«خوشبرگ»؛ ملودرامی شاد یا کمدی با مخاطب کودک!

سریال «خوشبرگ» شاید تنها یک نقد اساسی دارد و آن این که به راستی ژانر اصلی آن مشخص نیست. حقیقتا نمی‌توان گفت «خوشبرگ» یک طنز تمام عیار کودک و نوجوان است از طرفی نمی‌توان گفت یک ملودرام صرف است.
کد خبر: ۴۴۴۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵ - 26February 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «خوشبرگ» به کارگردانی رامین معقولی این شب‌ها از شبکه‌ی امید سیما پخش می‌شود. مینی سریالی طنز گونه‌ای که آنچنان بار کمدی سنگینی ندارد و بیشتر یک ملودرام شاد کودکانه است. همان طور که از نام شبکه پیداست، مخاطب اصلی این مجموعه‌ی تلویزیونی گروه سنی کودک و نوجوان هستند. رضا فیاضی و مجید شهریاری از بازیگران شناخته شده‌تر این مجموعه‌ی تلویزیونی هستند و کارگردان به فراخور مخاطبینش بیشتر از بازیگران کودک و نوجوان استفاده کرده است.

داستان سریال نیز بسیار جذاب است. مردی که چاپخانه‌ی خود را تبدیل به کافه کتابی مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان کرده است. البته حدود یک دهه  این پیشنهاد در سطح جامعه مطرح شد یعنی تاسیس کافه کتاب که البته چون با تداخل صنفی مواجه شد، عملی نشد. اما امروز با ساختن چنین سریال‌هایی می‌توان نشان داد که تاسیس کافه کتاب سر و شکل نوینی به مراکز فرهنگی به ویژه در حوزه ی کتاب و کتابخوانی می دهد.

شاید این دومین سریالی باشد که به طور جد برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ساخته می شود. «کتابفروشی هدهد» ساخته ی مرضیه برومند در سال 85 نیز چنین فضایی را البته مخاطب بزرگسال تداعی می کرد. در آن سریال مینی بوسی سیار تبدیل به کتابفروشی شده بود.

سریال «خوشبرگ» شاید تنها یک نقد اساسی دارد و آن این که به راستی ژانر اصلی آن مشخص نیست. حقیقتا نمی توان گفت «خوشبرگ» یک طنز تمام عیار کودک و نوجوان است از طرفی نمی توان گفت یک ملودرام صرف است. اگر دقیقتر به سریال رامین معقولی نگاه شود می توان ادعا کرد این اثر بیشتر یک ملودرام شاد است.

دیگر اینکه معمولا وقتی در شبکه های سیما سریالی جدید روی آنتن می رود از طریق تلوبیون قابل پیگیری است و پوسترهای این سریال در قسمت اسلایدر سایت مذکور قابل مشاهده است. پوستر این سریال علی‌رغم اینکه فرهنگ غنی کتاب و کتابخوانی را برای گروه سنی کودک و نوجوان ترویج می‌دهد، در تلوبیون نیست و کمترین تبلیغی برای دیده شدن برای این سریال نشده است.

تلویزیون با ساختن چنین سریال‌هایی می‌تواند فرهنگ کتابخوانی را از خطر مغفول ماندن نجات دهد و مبلغ این فرهنگ  ارزشمند برای نسل‌های بعدی باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها