تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نیروهای آمریکایی از عراق بیرون نمی‌روند/ حمله هوایی آمریکا به سوریه مصرف داخلی داشت

پیرمحمد ملازهی با اشاره به اینکه حمله هوایی آمریکا در مرز سویه و عراق بیشتر مصرف داخلی داشت، گفت: این حمله نشان داد که آمریکایی‌ها به این زودی قصد خروج از سوریه و عراق را ندارند.
کد خبر: ۴۴۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۸ - 28February 2021

نیروهای آمریکایی از عراق بیرون نمی‌روند/ حمله هوایی آمریکا به سوریه مصرف داخلی داشت«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره حمله هوایی آمریکا به مرز سوریه و عراق اظهار داشت: اگر واقع‌بینانه قضاوت کنیم واقعیت این است که بایدن نسبت به آن گروه ‌هایی که به نزدیک سفارت آمریکا یا به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کردند، تحت فشار روانی قرار داشت و باید تصمیمی می‌گرفت و عملیاتی را علیه آن گروه‌ها انجام می‌داد.

وی تصریح کرد: پنج‌شب گذشته برای اولین بار به‌دستور بایدن این حمله صورت گرفت. این اولین حمله نظامی بایدن است و بدین معناست که سیاست آمریکا در ارتباط با این گروه‌ها با دوران ترامپ تفاوتی ندارد، علاوه بر این بایدن هم گزینه نظامی را روی میز دارد و هم صحبت از مذاکره و راه حل سیاسی نسبت به مشکلات منطقه‌ای می‌کند و به‌نظر می‌رسد به نوعی می‌خواهند نشان دهند رئیس جمهور آمریکا آدم قاطعی است.

ملازهی بیان کرد: گروه‌هایی که هر از گاهی سفارت آمریکا را در عراق مورد هدف قرار می‌دهند در محاسبات خود تصور می‌کردند که بایدن شهامت و جرات ندارد تا پاسخ عملیات این گروه‌ها بدهد، لذا بایدن می‌بایست این ذهنیت را تصحیح می‌کرد که دست به عملیات شد؛ پیام اصلی این حمله همین قدرت پاسخوگویی بود. اگر در عراق این گروه‌ها به حملات خود ادامه دهند، قطعاً بایدن سیاست جدید که حمله متقابل است را انجام می‌دهد. سوریه الان همچنان محل رقابت روسیه، آمریکا و ترکیه است که حضور نظامی ترک‌ها در منطقه‌ای از سوریه دیده می‌شود و رقابت بین آن‌ها وجود دارد. پیام دیگر این حمله این است که آمریکایی‌ها از سوریه و عراق بیرون نمی‌روند و حرف‌هایی که بیان می‌شود بایدن تصمیم می‌گیرد نیروهای آمریکایی را خارج کند و به نظر می‌رسد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

ملازهی در پاسخ به این سوال، مرز بین سوریه و عراق در این حمله مورد هدف قرار گرفته است. این احتمال است که بایدن بخواهد فصل جدیدی در منطقه رقم بزند، گفت: خیر، من فکر نمی‌کنم بایدن با حاکمیت‌های عراق و سوریه کاری داشته باشد. این مسئله به عملیاتی برمی‌گردد که نیروهای عراقی انجام می‌دهند. هدف آن قانونی است که در عراق تصویب شد تا نیروهای آمریکایی از عراق بیرون روند و فضای نظامی این نیروها به آمریکا وارد می‌کنند تا نیروهای خود را از عراق خارج کند؛ ولی با این عملیاتی که انجام شد و واکنشی که آمریکایی‌ها انجام دادند به نظرم کار گره بیشتری خورد و به این سادگی نیست که بتوان گفت آمریکایی‌ها عراق را تخلیه می‌کنند. هم عراق و سوریه در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارند. رقابت قدرت‌ها تشدید شده و آمریکایی‌ها تا مدت‌ها حضور خود را ادامه می‌دهند و این تصور که با یک عملیات علیه سفارت آمریکا و در مکان استقرار آمریکایی‌ها می‌توان آمریکا را وادار کرد خارج شود، این ذهنی است و با فاکتورهایی که در صحنه است همخوانی ندارد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار