رمان «طوقی» اثر برگزیده جایزه شهید غنی‌پور شد

«طوقی» نوشته نوشته محمدرضا آریان‌فر به عنوان اثر برگزیده بخش نوجوان بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور انتخاب شد.
کد خبر: ۴۴۵۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴ - 02March 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین پایانی بیستمین دوره جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور به صورت مجازی برگزار و برترین‌ها معرفی شدند که رمان «طوقی» در بخش نوجوان بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

در دوره بیستم جشنواره شهید غنی‌پور، داوران بخش رمان نوجوان متشکل از آقایان حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی، نبی‌الله بابایی، رضا پریزاد و بیژن قفقازی‌زاده دو اثر را شایسته تقدیر دانستند.

داوران این بخش پس از بررسی اولیه حدود ۲ هزار اثر و کنار گذاشتن آثار بازنویسی، ترجمه و سایر آثار غیرمرتبط با بخش رمان (تألیفی) نوجوان، در نهایت تعداد ۵۲ عنوان رمان را برای مرحله دوم برگزیدند که از این تعداد در مرحله بعد، ۱۲ عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت و از بین آن‌ها، ۵ اثر («پاییز مزه خرمالو می‌دهد» از زهرا حیدری، انتشارات سوره مهر؛ «طعم سیب زرد» نوشته ناصر یوسفی، انتشارات پیدایش؛ «دارم می‌رسم جان‌جان» نوشته مهدی کردفیروزجایی، انتشارات شهرستان ادب؛ «طوقی» نوشته محمدرضا آریان‌فر، انتشارات سوره مهر و «کله آهنی» از ویدا اروجی انتشارات سوره مهر) به‌عنوان نامزد‌های نهایی دریافت جایزه معرفی شدند.

نهایتاً، کتاب «طوقی» نوشته محمدرضا آریان‌فر از انتشارات سوره مهر، به‌دلیل واکاوی و توصیف هنرمندانه برهه‌ای از دوران دفاع مقدس در خطه جنوب، ارائه تصویر باورپذیر و تأثیرگذار از زندگی شخصیت‌های بومی منطقه و شخصیت‌پردازی همذات‌پندارانه و به‌یادماندنی، تعلیق و غافلگیری و گره‌گشایی مناسب و تأمل‌بر‌انگیز در بخش رمان نوجوان دوره بیستم تقدیر شد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

«ماشین‌‏های ارتشی که به طرف آبادان می‏رفتند، گرد و خاکشان را توی هوا می‏ریختند. آسفالت سیاه، رنگش زیر لایة زرد خاک معلوم نبود. توی بعضی کوچه‌‏ها نه آدم که پرنده هم پر نمی‏زد. چند خانواده‏ای که مانده بودند، از ترس بمباران کمتر بیرون می‌‏آمدند و بعضی‏‌ها جایشان فقط لبِ شط بود. از بلندگوی مسجد پشت سر هم سرود‌های جنگی پخش می‌‏شد. جیب‏ها و لندکروز‌های خاکی، گُروگُر سرباز و داوطلب سوار می‏‌کردند و می‌‏رفتند طرف آبادان و خرمشهر و سوسنگرد...»

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار