سینمای قدسی ـ 20/

تقویت ارزش‌های دینی و ملی یعنی احساس استقلال

رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از وظایف اصحاب فرهنگ و هنر را تقویت کردن ارزش‌هاى دینى و ملى می‌دانند. ایشان معتقد هستند ارزش ملى یعنى احساس استقلال فرهنگى در مقابل دویست ‌سال استثمار و استعمار فرهنگى غرب.
کد خبر: ۴۴۶۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷ - 07March 2021

تقویت ارزش‌های دینی و ملی یعنی احساس استقلالبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی که در حوزه فرهنگ و هنر جایگاه مهمی دارند و نظرات ارزشمندی در این خصوص ارائه داده‌اند طبعا کاستی‌های این حوزه بخصوص سینما را بهتر می‌شناسند و به همین ترتیب راهکارهای استراتژیکی نیز مطرح کرده‌‌اند.

مجموعه «سینمای قدسی» مجموعه نظرات معظم‌له در حوزه سینما و مسائل مربوط به آن است که از سال 1369 تا امروز را شامل می‌شود. مطالعه این بیانات می‌تواند مدیران سینمایی کشور را در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها یاری رسان باشد.

اقدام فرهنگی و پیوست فرهنگی

«من چقدر سر قضیه‌ی تولید اسباب‌بازی داخلى معنی‌دار و جذاب حرص خوردم با بعضی از مسئولین؛ که این کار را دنبال بکنند؛ البته بحمدالله ظاهرا اینجا یک تصمیمی در این زمینه گرفته شد، حالا ان‌شاالله همان تصمیم را هم دنبال کنید که اجرایی بشود. خب، دوستان ما آمدند در یکی از دستگاه‌های فعال و مسئول، عروسک‌های خوبی درست کردند؛ خوب هم بود؛ اول هم حساسیت طرف مقابل را - یعنی مخالفین را، خارجی‌ها را - برانگیخت که این‌ها آمدند در مقابل باربی و مانند این‌ها، این [عروسک‌ها] را درست کردند؛ ولی نگرفت.

من به این‌ها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسری را، یک دختری را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچه‌ی ما اصلا نمی‌شناسد ـ ببینید، پیوست فرهنگی که می‌گوییم این‌ها است ـ خب، یک عروسک است فقط، درحالی‌که مرد عنکبوتی را بچه‌ی ما می‌شناسد، بتمن را بچه‌ی ما می‌شناسد. ده بیست فیلم درست کرده‌اند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که می‌بیند همان عروسکی که در فیلم داشت کار می‌کرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش می‌گوید این را برای من بخرید؛ عروسک را می‌شناسد؛ این پیوست فرهنگی [است].

شما بایستی این عروسک را که ساختید، در کنار ساخت عروسک، ده بیست فیلم کودک درست می‌کردید برای اینکه این عروسک معرفی بشود پیش بچه‌ها؛ بعد که معرفی شد، آن‌وقت خودشان می‌خرند، [ولی] وقتی معرفی نشد، بازار ندارد و ورشکست می‌شود؛ و ورشکست شد؛ یعنی یک چنین دقت‌هایی را بایست کرد. به‌هرحال این تهاجم فرهنگی به این شکل یک واقعیتی است.»[1]

«توصیه مؤکد اینجانب این است که از نیروهاى خلاق، متفکر و مولد در مجموعه پیگیر امر نماز، بیشترین بهره‌گیرى صورت گیرد. از توانایی‌هاى نرم‌افزارى در زمینه‌هاى هنر، ادبیات، فیلم و تبلیغات حداکثر استفاده برده شود. راهکارهاى برخاسته از توانایى علمى و هنرى انتخاب [شود] و همه‌ى ظرفیت‌هاى فراوان موجود بکار گرفته شود.»[2]

«شما باید ارزش‌هاى دینى و ملى را تقویت کنید. وقتى ارزش ملى مى‌گوییم، نباید فورا ذهن به سمت چهارشنبه‌سوری برود؛ ارزش ملى یعنى احساس استقلال یک ملت؛ استقلال فرهنگى. در مقابل این القاى دویست‌ساله‌ی فرهنگى غرب، یک ملتى بیاید به فرهنگ خودش تکیه بکند، این خیلى ارزش دارد؛ این را تقویت کنید. حالا گاهى با رفتن به جشنواره، ممکن است این تقویت بشود، گاهى با نرفتن به جشنواره این تقویت مى‌شود. آنجایى که لازم است نروید، نروید؛ آنجایى که لازم است به جشنواره‌هاى بین‌المللى بروید، بروید؛ با این نیت بروید.

ما خبر داریم که همین مجموعه‌هاى جهانى، از جمله «کن» و بعضى از جشنواره‌هاى دیگر، واقعا دارند کار مى‌کنند؛ این‌ها هدف دارند. این‌ها دوست ‌دارند که از حضور هنرمند برجسته‌ى ایرانى در آن‌جا، در جهت سیاسى، یک استفاده‌اى ببرند. بالأخره نیات سیاسى هست. عجیب هم نیست؛ ما هم در برخى از مسائل فرهنگى بین‌المللى، نیات سیاسى داریم، پنهان ‌هم نمى‌کنیم. ما در رابطه‌ى با خیلى از کشورها با جهت‌گیرى سیاسى کار فرهنگى مى‌کنیم. آن‌ها هم همین کار را دارند با ما مى‌کنند. ما باید حواسمان جمع باشد و هوشیار باشیم.»[3]

[1] بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 19 آذر 1392

[2] پیام به چهاردهمین اجلاس سراسری نماز 10 شهریور 1383

[3] بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون‌ 23 خرداد 1385

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار