پایگاه خبری- تحلیلی الوقت منتشر کرد؛

دو سناریو پیرامون آینده سیاسی محمد بن سلمان در نشستن بر تخت سلطنت

آینده سیاسی محمد بن سلمان مورد بحث و تحلیل ناظران سیاسی قرار گرفته است؛ در همین زمینه می‌توان دو سناریو را در ارتباط با آینده محمد بن سلمان بعد از اعلام موضع دولت بایدن پیرامون تعامل با او مطرح کرد.
کد خبر: ۴۴۳۸۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۴ - 21February 2021

دو سناریو پیرامون آینده سیاسی محمد بن سلمان در نشستن بر تخت سلطنتگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از اظهارات اخیر سخنگوی کاخ سفید، آینده سیاسی محمد بن‌سلمان مورد بحث و تحلیل ناظران سیاسی قرار گرفته است. در همین زمینه می‌توان دو سناریو را در ارتباط با آینده محمد بن سلمان بعد از اعلام موضع دولت بایدن پیرامون تعامل با او مطرح کرد.

سناریوی اول این است که در چهار سال آینده محمد بن سلمان، نمی‌تواند در دوران حیات پدرش ملک سلمان نشستن بر تخت پادشاهی را برای خود نهایی کند. اساس این سناریو این است که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، تلاش وزارت خارجه آمریکا این بود که بستر و زمینه لازم را برای نشستن محمد بن سلمان بر تخت پادشاهی در دوران حیات پدر را نهایی کند تا دیگر تهدیدی نسبت به سلطنت او وجود نداشته باشد. البته نگاه غالب ناظران سیاسی این است که بن سلمان و مایک پمپئو، با اطمینان از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر، تثبیت پادشاهی ولیعهد را به بعد از 2020 موکول کرده بودند که البته پیروزی بایدن، تمامی این معادله را دگرگون کرده است. بر اساس این سناریو با توجه به مخالفت آمریکا با جایگاه و کنش‌های محمد بن سلمان در دولت بایدن، دیگر زمینه لازم برای نشستن او بر تخت پادشاهی در زمان حیات ملک سلمان وجود ندارد.

بر خلاف این سناریو، دیگر احتمال قابل طرح این است که محمد بن سلمان با همکاری متحدان داخلی و خارجی خود طی ماه‌های آینده تلاش برای انتقال قدرت با مجوز پدر را صادر کند. اساس این سناریو این است که اکنون ولیعهد بیش از هر زمان دیگری نسبت به نشستن بر تخت پادشاهی تردید دارد و دیگر حامی بزرگی به نام دونالد ترامپ در واشنگتن نیست که تحت هر شرایطی از او حمایت به عمل بیاورد. در نتیجه بن سلمان تلاش خواهد کرد که با اعمال فشار بر ملک سلمان، در مقطع زمانی کوتاه مدت او را نسبت به کنار رفتن از قدرت به نفع خود راضی کند. این سناریو حتی با وجود مخالفت آمریکا و کشورهای اروپایی تا حدودی بسیار محتمل بوده و احتمالا از هم اکنون در دستور کار محمد بن سلمان قرار خواهد گرفت. در حقیقت، مواضع جدید دولت آمریکا در ارتباط با محمد بن سلمان را می‌توان در مقام چرخشی بزرگ در حیات سیاسی ولیعهد جوان و کم‌تجریه سعودی‌ها دانست.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار