رئیس بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح مطرح کرد؛

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس/ نخبگان ظرفیت‌های بالایی برای پژوهش دفاع مقدس هستند

سردار «حجت‌الله واعظی‌نژاد» با بیان این‌که حوزه پژوهش دفاع مقدس، یکی از حوزه‌هایی است که از نظر کمی و کیفی بهترین بهره را از ظرفیت نخبگان می‌برد، گفت: در این راستا، ظرفیت‌های بسیار خوبی در اختیار حوزه پژوهش دفاع مقدس اختصاص داده شده است و آمادگی داریم تا در این زمینه همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.
کد خبر: ۴۴۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱ - 28February 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست سازمان تحقیقات، آموزش و پژوهش‌های دفاع مقدس، امروز (یکشنبه) با حضور سردار «حجت‌الله واعظی‌نژاد» رئیس بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح، «رسول افسری» مدیر کل توسعه و بهرهوری علمی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح، سردار «محمدقاسم ناظر» معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سرهنگ «مهدی امیریان» رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و پژوهش‌های دفاع مقدس و تعدادی دیگر از مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و پژوهش‌های دفاع مقدس در ابتدای این نشست، ضمن ارائه گزارشی، بر اهمیت استفاده از ظرفیت نخبگان وظیفه و فواید این موضوع اعم از صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین نگاه ترویجی معارف دفاع مقدس به جوانان نخبه و وظیفه، تأکید کرد.

وی همچنین گزارشی اجمالی از فعالیت‌ها و پروژه‌های سازمان‌های تابعه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که از ظرفیت نخبگان وظیفه و کسر خدمت بهره‌مند شده بودند را ارائه و به مراحل جذب نخبگان وظیفه و روند اجرایی و ترکیب کمیسیون کسر خدمت در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که به ریاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس برکزار می‌شود، اشاره کرد.

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس/ نخبگان ظرفیت‌های بالایی برای پژوهش دفاع مقدس هستند

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس

سردار «واعظی‌نژاد» در این نشست، طی سخنانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) مبنی‌بر ضرورت تحقیق و پژوهش در حوزه دفاع مقدس، به تبیین این ضرورت‌ها پرداخت و اظهار داشت: پدیده‌های تاریخی هرچه مهم‌تر و قدرت جریان‌سازی بالاتری داشته باشد، بیشتر در خطر تحریف قرار دارد؛ بنابراین لازم است تا بیشتر در این حوزه کار‌های پژوهشی انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت ماندگار کردن فرهنگ دفاع مقدس، افزود: فرهنگ دفاع مقدس از طریق تبیین و مطالعات درست، به‌همراه روایت عالمانه و مستند ماندگار می‌شود.

سردار «واعظی‌نژاد» ضمن تأکید بر ضرورت غنی کردن ادبیات دفاع مقدس، تصریح کرد: از بین کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است، نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد آن‌ها سندی و پژوهشی هستند؛ بنابراین ضرورت دارد تا ادبیات دفاع مقدس بیش از پیش غنی‌تر شود.

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس/ نخبگان ظرفیت‌های بالایی برای پژوهش دفاع مقدس هستند

وی به تدابیر رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص پژوهش‌های دفاع مقدس اشاره و بیان داشت: باید بتوانیم یک بانک جامعی را از پژوهش‌های حوزه دفاع مقدس داشته باشیم تا هم از موازی‌کاری جلوگیری شود و هم پژوهش‌های قبلی را تکمیل می‌کند. همچنین باید یک نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس داشته باشیم تا یک درختواره پژوهشی دفاع مقدس بتواند در سه حوزه راهبردی عملیاتی، تاکتیکی و اجرایی یاری‌گر ما در این زمینه باشد.

رئیس بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در نیرو‌های مسلح، گفت: سالیانه نزدیک به دو هزار ۵۰۰ نفر نخبه‌وظیفه که از سوی بنیاد ملی نخبگان احراز نخبگی شده و در اختیار ستاد کل نیرو‌های مسلح قرار می‌گیرند، ما این افراد را در زمینه تحقیق و پژوهش در نیرو‌های مسلح و سازمان‌های کشوری استفاده می‌کنیم که از این تعداد افراد، ۷۰ درصد در نیرو‌های مسلح استفاده شده و ۳۰ درصد هم در سازمان‌های کشوری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سردار «واعظی‌نژاد» ادامه داد: همچنین سالیانه حدود چهار هزار و ۵۰۰ سرباز تحصیل‌کرده با عنوان سرباز پژوهشگر یا محقق وظیفه را در عرصه‌های تحقیق و پژوهش در نیرو‌های مسلح به‌کارگیری می‌کنیم.

وی با بیان این‌که حوزه پژوهش دفاع مقدس، یکی از حوزه‌هایی است که از نظر کمی و کیفی بهترین بهره را از ظرفیت نخبگان می‌برد، تصریح کرد: در این راستا، ظرفیت‌های بسیار خوبی در اختیار حوزه پژوهش دفاع مقدس اختصاص داده شده است و آمادگی داریم تا در این زمینه همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

رئیس بنیاد نخبگان ستاد کل نیرو‌های مسلحبا اشاره به اهداف بکارگیری نخبگان در حوزه پژوهش‌های دفاع مقدس، خاطرنشان کرد: هدف نزدیک ما در این زمینه انجام یک پروژه تحقیقاتی برای جایگزین خدمت وظیفه عمومی و کسر از خدمت و همچنین هدف دور ما نیز، کار تربیتی عمیق و بزرگ، کادرسازی برای نظام و تربیت نیروی انسانی علمی در طراز انقلاب اسلامی است که این فرصت در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بسیار فراهم است.

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس/ نخبگان ظرفیت‌های بالایی برای پژوهش دفاع مقدس هستند

جانمایی تولیدات فرهنگی دفاع مقدس در کتاب‌های آموزش و پرورش

امیر «حمیدرضا گرامی» عضو کمیسیون ارزیابی نخبگان وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست، با بیان این‌که امروز با همکاری نخبگان به ترجمه آثار دفاع مقدس به زبان‌های خارجی دست پیدا کرده‌ایم، گفت: یکی از نکات مهم‌تر، تأثیری است که ترجمه این آثار بر روی نخبگان گذاشته است.

وی با اشاره به این‌که ۱۴ میلیون ظرفیت دانش‌آموزان و یک میلیون ظرفیت معلم‌های کشور است، گفت: درحال جانمایی مسائل دفاع مقدس در کتاب‌های آموزش و پرورش هستیم؛ امروز حدود ۹۰۰ کتاب در آموزش و پروش چاپ می‌شوند که می‌توانیم از تولیدات فرهنگی با رایزنی در سازمان برنامه‌ریزی و پژوهش وزارت آموزش و پرورش استفاده کنیم.

«گرامی» خاطرنشان کرد: امروز بالغ بر یک هزار و ۵۰۵ استاد دانشگاه داریم که در دانشگاه‌های درس علوم و معارف دفاع مقدس را تدریس می‌کنند.

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس/ نخبگان ظرفیت‌های بالایی برای پژوهش دفاع مقدس هستند

استقبال نخبگان از ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس

همچنین، سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس نیز در این نشست، با بیان این‌که در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به‌همت نخبگان ۹ پروژه را به سرانجام رسانده و چهار پروژه نیز در حال انجام است، اظهار داشت: در موضوع کتاب‌شناسی دفاع مقدس، تعداد زیادی کتاب وجود دارند؛ اما مورد بررسی قرار نگرفته‌اند که به‌کمک نخبگان، این اقدام دارد صورت می‌گیرد.

وی افزود: در موضوع «نهضت ترجمه» که از مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است، استقبال خوبی از ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس توسط نخبگان صورت گرفته است.

«بایرامی» یکی دیگر از دستاورد‌های بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در پژوهش‌های دفاع مقدس را موضوع تربیتی دانست و گفت: جوان نخبه وقتی یک پروژه دفاعی مقدسی می‌گیرد، خود به خود با فرهنگ دفاع مقدس متصل می‌شود.

ضرورت تهیه نقشه جامع پژوهشی در حوزه دفاع مقدس/ نخبگان ظرفیت‌های بالایی برای پژوهش دفاع مقدس هستند

بهره‌گیری از نخبگان وظیفه موجب سرعت بخشیدن به اقدامات می‌شود

سردار «نادر ادیبی» دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور کشور، با بیان این‌که در کمتر از سه سال گذشته، ۳۶ پروژه به همت نخبگان و محققان وظیفه در ستاد مرکزی راهیان نور کشور انجام شده است، اظهار داشت: ما برای به‌تصویر کشیدن آن‌چه که در دوران دفاع مقدس رخ داده است و گستردگی حضور زائران در یادمان‌ها و همچنین مشکلاتی که ما برای به‌دست آوردن گنج عظیم دفاع مقدس فاصله داریم؛ بنابراین بهره‌گیری از نخبگان وظیفه موجب سرعت بخشیدن به این اقدامات می‌شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها