فلسفه بعثت، خودسازی و تربیت نفس است

حضرت امام خمینی (ره) فلسفه بعثت انبیاء را خودسازی می‌دانند تا به اتکای آن از طغیان نفس در امان باشیم. غفلت از تربیت نفس همان خطری است که فرعونیان و شاهان را به طغیان در برابر خداوند واداشت.
کد خبر: ۴۴۴۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵ - 24February 2021

فلسفه بعثت، خودسازی و تربیت نفس استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، روز سیزدهم رجب تاپانزدهم این ماه به ایام‌البیض معروف است که همان ایام اعتکاف است. متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال برگزاری مراسم پرشکوه اعتکاف میسر نیست، اما این بدان معنا نیست که عظمت این روزها و شب‌ها فراموش کنیم.

مهم‌ترین فلسفه معتکف شدن، خودسازی است و چه بهتر این که رموز خودسازی از زبان و بیان کسی بشنویم که خود به قله‌های  خودسازی رسیده است. حضرت امام خمینی (ره) رهبری دینی و سیاسی مردمی را داشت که زیر رژیم طاغوت پهلوی مورد ظلم واقع شده بودند. امام خمینی (ره) با خودسازی و تربیت نفس خود بود که توانست علیه رژیم پهلوی قیام کند و در عین حال که مسئولیت خطیر رهبری را برعهده داشت لحظه‌ای دچار عجب و کبر نشود.

متن زیر که آن را در ادامه می‌خوانید، بخشی از سخنان امام راحل است که در کتاب «فرهنگ خودسازی و خدمت رسانی از دیدگاه امام خمینی قدس سره» آورده شده است. امام خمینی (ره) فلسفه بعثت انبیا را خودسازی و در عین حال وظیفه امت را تربیت نفس می‌دانند.

فلسفه بعثت

اول آیه‌ای که به رسول اکرم، به‌حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیه «اقراء باسم ربک» است. این آیه اولین آیه‌ای است که جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به «قرائت» و تعلم دعوت شده است. در همین سوره است که «کلا ان الانسان لیطغی» معلوم می‌شود که طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در راس امور است و برای طاغوت زدایی باید تعلیم و تعلم «کتاب»، «حکمت» و «تزکیه» کرد.

انسان این طوری است، وضع روحی همه انسان‌ها این‌طور است که تا یک غنی می‎شود طغیان می‌کند؛ به مقداری که استغنای مالی، استغنای علمی، استغنای مقام و ... پیدا می‌کند، به همان مقدار طغیان می‌کند.

فرعون  را که خدای تبارک‌وتعالی «طاغی» خطاب می‌کند برای این است که مقام پیدا کرده بود اما انگیزه الهی در او نبود و این مقام او را به طغیان کشیده بود. کسانی که بدون تزکیه نفس مقام دنیایی پیدا می‌کنند، طغیان‌شان زیادتر خواهد شد. این از چیزهایی است که موجب گرفتاری‌ انسان می‌شود.

انگیزه بعثت این است که ما از این طغیان‌ها نجات پیدا کنیم خود را تزکیه کنیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد که خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم، تمام اختلافاتی که بین اقشار مردم وجود دارد از بین خواهد رفت. اختلافاتی که بین قدرتمندان است، ریشه‌ در همان طغیانی است که در نفس انسان وجود دارد.

انسان دیده است که مقامی دارد و چون قانع نمی‌شود این طغیان اسباب تجاوز می‌شود، تجاوز که شد، اختلاف حاصل می‌شود. انگیزه بعثت این است که این نفوس سرکش، طاغی و یاغی را از طغیان و تزکیه کند. غایت بعثت تزکیه است و به دنبال آن تعلیم. اگر نفوسی تزکیه نشده در صحنه توحید، معارف الهی، فلسفه، فقه، سیاست و در هر صحنه‌ دیگری وارد بشوند، از این شیطان باطن رها نخواهند شد، این‌ها بر بشر خطرناک هستند. کسانی که می‌خواهند دیگران را تربیت کنند باید قبلا خودشان تزکیه شده باشند، کسانی هم که می‎خواهند زمامدار بشر باشند و طغیان نکنند باید خودشان را تزکیه کنند.

منبع: فرهنگ خودسازی و خدمت رسانی از دیدگاه امام خمینی قدس سره/ تهیه و تنظیم رسول سعادتمند

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار