تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

احتمال باج‌گیری «جو بایدن» از آل سعود/ «ترامپ» خزانه سعودی‌ها را خالی کرد

عماد آبشناس گفت: عربستان هر چقدر در توان داشت به ترامپ باج داد؛ در واقع ترامپ کاری کرد که خزانه عربستان خالی شود و الان تبدیل به کشوری شده که به‌دنبال جمع کردن پول از بانک‌های بین‌المللی است.
کد خبر: ۴۴۴۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۲ - 27February 2021

ایا جو بایدن باج عربستان سعودی را قبول می‌کند؟عماد آبشناس تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، در خصوص گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن با پادشاه عربستان اظهار داشت: این تماس بعد از یک ماه از به قدرت رسیدن بایدن، انجام می‌شود و این پیام مهمی برای عربستان بود؛ کما اینکه بایدن با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز هفته قبل تماس گرفت و در واقع این تماس‌ها دارای پیام‌هایی  هستند، مبنی بر این که دوره قبل که عربستان سعودی و اسرائیل هر کاری دوست داشتند، انجام می‌دادند و ترامپ نیز با گرفتن باج از آن‌ها حاضر بود، به خواسته‌های آن‌ها رضایت دهد، آن دوره تمام شده و طبیعتاً دوره جدیدی است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دوست داشت با بایدن تماسی داشته باشد، اما شاهد بودیم این تماس برقرار نشد و تماس فقط با ملک سلمان صورت گرفت. این پیامی برای بن سلمان است که آمریکایی‌ها اعتباری که در دوره‌ ترامپ برای وی قائل بودند، الان قائل نیستند.

آبشناس با بیان اینکه دولت جدید آمریکا اعلام کرده می‌خواهد عملکرد عربستان را مورد انتقاد و بحث قرار دهد، گفت: لابی سعودی‌ها در آمریکا گله‌مند بودند، چرا بایدن حاضر نشده در این یک ماه و اندی که به قدرت رسیده با ملک سلمان صحبت کند. این تماس را برقرار کردند تا لابی‌ها را راضی کنند والا بعید می‌دانم دولت بایدن آن چیزی که عربستان می‌خواهد انجام دهد شاید یکسری خط مشی‌های جدیدی را به عربستان در این تماس اعلام کرده‌اند. 

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا امکان دارد عربستان به بایدن باج بدهد؟ گفت: عربستان هر چقدر در توان داشت به ترامپ باج داد. در واقع ترامپ کاری کرد که خزانه عربستان خالی شود و بعد کاخ سفید را ترک کرد و عربستان زمانی که ترامپ سر کار آمد چندین میلیارد دلار مازاد ارزی داشت و الان تبدیل به کشوری شده که به دنبال جمع کردن پول از بانک‌های بین‌المللی است.

آبشناس در ادامه پاسخ داد: طبیعتاً بایدن و دولت وی می‌دانند وضعیت عربستان به چه صورت است و چیزی ندارد که به آن‌ها بدهد و الان هدف بایدن و تیم او این است که عربستان را نجات دهند؛ چون جنگ علیه یمن می‌تواند موجب فروپاشی عربستان شود و همچنین می‌تواند موجب این شود که عربستان سعودی نتواند آن وحدت و اقتدار خود را به‌عنوان کشور همسو با آمریکا نگه دارد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره راهبردی که بین آمریکا و عربستان سعودی وجود دارد، افزود: در زمان ترامپ عربستان هر کاری می‌خواست با حمایت ترامپ انجام می‌داد و امروزه سیاستمداران آمریکایی احساس می‌کنند عربستان از فضایی که برای آن ایجاد کردند خارج شده و قدری احساس می‌کند بزرگ‌تر شده است یا می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد، به همین دلیل سیاستمداران کهنه کار آمریکا تصمیم گرفتند دوباره نقش عربستان را مسدود کنند که طبق دستورالعمل‌هایی که آمریکا می‌دهد، اقدامی انجام دهند.

آبشناس در پایان با اشاره به تماس تلفتی ملک سلمان و بایدن درباره ایران گفت: حتماً ایران یکی از بحث‌های بین ملک سلمان و بایدن است. عربستان که جزو مخالفین برجام و توافق هسته‌ای بود و هست طبیعتاً سیاست بایدن مبنی بر بازگشت به برجام را به عربستان ابلاغ کرده است. ممکن است بخواهد دلگرمی به آن‌ها بدهد که آمریکا هنوز هوای آن‌ها را دارد، اما سیاست آمریکا امروزه به همان ساختار سنتی سیاست آمریکا برگشته که برخی کشور‌ها همچون عربستان که اسم خود را متحد آمریکا گذاشتند، عددی در معادلات به حساب نمی‌آورد و حالت ارباب و رعیتی با این کشور‌ها برخورد می‌کند. این‌ها از جمله کشور‌هایی است که اگر می‌خواهند با آمریکا کار کنند حق ندارند خلاف تصمیم آمریکا باشند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار