در پنل‌های تخصصی جهاد و مقاومت مطرح شد؛

منویات رهبری تنها راه تقویت وحدت اسلامی است

نقش مقام معظم رهبری در تقویت وحدت و امنیت مسلمانان جهان اسلام بی‌بدیل است و تبعیت از ایشان همواره خط قرمز علمای دینی اهل سنت در کردستان بوده است.
کد خبر: ۴۴۶۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰ - 07March 2021

به گزارش دفاع‌پرس از کردستان، سلسله نشست‌های تخصصی علمی کردستان فرهنگی، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها از برنامه‌های دهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در کردستان و انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «عصرهای کریسکان» با حضور نخبگان و دانشگاهیان امروز در قالب چند پنل تخصصی در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد.

منویات رهبری تنها راه تقویت وحدت اسلامی است

شهدای زن آیینه تمام‌نمای ایثار و فداکاری هستند

با توجه به نقش برجسته بانوان ایران اسلامی در پیشبرد اهداف انقلاب، یکی از پنل‌های تخصصی این نشست به موضوع «صبر و مجاهدت زنان کرد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی» اختصاص پیدا کرد.

شیلان آویهنگی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادبیات پایداری در کردستان در این نشست اظهار داشت: زنان در طول تاریخ با ترغیب و تشویق رزمندگان به خصوص فرزندان و شوهرانشان نقش عمده ای در جنگ ایفا کردند.

وی تصریح کرد: زنان شجاع کردستان حماسه سازان گمنامی هستند که شجاعت را به مردان و فرزندان خود آموختند و به وجود فرزندان فداکارشان افتخار می‌کردند.

اویهنگی تصریح کرد: مادران وهمسران شهدای و شهدای زن آیینه تمام‌نمای ایثار و فداکاری و اسطوره‌های شهادت و شهامت هستند. 

وی افزود: اگر چه در تاریخ بیشتر بر جنبه‌های عاطفی و احساسی زنان تاکید شده ولی زنان ایران زمین در طی حماسه‌های انقلاب و پس از ان هشت سال دفاع مقدس دوش به دوش رزمندگان دلیر و غیور این مرز و بوم دلیرانه ایستادند و حماسه‌های فراموش نشدنی آفریدند.

منویات رهبری تنها راه تقویت وحدت اسلامی است

از کردها به عنوان نگهبانان واقعی سرزمین ایران نام می‌برند

محمدقربان کیانی هم در پنل تخصصی سلحشوری کردها اظهار داشت: خداوند در  آیات 13 سوره حجرات می‌فرماید که شماها را قبیله قبیله خلق کرده‌ایم تا بیشتر همدیگر را بشناسید و در مسولیت‌های اجتماعی درست عمل کنید که در کنار اینها جغرافیا، زبان و نژاد مطرح است و اینها در دل امت قرار دارد.

به گفته وی، اگرچه قبایل و شعبات انسانی وجود دارد به منزله بی‌توجهی به مسوولیت‌ها نیست، در واگرایی‌هایی که ضدانقلاب پس از پیروزی انقلاب دنبال کرد خنثی شد.

کیانی اذعان کرد: زبان و نژاد از امتیازات فرهنگی است و خداوند از آنها به عنوان آیان ذکر می‌کند و اگرچه این همه زبان و لهجه‌های متفاوت و پوست و رنگ متفاوت وجود دارد و براساس جغرافیای سرزمینی شکل می‌گیرد اما برتری انسان‌ها به تقواست.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سفر سال 88 به کردستان منشوری که برای این استان ترسیم کرد، علاوه بر اینکه خیرات این سفر در بخش‌های مختلف بسیار زیاد بود، صفات وفاداری و عهد به انقلاب، زبان کردی، صفا و صمیمیت، سرزمین مجاهدت‌های خاموش و استان فرهنگ و هنر را برای کردستان بکار می‌برند و این را با علم و آگاهی بیان می‌کنند.

کیانی اذعان داشت: از ابتدای وجود ایران از کردها به عنوان یک قوم و عنصر موثر در ایران نام برده‌اند و این را در کتب تاریخی به وضوح می‌توان یافت.

وی ادامه داد: کردها با بیگانگان در ستیز هستند و در تاریخ بیهقی از کردها به عنوان نگهبانان واقعی سرزمین ایران نام می‌برد.

منویات رهبری تنها راه تقویت وحدت اسلامی است

کردستان، تقریب مذاهب و وحدت سالم

یکی دیگر از پنل های تخصصی به موضوع «کردستان، تقریب مذاهب و وحدت سالم» اختصاص پیدا کرد و طی آن اهمیت این موضوع مهم از دیدگاه علمای اهل سنت و تشیع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ماموستا سیدمحسن حسینی امام جمعه کامیاران اظهار کرد: تقریب مذاهب و وحدت اسلامی مهمترین اصل در رشد و بالندگی اسلام است.

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم در مورد اهمیت وحدت و تقریب، گفت: انبیاء و علماء هرگز از مردم فاصله نگرفته‌اند و در اجتماع مردم حاضر بوده‌اند.

به گفته امام جمعه کامیاران، علما به عنوان منادیان فکری جامعه همیشه با درک مشکلات مردم در راستای رفع آن در حد توان تلاش کرده‌اند.

ماموستا حسینی با اشاره به علمای کرد و مجاهدت‌های ایشان گفت: دین و ارادت مردم به ائمه اطهار(ع) موجب شده در طول تاریخ علمای کرد در مسیر خدمت به مردم شریف کردستان اهتمام بورزند.

وی با بیان اینکه به اعتقاد من، محل تولد تقریب مذاهب اسلامی، استان کردستان است، عنوان کرد: مردم این استان از شیعه و سنی همواره در کنار هم با وحدت و انسجام زندگی و به لحاظ دیانت و ولایت مداری سرآمد بوده‌اند.

امام جمعه کامیاران به نقش رهبران انقلاب اسلامی در تحقق تقریب مذاهب گریزی زد و گفت: ترجمه‌ رهبر معظم انقلاب در سال 1341 با عنوان کتاب نهضت هندوستان یا ماجرای تبعید معظم‌له به ایرانشهر سراسر تقریب مذاهب اسلامی است.

ماموستا حسینی خاطرنشان کرد: تفاوت مقام معظم رهبری و فتاوا

و نصایح ایشان نسبت به اهل سنت با همه‌ علمای پیشین اسلام قابل ملاحظه است.

منویات رهبری تنها راه تقویت وحدت اسلامی است

منویات رهبری تنها راه تقویت وحدت اسلامی است

ماموستا عابد نقیبی مسئول مرکز بزرگ اسلامی بانه هم در این نشست اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران منشاء تحقق بیداری اسلامی است و همین مسئله موجب شده که جامعه علما و روحانیون در مسیر دفاع از این نظام الهی همواره در میدان حاضر باشند.

وی با بیان اینکه ماموستاها و علمای دینی اهل سنت همواره در صف اول دفاع از انقلاب اسلامی بوده‌اند، گفت: نقش مقام معظم رهبری در تقویت وحدت و امنیت مسلمانان جهان اسلام بی‌بدیل است و تبعیت از ایشان همواره خط قرمز علمای دینی اهل سنت در کردستان بوده است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار