چهل سالگی سرو/

سیری بر زندگی‌نامه شهید ورزشکار «محمدرضا خردمند»

«محمدرضا خردمند» پس از قهرمانی در مسابقات فوتبال در سپاه و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی رهسپار جبهه‌های نور شد و پس از مدتی مبارزه با دشمن بعثی درنهایت در دی‌ماه 1365 در عملیات کربلای 5 به جمع همرزمان شهیدش پیوست.
کد خبر: ۴۴۴۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ - 22February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، شهید «محمدرضا خردمند» در 27 اردیبهشت‌ماه 1344 در تبریز چشم به جهان گشود. وی پس از قهرمانی در مسابقات فوتبال در سپاه و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی رهسپار جبهه‌های نور شد و پس از مدتی مبارزه با دشمن بعثی درنهایت در دی‌ماه 1365 در عملیات کربلای 5 به جمع همرزمان شهیدش پیوست.

زندگی‌نامه شهید:

شهید «محمدرضا خردمند» در 27 اردیبهشت‌ماه 1344 در تبریز چشم به جهان گشود. تحضیلات ابتدایی را در دبستان مطهری با موفقیت پشت سر گذاشت. در سال دوم راهنمایی در مدرسه پناهی بود که انقلاب اسلامی ایران به اوج درگیری خود با رژیم مستبد شاه رسیده بود.

او به همراه برادران بزرگ‌تر از خود همراه با سیل عظیم مبارزان به تظاهرات و راهپیمایی‌ها پیوست. وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در انجمن اسلامی مدرسه تلاش پررنگی را آغاز نمود. اکثر شهدا در مسجد غریبلر محله نگهبانی می‌داد.

او از کودکی به بازی و ورزش در رشته فوتبال علاقه‌مند بود و به عنوان گلر فعالیت داشت. در دبستان عضو تیم مدرسه بود و در مقطع راهنمایی جزء تیم منتخب محل تحصیلش بود. امیرعلی خردمند در جناح راست و مختار خردمند در نوک حمله تیم قرار می‌گرفت.

معمولا در هفته 2 جلسه تمرین داشت و در مسابقات داخلی سپاه نیز بعدها توانستند به صورت تیمی در بین نواحی مقام اول را کسب کنند. محمدرضا به همراه دو برادرش بعد از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به لشکر اشورا پیوستند و به صورت مداوم در جبهه‌ها و عملیات‌ها شرکت می‌نمودند.

20 ساله بود که پدر عزیزش را از دست داد و در غیاب برادرانش نان‌آور خانواده شد. او گرچه بن نهایت مشتاق حضور در جبهه بود، لیکن تنهایی مادر مانعی بود در جهت رفتنش.

جاذبه معنوی مجاهدت در راه خدا او را وادار به ثبت‌نام جهت اعزام نمود و در تاریخ 8 آذرماه 1365 راهی منطقه جنوب شد. دوره کوتاه نظامی را در دزفول پشت سر گذاشت و در یکی از گردان‌ها سازماندهی شد.

شرکت در عملیات کربلای 5 اولین و آخرین عملیات او محسوب می‌شد و در آن‌جا بود که در دی‌ماه 1365 با سر و صورت و سینه‌ای مجروح به دیدار محبوب خویش شتافت. پیکر پاک این شهید والامقام به مدت 40 شبانه‌روز در منطقه باقی ماند و پس از آن با پیشروی سپاه اسلام، پیکرش به محل زندگی خود منتقل شده و در گلزار شهدای تبریز به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار