فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء:

قوانین بین‌المللی درخصوص مسائل زیست‌محیطی کارایی چندانی ندارد

سردار محمد گفت: برای اینکه قوانین، آیین‌نامه‌ها و مقررات کارآمد باشند، باید مسائل زیست‌محیطی را به صورت نیاز‌های هر منطقه لحاظ کنیم؛ لذا استفاده از قوانین بین‌المللی کارایی زیادی ندارد.
کد خبر: ۴۴۵۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷ - 03March 2021

متوقف کردن پروژه انتقال آب به آب به دلیل رعایت نشدن مباحث زیست محیطیبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) صبح امروز (چهارشنبه) در همایش بررسی چالش‌ها و رویکرد‌های محیط زیستی که به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: وقتی با نگاه اعتقادی به محیط زیست نگاه می‌کنیم، مباحث زیست‌محیطی جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند و این در حالی است که بررسی‌ها طی مدت ۱۰ سال گذشته، نشان می‌دهد که در بین ۱۸۰ کشور از رتبه ۵۳ به ۱۰۵ تنزل پیدا کردیم؛ لذا این موضوعی است که باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.

وی افزود: نگاه به محیط زیست باید حاکمیتی باشد؛ زیرا چنانچه همه قوا در حکمرانی صحیح عمل کنند، می‌توانیم در نیل به اهداف زیست‌محیطی موفق‌تر عمل کنیم؛ اما امروز در حوزه قانون‌گذاری، اجرایی و کیفری در حوزه زیست‌محیطی نقیصه‌های بسیاری داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: البته مسایل زیست‌محیطی نباید با موضوعات سیاسی همراه باشد؛ موضوعی که متأسفانه در کشور با آن مواجه هستیم. از سوی دیگر برای اینکه قوانین، آیین‌نامه‌ها و مقررات کارآمد باشند، باید مسایل زیست‌محیطی را به صورت نیاز‌های هر منطقه لحاظ کنیم؛ لذا استفاده از قوانین بین‌المللی کارایی چندانی ندارد.

سردار محمد با بیان اینکه در بخش اجرایی نیز هر یک از دستگاه‌های مسئول به‌صورت جزیره‌ای در رعایت مباحث زیست‌محیطی عمل می‌کنند، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در رعایت مباحث زیست‌محیطی موثر باشد، استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌هاست.

وی عنوان کرد: استفاده از منابع درآمدی و هزینه‌ای دستگاه‌های مختلف، راهکاری است که می‌تواند در نگاه بهتر به مباحث زیست‌محیطی مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین توجه به پیوست‌های زیست‌محیطی می‌تواند در قانونمند‌تر شدن و خارج شدن از حالت دستوری و‌ غیر کارشناسی نتیجه‌بخش باشد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) بیان کرد: خیلی از پروژه‌ها در ابتدا پیوست زیست‌محیطی ندارند، به همین دلیل وقتی وارد کار اجرایی می‌شویم با مشکلات متعددی در این حوزه مواجه می‌شویم؛ خشکسالی، ریزگردها، کاهش منابع آبی کشور، آلودگی منابع آبی و خاک و حتی کاهش تنوع گونه‌های گیاهی، ناشی از نبودِ حکمرانی زیست‌‌محیطی است.

سردار محمد خاطرنشان کرد: قرارگاه خاتم در پیوست‌های زیست‌محیطی که به‌صورت سه عاملی تنظیم می‌شود، نقشی ندارد؛ اما در قرار‌دهای دو‌عاملی فعالیت بیشتری می‌تواند در رعایت قوانین زیست‌محیطی انجام دهد؛ در صورتی که در قرارداد‌های مالکیتی مانند قرارداد احداث بزرگراه غدیر از ابتدا همه مسایل زیست‌محیطی را بررسی می‌کنیم؛ بنابراین وقتی مباحث زیست‌محیطی در قراردادی رعایت نشده باشد، اجرای آن را مانند پروژه انتقال آب به آب متوقف می‌کنیم؛ هرچند که در توقف این‌گونه پروژه‌ها قرارگاه نیز متضرر می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار