یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

دیپلماسی هسته‌ای ایران در برابر تنش آمریکا

ایران با اهرم دیپلماسی هسته‌ای در برابر تعلل و وقت‌کشی اروپا و آمریکا در به سرانجام رسیدن برجام حرکت می‎کند؛ چون جمهوری اسلامی هیچ تمایلی ندارد که این موضوع به تنش کشیده شود.
کد خبر: ۴۴۴۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰ - 23February 2021

دیپلماسی هسته‌ای ایران در برابر تنش آمریکاگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ زورآزمایی ایران، آمریکا و برخی از کشور‌های غربی این روز‌ها بر سر نحوه برگشت به برجام به نقطه حساسی رسیده است و موفقیت هر کدام از طرفین می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سرنوشت منطقه به خصوص ایران داشته باشد.

نشانه‌های موجود در دوطرف ایران و آمریکا و برخی از کشور‌های اروپایی حکایت از آن دارد که هرکدام هیچ تمایلی ندارند که تحولات ناظر بر برجام بیش از این به سوی تنش کشیده شود و معتقدند که این مسأله باید از مسیر دیپلماسی حل و فصل شود.

اما متاسفانه هیچ طرفی نمی‌خواهد گام اول را بردارد و عقب‌نشینی نخست را انجام دهد. اما از نظر حقوقی و سیاسی، این آمریکاست که باید متعهد به جبران اتفاقات چند سال اخیر باشد؛ چراکه ایران در تمام این مدت پایبندی خود را به صورت کامل به برجام حفظ کرده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس که برای راستی آزمایی به تهران آمد هم تلاش داشت در مسیر دیپلماسی این موضوع حل و فصل شود.

از سخنان مقامات کشورمان از جمله آقای عراقچی، معاون وزیر خارجه که از کاهش توان ۲۰ تا ۳۰ درصدی آژانس برای نظارت بعد از اجرای مصوبه مجلس گفته بود، اینگونه برداشت می‌شود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌خواست دست خالی تهران را ترک کند.

چون تاکتیک کشورمان این روز‌ها برای اجرای مصوبه مجلس پیام ایستادگی و ادامه روند کاهش تعهدات را به طرف مقابل نشان می‎دهد. قطعاً اولویت ایران پرهیز از تنش است؛ زمانی که ترامپ در ماه‌های پایانی کار در دولت آمریکا دست به رفتار‌های تحریک‌آمیز و تنش و درگیری زد؛ جمهوری اسلامی با تدبیر نشان داد که استراتژی‌اش در این برهه زمانی پرهیز از تنش بی حاصل است و با این تجربه، دوری از هرگونه درگیری در شرایط فعلی، در دستور کار سیاست خارجی کشور است.

مقامات کشورمان در سازمان انرژی اتمی قطعاً چند پیام مهم را به مدیرکل آژانس خواهند داد که یکی از این پیام‌ها این است که ایران محکمتر از قبل در مسیر کاهش تعهدات خود تا زمانی که برجام اثرات عملیاتی خود در حوزه تحریم‌ها و اقتصاد را نشان دهد ایستاده است.

همچنین ایران با تدبیر کامل همچنان برای دیپلماسی زمان تعیین می‌کند، اما این زمان دادن همیشگی نیست که اروپا و آمریکا بتوانند وقت‌کشی و تعلل کنند. آمریکا متاسفانه با کندی و عدم هماهنگی کافی در سطح دولت بایدن در مسیر بازگشت به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها حرکت می‌کند و به نوعی می‌خواهد از رسیدن حق قانونی ایران به خواسته اش طفره رود.

آنچه که برای گروسی مشخص و روشن است متعهد بودن ایران به برجام است و اقدامات متقابلی آن هم چیزی خارج از چارچوب توافق نیست.

دو طرف ایران و آمریکا با بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر برای تحولات آینده آماده می‌شوند و در این فضا باید گام‌هایی برای تعیین تکلیف این موضوع برداشته شود؛ گامی که اگر برداشته نشود، در آن صورت جمهوری اسلامی ایران آمادگی برای پیش کشیدن برنامه‌های دیگری در مسیری متفاوت را خواهد داشت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها