ارشد نظامی آجا در شمال‌شرق:

فرهنگ شهادت‌طلبی، مؤثرترین سلاح ملت ایران در برابر دشمن است

امیر سرتیپ رضا آذریان گفت: اگر معارف شهدا را به نسل بعد منتقل نکنیم، روزی فرامی‎رسد که آیندگان یاد شهدایی همچون شهید بیک محمدی را فراموش کنند و قطعاً آن روز، در برابر دشمن بی‌دفاع خواهیم بود چراکه فرهنگ شهادت‌طلبی، سهمگین‌ترین سلاح ما در برابر جهانخواران عالم است.
کد خبر: ۴۴۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ - 04March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، امیر سرتیپ «رضا آذریان» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا و ارشد نظامی آجا در شمال‌شرق در مراسم مداع با پیکر شهید تازه تفحص شده خلبان «بیرجند بیگ‌محمدی» که در محل پایگاه شکاری شهید حبیبی مشهد برگزار شده بود، اظهار داشت: بدنه ارتش علیرغم فشارهای رژیم مستبد طاغوت، هیچ‌گاه امام خمینی (ره) را در پیروی اهداف انقلاب تنها نگذاشت و با ایفای نقشی تأثیرگذار در به ثمر رسیدن این نهضت، کمر رژیم را درهم شکست.

وی افزود: دلاوران ارتش پس از پیروزی انقلاب هم ‌دست از حمایت این آرمان برنداشتند و پیش از آن‌که تهدیدی در گسترده جنگ تحمیلی مطرح باشد، در جنگ اول و دوم گنبد و آشوب‌های کردستان وارد عمل شد و اساساً فتوحات بزرگ رزمندگان اسلام و سرکوب تجزیه‌طلبان با حضور مؤثر و کوبنده ارتش و به‌طور خاص، به لطف موضع‌گیری‌های نیروی هوایی ارتش بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌شرق نزاجا در تشریح برخی مجاهدت‌های شهدای ارتش در تاریخ انقلاب خاطرنشان کرد: من از نزدیک شاهد بودم که شهید خلبان محمد نوژه با چه انگیزه‌ای پا به جبهه کردستان گذاشت و چطور در راه عقیده خود به شهادت رسید و معترف به این حقیقت تلخ، باید متأسف بود که امروزه نام نوژه با کودتای برنامه‌ریزی‌شده و دقیق بدخواهان مترادف شده است درحالی‌که این پایگاه بنام یکی از باایمان‎ترین افسران شهید ارتشی نام‌گذاری شده و نباید هویت مطهر این شهید را با این مصادیق لکه‌دار کرد.

وی ادامه داد: وقتی فریب‌خوردگانی اراده کردند که هواپیماهای اف-14 را به بهانه‌های گوناگون از آشیانه‌ها بیرون برده و منهدم کنند، این شهید خلبان عباس بابایی بود که با شجاعت و بصیرتی انقلابی جلوی آشیانه و در برابر این اف-14‎ها روی زمین خوابید و اظهار کرد که این پرنده‌ها باید به‌زودی به مصاف دشمنان این انقلاب بروند و اگر می‌خواهید آن‌ها را معدوم کنید، باید ابتدا مرا بکشید.

امیر آذریان گفت: وقتی به شهدای شاخص نهاجا نظیر شهیدان بابایی، دوران، یاسینی، اردستانی، فکوری و بیگ‌محمدی اشاره می‌شود، باید به این مهم توجه داشت که این مردان حق تنها سرآمدان شناخته ‌شده‌ای در صف متراکم شهدای نیروی هوایی ارتش بودند و نمونه‌هایی مشابهی هم از اخلاص و ایمان آن‌ها به‌صورت متعدد در نیروی هوایی و رسته‌های دیگر عملیاتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: علیرغم آن‌که جنگ تحمیلی یک تقابل ناجوانمردانه بود اما رشادت رزمندگان اسلام، ماشین جنگی صدام را متوقف کرد. صدام در روز اول تصور می‌کرد که با بمباران فرودگاه‌ها و آشیانه‌ها دیگر توان عملیاتی محسوسی برای نیروی هوایی ارتش باقی نخواهد ماند اما یک عملیات بزرگ با مشارکت بیش از 140 فروند هواپیمای نظامی آن‌هم تنها دو روز پس از آغاز تهاجم نظامی حزب بعث طراحی شد و اراده انقلابی تیزپروازانی همچون شهید بیگ‌محمدی، رؤیای صدام را آشفته کرد.

ارشد نظامی آجا با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش یک یگان عملیاتی الهی است، ابراز داشت: ایمان و خداباوری همواره و در هر عملیات دلاورمردان ارتش متجلی بوده است و نمونه بارز آن مربوط به زمانی است که همه ابرقدرت‌ها پای‌کار صدام آمدند تا حداقل یک‌بار دیگر عهدنامه‌های ننگین دو قرن گذشته را تکرار کنند و بخش دیگری از این خاک پاک جدا شود اما این ملت به لطف مجاهدت غیورمردانی نظیر شهید بیگ‌محمدی، حتی یک وجب از این خاک را هم به متجاوز تسلیم نکردند.

وی افزود: فرهنگ ایثارگری میراث شهدای دفاع مقدس است و اگر این معارف را به نسل بعد منتقل نکنیم، شاید روزی فرا برسد که آیندگان یاد شهدایی همچون شهید بیگ‌محمدی را فراموش کنند و قطعاً آن روز، در برابر دشمن بی‌دفاع خواهیم بود چراکه فرهنگ شهادت‌طلبی، سهمگین‌ترین سلاح ما در برابر جهانخواران عالم است.

امیر آذریان در انتهای سخنان خود تأکید کرد: دلاورمردان ارتش در هر حضور خود در مأموریت‌ها با قلوبی مالامال از حب به وطن و دین خدا، از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی ایران اسلامی حراست و پاسداری می‌کنند و البته در دفاع از کیان جمهوری اسلامی محدود و منحصر در مرزهای پهنه جغرافیایی سرزمین خود نیستیم و اگر دشمن منافع ملت را در هرکجای عالم به خطر بیندازد، باید خود را برای واکنش سخت و درهم کوبنده نیروهای مسلح آماده کند ولو آن‌که این منافع صدها کیلومتر دورتر از مرز ما باشد.

شهدا میهمان ضیافت الهی شدند

در ابتدای این مراسم، امیر سرتیپ دوم خلبان «حمید مصطفوی» فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی مشهد در سخنانی به نقش بی‌بدیل شهدای دفاع مقدس در پیشرفت‌های امروز کشور اشاره کرد و ابراز داشت: بی‌انصافی است اگر فراموش کنیم که شهدا باارزش‌ترین سرمایه دنیوی خود را فدا کردند و میهمان ضیافت الهی شدند تا امروز ما در امنیت باشیم.

وی افزود: شورانگیزترین لحظات برای یک خلبان مربوط به دقایقی است که از گردان پرواز به سمت شعبه تجهیزات فرستاده می‌شود تا وسایل پروازی خود را تحویل بگیرد و آماده مأموریت شود و اکنون ما می‌دانیم که این لحظات برای شهید بیگ‌محمدی هم رخ داده است لکن تفاوت عمده آن، در نیت و ایمان این شهیدوالامقام متجلی است چراکه پس از سال‌ها پرواز موفق و دشمن‌شکن، بالاخره شهادت در سال آخر دفاع مقدس نصیب و روزی او شد.

فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی مشهد بابیان اینکه خواست و اراده الهی در هم‌زمانی شناسایی پیکر شهید بیگ‌محمدی با سالروز ولادت امیرمؤمنان حضرت علی (ع) وجود داشته است، گفت: هم بال ایشان، امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش بودند که پس از وقوع حادثه، مختصات و موقعیت آن بخش از منطقه شلمچه را به کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح تحویل می‌دهند و به لطف پروردگار متعال، امروز پیکر مطهر این فرزند وطن در آغوش ملت شهیدپرور ایران اسلامی قرارگرفته است.

شهید خلبان «بیرجند بیگ‌محمدی» از شهدای جاویدالاثر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که در ششم خرداد 1367 در مأموریت پشتیبانی سطحی از نیروهای زمینی و انهدام اهداف از پیش تعیین ‌شده بر فراز دریاچه ماهی مورد هدف موشک قرار گرفته و به شهادت رسید و نام این خلبان تیزپرواز در زمره شهدای جاویدالاثر قرار گرفت. با تلاش کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در روز ولادت امام علی (ع)، با ره‌گیری مشخصات و موقعیت ذکرشده توسط امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی، موفق به شناسایی پیکر مطهر شهید بیگ‌محمدی شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها