـ محمدجواد آسمان (در سالن حاضر است، دعوت شود)

۲ـ مجتبی صادقی

بخش ویژه چهلمین سال دفاع مقدس

موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به عنوان مجموعه برگزارکننده جایزه جلال و جشنواره بین‌المللی شعر فجر بر خود وظیفه دانست که در چهلمین سالِ آغازِ جنگِ تحمیلی از کسانی که در طولِ چهل سال ادبیات دفاع مقدس قلم زده‌اند تجلیل کنند.

طبق روالی که در جایزه جلال از فعالانِ حوزه رسانه نظرخواهی شده بود در جشنواره بین‌المللی شعر فجر نیز پس از برگزاری جلساتِ داوری، با انتخاب این افراد ۱۴ تن از شاعرانِ موثّر در حوزه شعر دفاع مقدس انتخاب شده‌اند که توسطِ دبیرخانه از آن‌ها تجلیل می‌شود که البته به دلیل شرایط شیوعِ کرونا امکانِ حضورِ همه این افراد فراهم نبوده است.

برگزیدگان بخش ویژه دفاع مقدس (به ترتیب حروف الفبا):

۱ـ حسین اسرافیلی

۲ـ مرتضی امیری اسفندقه

۳ـ عباس باقری

۴ـ عباس براتی‌پور

۵ـ پرویز بیگی حبیب آبادی

۶ـ محمدحسین جعفریان

۷ـ عبدالرضا رضایی‌نیا

۸ـ قادر طهماسبی (فرید)

۹ـ محمدرضا عبدالملکیان

۱۰ـ علیرضا قزوه

۱۱ـ عبدالجبار کاکایی

۱۲ـ علی‌محمد مودب

۱۳ـ یوسفعلی میرشکاک

۱۴ـ سیمین‌دخت وحیدی

گفتنی است این آیین به دلیل ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، به صورت زنده از آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی http://www.aparat.com/khaneketab قابل مشاهده برای عموم بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها