یادداشت/ حسین سهرابی

نبرد لشکر ویژه شهدا در شرق سلیمانیه

عملیات والفجر ۹ به عنوان نخستين عمليات از سلسله نبردهای مربوط به استراتژی تعقيب دشمن، در منطقه چوارتای عراق با محوریت لشکر ویژه شهدا به عنوان یگان تلاش اصلی به فرماندهی سردار شهید محمود کاوه طراحی و اجرا شد.
کد خبر: ۴۴۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ - 25February 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «حسین سهرابی» پیشکسوت دفاع مقدس؛ عملیات والفجر ۹ بعد از گذشت چهار دهه از آغاز دفاع مقدس هنوز مغفول مانده و به آن پرداخته نشده است. این عملیات متهورانه، با خلاقیت بزرگ فرماندهان جوان سپاه پاسداران و با هدف تجزیه توان دشمن در دو جبهه با فاصله ۱۰۰۰ کیلومتر و کاهش فشار دشمن در منطقه فاو طراحی و اجرا شد؛ ضمن این که منطقه و شهر سلیمانیه به عنوان دومین هدف رزمندگان اسلام بعد از بصره به شمار می‌رفت.

عمليات والفجر ۸ در منطقه فاو در نتيجه رعايت كامل اصل غافلگيری و اجرای مؤثر عمليات فريب با موفقيت اجرا شد و منجر به تصرف شبه جزيره فاو گردید. ارتش عراق، استعداد قابل توجهی از يگان‌های آزاد و احتياط‌‌های استراتژيك خود را به منظور بازپس‌گيری مناطق از دست داده در این عمليات به منطقه سپاه هفتم در جزيره فاو اعزام كرد.

به منظور تقليل فشار دشمن در جبهه فاو، سپاه پاسداران در پنجم اسفند‌ ۱۳۶۴ با طراحی و اجرای عملياتی با نام والفجر ۹ در منطقه كوهستانی و پوشیده از برف و صعب‌العبور شمال‌غرب، جبهه جديدي را گشود؛ لذا نخستين عمليات از سلسله نبردهای مربوط به استراتژی تعقيب دشمن، در جبهه شمالی در منطقه چوارتای عراق با محوریت لشکر ویژه شهدا به عنوان یگان تلاش اصلی به فرماندهی جوانی ۲۴ ساله محمود کاوه طراحی و اجرا شد.

دوشنبه پنجم اسفند ۱۳۶۴ عملیات والفجر ۹ پس از یک ماه تلاش و آمادگی با تغییر و تحول‌های مختلفی که داشت، نهایتاً با این طرح آغاز شد: از محور راست، تیپ قدس با استعداد دو گردان، یال‌های جلوی هزارقله (حلوان) را تصرف و تأمین کند. در وسط، لشکر ویژۀ شهدا با استعداد هفت گردان مانوری و سه گردان احتیاط در ارتفاعات ماماخلان و موبرا که جبهۀ اصلی و مستحکم دشمن محسوب می‌شد، عملیات کند. در محور راست، تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل (ع) با استعداد سه گردان در ارتفاع ناصر کوچک و بزرگ و تیپ نبی‌اکرم (ص) با استعداد دو گردان در محور شاخ‌کوهان وارد عمل شود. تیپ شهید بروجردی نیز با استعداد چهار گردان، احتیاط کلی قرارگاه را به عهده داشت.

از ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه پنجم اسفند ۱۳۶۴ شروع عملیات تا بعد از ظهر ششم اسفند، لشکر ویژه شهدا باتلفیق تاکتیک‌های جنگ‌های چریکی و پارتیزانی با جنگ کلاسیک تمامی اهداف موبرا و ماماخلان را تصرف و مرکز قرارگاه تیپ ۵۰۴ دشمن را فتح کرده و گردان‌های پیاده را تا زیر یال ارتفاع سوق‌الجیشی سارسیر مستقر نمود و آماده شد تا در همان شب ارتفاع سارسیر و شهر چوارتای عراق را تصرف نماید. البته یگان‌های همجوار هم اهداف خود را با اقتدار تصرف نمودند. از عصر روز هفتم اسفند فرماندهان قرارگاه رده بالاتر تصمیم به تغییر سمت تک از سارسیر به کاتو نمودند، تصمیم ناگهانی که سرنوشت عملیات را تغییرداد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها