رئیس کل دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد؛

تلاش مشترک کمیته‌های حقوقی ایران و عراق در پرونده ترور شهید سلیمانی

غلامعلی صادقی گفت: پیرو سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به عراق و هماهنگی‌های قانونی میان دو دولت، لایحه شکایت جمهوری اسلامی به‌زودی از طریق مراجع قضایی بین‌المللی پیگیری خواهد شد و تاکنون بررسی‌های دقیقی بر این پرونده انجام‌شده تا امکان هرگونه فرار از مجازات از عاملان این اقدام تروریستی سلب شود.
کد خبر: ۴۴۶۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹ - 09March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «غلامعلی صادقی» رئیس کل اداره دادگستری خراسان رضوی در نخستین دادگاه نمادین محاکمه عاملان ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی که به میزبانی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شده بود، با تأکید بر ضرورت رشد علمی وکلا و دانشجویان حقوق و قضا اظهارداشت: نباید اجازه داد که پرونده‌های قضایی در جایگاه سیاسی قرار بگیرد چراکه هر پرونده حقوقی بیشتر از آن‌که سیاسی باشد، به دلیل نقض قانون توسط خاطیان و مجرمان، جنبه ضد قانونی و قضایی دارد.

وی افزود: پرونده ترور شهید سلیمانی یک موضوع ملی و به‌شدت استراتژیک است اما حتی در این مورد هم دادگاه باید با حفظ استقلال فکری و نظری خود، با رعایت کامل عدالت و به‌دوراز هرگونه جانب‌داری یا تخطی از دستورات قانون و شرع، به بررسی علت وقوع جرم بپردازد ولو آن‌که متهم ردیف اول پرونده، جنایتکاری به خبث طینت ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا باشد.

رئيس کل دادگستری خراسان رضوی بابیان اینکه نباید تفاوتی میان ضوابط حاکم بر دانشکده‌های حقوق با دادگاه‌ها وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: شرایط خاصی که به دلیل شیوع بیماری کرونا بر کشور حاکم شد، علیرغم مشکلات بسیاری که فراهم آورد، فواید قابل‌ذکری هم داشت که ازجمله آن‌ها می‌توان به برگزاری جلسات دادگاه‌های مجازی و غیرحضوری اشاره کرد که مشکلات مرسوم درزمینهٔ ارسال و دریافت ابلاغیه‌ها و حضور فیزیکی شکات و متهمان را مرتفع نمود.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات دادگاه‌های مجازی در دانشگاه‌ها مدلی برای اجرای آن در شرایط واقعی است و اقامه این جلسات می‌تواند منجر به تقویت ارتباطات میان دادسراها و دانشکده‌های حقوق شود.

صادقی در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری کرد: پیرو سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به عراق و هماهنگی‌های قانونی میان دو دولت، لایحه شکایت جمهوری اسلامی به‌زودی از طریق مراجع قضایی بین‌المللی پیگیری خواهد شد و تاکنون بررسی‌های دقیقی بر این پرونده انجام‌شده تا امکان هرگونه فرار از مجازات از عاملان این اقدام تروریستی سلب شود که امیدواریم نتایج این دادگاه نمادین هم به بررسی‌های هیئات وکالت و قضاوت در تهران و بغداد کمک کند.

در ادامه این مراسم، «مجتبی زاهدیان» رئیس دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در تشریح اهداف برگزاری این دادگاه نمادین تصریح کرد: در وهله اول تلاش داریم تا از جنبه‌های آموزشی جلسات این‌چنینی برای پرورش قضات و وکلای جامع‌الشرایطی استفاده شود که در آینده با تعهد انقلابی و تخصص علمی خود عهده‌دار مسئولیت‌های مهم باشند.

وی تأکید کرد: در گام بعد، حقی که شهید سلیمانی بر گردن همه ملت و بالأخص جامعه جوان دانشگاهی کشور دارد، چنین اقتضا می‌کند که تا روشن شدن ابعاد حقوقی جنایت سبوعانه دشمن در ماجرای ترور سردار دل‌ها از هیچ کوششی دریغ نداشته باشیم و امیدواریم که تلاش‌های ما به برکت خون‌های پاک شهدا، مرضی رضای پروردگار قرار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار