پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

پایه‌گذاری نیروی رزم دریایی سپاه از عملیات‌های آبی‌ - خاکی دفاع مقدس

حسین متقیان گفت: عملیات‌های آبی‌ - خاکی همچون خیبر و والفجر ۸، مقدمه تربیت تعداد زیادی رزمنده شد تا با گذراندن دوره‌های تخصصی آموزش غواصی، توانایی رزم دریایی را کسب کردند تا نیروی رزم دریایی را در سپاه پاسداران پایه‌گذاری کنند.
کد خبر: ۴۴۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ - 21February 2021

«حسین متقیان» جانباز و پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با تأکید بر نقش تأثیرگذار غواصان در دفاع مقدس اظهار داشت: اروند به‌عنوان یکی از حوزه‌های عملیاتی فعال در عملیات والفجر ۸، در واقع رودخانه‌ای وحشی بود که در سطح ۲۵ کیلومتر و در عمق ۶۰ کیلومتر سرعت داشت و غواصان ما باید شناگرانی در سطح ممتاز می‌بودند که بتوانند هم تعادل خود را در شنا حفظ کنند و هم عملیات نظامی انجام دهند.

وی افزود: امروزه عملیات والفجر ۸ به‌عنوان نمونه یک عملیات تاکتیکی و استراتژیک در دوره‌های آموزش تخصصی نظامی همچون دافوس تدریس می‌شود و همچنان به‌عنوان یک پدیده در تاریخ جنگ‌های مدرن قرن معاصر از آن یاد می‌شود و در این راستا، نقش غواصان و رزمندگان دریایی بی‌بدیل و اثرگذار بوده است.

تربیت هزاران غواص متخصص در عملیات‌های آبی‌خاکی دفاع مقدس

این جانباز و پیشکسوت دفاع مقدس با بیان یکی از خاطرات خود از غواصی در عملیات والفجر ۸ خاطرنشان کرد: یکی از مأموریت‌های غیر رزمی غواصان در برخی مناطق عملیاتی، بیرون کشیدن تجهیزات و پیکرهای مطهر شهدا از بستر رودخانه بود. چند روز مانده به عملیات و در جریان تفحص بستر رودخانه اروند، پیکر رزمنده شهیدی از بستر رودخانه کشف شد که در جریان عملیات شناسایی قبلی، هدف قرار گرفته شدن قایق او و هم‌رزمانش توسط دشمن، منجر به شهادت آن‌ها شده بود.

وی ادامه داد: شب‌هنگام بود که بدن مطهر این شهید را بیرون کشیدم و پیکر را روی آب آوردم. قرص ماه کامل بود و تصویر آن در آب اروند، دقیقاً در موقعیتی قرار داشت که چهره نورانی این شهید قرارگرفته بود. این تصویر را هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم و این خاطره را به‌عنوان «ماه شب چهارده» تعریف می‌کنم.

متقیان بابیان اینکه گردان‌های رزم دریایی دفاع مقدس، مقدمه تشکیل نیروی دریایی سپاه بوده‌اند، تصریح کرد: من به یاد دارم که در زمان عملیات والفجر ۸، با قایق‌های تندرو در بیش از ۱۲۰ کیلومتر از دهانه خلیج‌فارس و پیرامون نهر جاسم به‌طور مرتب در رفت‌وآمد بودیم. عملیات‌های آبی‌خاکی همچون خیبر و والفجر 8، مقدمه تربیت تعداد زیادی رزمنده شد تا با گذراندن دوره‌های تخصصی آموزش غواصی، توانایی رزم دریایی را کسب کنند و نیروی رزم دریایی در سپاه پاسداران را پایه‌گذاری کنند.

تربیت هزاران غواص متخصص در عملیات‌های آبی‌خاکی دفاع مقدس

وی تأکید کرد: بعضی از این غواصان در استخرهای شبیه‌سازی‌شده پشت جبهه و تعداد زیادی از آنان در مناطق عملیاتی همچون اروند و کارون آموزش می‌دیدند و دوره‌های غواصی در سطح و غواصی در عمق را سپری می‌کردند. سردار شهید رجبعلی محمدزاده که بعدها به همراه سردار شهید شوشتری به شهادت رسید، در دوران دفاع مقدس فرمانده یگان دریایی لشکر ۵ نصر بود که به همراه نیروهای تحت امر در این یگان، ضمن فراگیری دوره‌های تخصصی غواصی با تجهیزات (اسکوبا)، در عملیات‌های آبی‌خاکی نقش مؤثری ایفا می‌کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار