ماموستا بهمنی مطرح کرد؛

شهادت ماموستا بیانی مقابل چشم فرزندش/ لزوم نگهداری آثار شهدای روحانی اهل سنت

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج در سخنانی به نحوه شهادت چندتن از روحانیون اهل سنت توسط ضد انقلاب اشاره کرد.
کد خبر: ۴۴۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸ - 17February 2021

روایت شهادت ماموستا بیانی مقابل چشم فرزندش/ لزوم نگهداری آثار شهدای روحانی اهل سنتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌‎پرس، ماموستا «اقبال بهمنی» رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج در نشست تکریم و تبیین نقش شهدای روحانی اهل سنت در حفظ و نشر ارزش‌های اسلامی و انقلابی که صبح امروز (چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری از بزرگان ما در زمان طاغوت گرفتار ساواک شدند. ماموستا ملاصالح خسروی مدتی توسط ساواک زندانی شد و هر دو گوشش سوراخ‌های بزرگی داشت، همسرش تعریف می‌کرد یکبار دخترم روی پای پدر نشسته و پرسیده بود این سوراخ‌ها برای چیست؟ ماموستا جوابی نداد، ولی من می‌دانستم در زندان به گوش‌هایش وزنه سنگین آویزان کردند تا نام مبارزین انقلابی علیه رژیم پهلوی را لو بدهد.

وی افزود: برخی از این علمای بزرگوار برای برپایی و زمینه‌سازی حکومت اسلامی در رژیم طاغوت مبارزه کردند و مجبور به مهاجرت شدند و مدت‌های طولانی در زندان بودند.

ماموستا بهمنی علمای اهل سنت را منشا خیر و برکت و ترویج اندیشه‌های اسلامی دانست و بیان کرد: در بسیاری از خدمات اجتماعی همچون ساخت مسجد و مدرسه شرکت داشتند و مرجعی برای مردم منطقه محسوب می‌‎شدند. ماموستا عرب منبری توسط ضد انقلاب چندین بار تذکر گرفت که دست از کار خیر بردارد، زمانی که توجهی نکرد او را جلوی چشم زن و بچه‌اش به درختی بستند و ابتدا چشم راست سپس چشم چپش را درآوردند و او را به رگبار بستند به این بهانه که می‌‎خواست به مردم خدمت کند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج تصریح کرد: با شروع دفاع مقدس در برپا کردن سازمان پیشمرگان مسلمان کرد همکاری داشتند. شهید ماموستا بیانی یکی از این افراد بود که برای حفاظت از پادگان و بیمارستان‌ها تلاش کرد و در نیمه شبی به خانه‌اش حمله شد و او را جلوی زن و بچه‌اش به شهادت رساندند. در این حادثه یکی از بچه‌های ماموستا به مدت هفت سال زبانش بسته شد.

وی ادامه داد: ماموستای دیگری را با کتاب‌های داخل خانه‌اش آتش زدند و این مجاهد روحانی اهل سنت کردستان را به خاطر طرفداری از نهضت امام خمینی (ره) به شهادت رساندند. ملاحیدر فهیم در سن ۸۲ سالگی به شهادت رسید. یکی از دوستانش تعریف می‌کرد که ملاحیدر همیشه می‌گفت از بچگی دوست داشت عالم شده، حج برود و در راه خدا شهید شود. آخر عمرش گفته بود دو تا از خواسته هایم اجابت شد، احتمالا به سومی نمی‎رسم. ضد انقلاب این پیرمرد را ۱۰ روز در کوه‌های اورامانات گرداندند تا فقط فتوا دهد که کار گروهک‌های ضد انقلاب درست و نظام اسلامی باطل است. ایشان حرف ملامحمد کریمیان را زد که می‌گفت جمهوری اسلامی و امام (ره) حق هستند و چنین فتوایی نمی‌دهد. ضد انقلاب او را در اولین روز محرم اسیر و در روز عاشورا در حال نماز به شهادت رساندند.

بهمنی با اشاره به وجود ۶۰ شهید روحانی اهل سنت در کردستان توضیحاتی درباره چگونگی شهادت آنان داد و گفت: روحانیون اهل سنت در چند جبهه شهید شدند، تعدادی از آنان در مسجد و محراب ترور شدند. عده‌ای در محل کار و همراه همسر و فرزند به شهادت رسیدند. ماموستا محمدی را داخل خانه ترور کردند، عده‌ای در جبهه به شهادت رسیدند و عده‌ای دیگر توسط بمباران رژیم صدام شهید شدند. شهادت علمای اهل سنت کردستان با جنگ تحمیلی و فتنه ضد انقلاب تمام نشد و تا امروز ادامه داشته است. گروه‌های افراطی وهابی یکی از کار‌های اصلی‌شان ترور شخصیت‌های علمی کردستان است، نمونه آن شهادت ماموستا شیخ الاسلام است که در مقدس‌ترین ماه یعنی ماه رمضان و شب لیله القدر در بهترین مکان یعنی مسجد همانطور که امام علی (ع) شهید شد، او را نیز به شهادت رساندند. امروز نیز علمای اهل سنت در این سنگر جانانه مبارزه می‌کنند و ایستاده‌اند.

رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سنندج در پایان پیشنهاداتی برای هرچه بیشتر شناساندن شهدای روحانی اهل سنت ارائه کرد و بیان داشت: لازم است خیابان‌هایی و مراکز علمی را به نام این شهدا نام گذاری کرده و کتاب مستند این شهدا را با اولویت شهدای شاخص تدوین کنیم. ضرورت نصب تندیس شهدای روحانی و ساخت فیلم مستند و نیز احداث موزه‌ای برای حفظ و نگهداری آثار این شهدا وجود دارد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها